Jag söker en köksfläkt som även fungerar som frånluftsventilation. Den bör ha flera olika hastigheter, särskilt låga. De flesta fläktars min-utsug ligger på runt 200 m3/h, jag skulle vilja ha en som klarar betydligt lägre hastigheter.

De kandidater som jag hittat är Futurum F600 och "Non-stop", men jag skulle ev vilja ha en snygg kåpa och den enda som hittat är Gaggenau:s spiskåpor som har ett intervall-läge som gör att den går ett visst antal minuter varje timme.

Men det finns MASSOR med köksfläktar/spiskåpor på marknaden, någon som har tips på andra märken/modeller som kan vara intressanta? Tack på förhand!
 
Hej.
Om jag förstått dig rätt så används köksfläkten till att ventilera fler rum??
Så hade vi det tidigare.
Och jag gav upp då jag inte hittade mer än en fläkt med denna funktion och snygg var den inte så jag sepererade mitt system en ny köksfläkt som endast används till köket. och så ändrade jag rören på vinden och kopplade in en ny fläkt till övriga rum.(våt utrymmena)
Detta fungerar mycket bra och som jag är mycket nöjd med.
 
Ja, du har förstått mig rätt! Huset har ingen ventilation idag, det är 1,5 plans hus så jag har tyvärr ingen vind att dra rör på. Jag hade tänkt lösa ventilationen genom att sätta tilluftsventiler (troligtvis termostatstyrda) i sovrum och vardagsrum och låta antingen köksfläkt eller utsug i badrum sköta frånluft.

Men de flesta köksfläktar har för hög kapacitet även på låga varv om man räknar att halva husets volym skall bytas varje timme. Futurum non-stop är ett alternativ, men den är INTE så snygg, finns inte i rostfritt och ser ut som något från 80-talet. Men jag kanske skulle titta på en styrning av kanalfläkten i badrummet istället? Den borde ju gå att både använda både en timer styra varvtal?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.