Brukar lägga in denna bild, kolla skillnaden i antal årsringar mot bilderna ovan...
XL bygg XLENT Trall
 
  • Närbild av träplanka med tydliga årsringar hållen av en hand i svart handske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Det där med krokigt virke å andra skavanker är inte något nytt. Det har funnits i alla tider.

Jag tror inte att det är någon skillnad i kvalité mellan de olika byggvaruhusen. Byggmax köper inte sämre brädor än någon annan. Men de köper mycket och har låga marginaler. De köper sitt virke från samma ställe som de andra. Jämför priserna, kvalitén är den samma. Men vi alla älskar att misstro billiga saker. Byggmax har inte råd att lura folk.

Sågverk sorterar ut virke till en andra sortering. Dessa säljs billigare. Men har inget med Byggmax att göra.
 
Ja,visst är det skillnad. Man ser också på din bild att impregneringsvätskan inte förmår tränga in i kärnveden.
 
O
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Brukar lägga in denna bild, kolla skillnaden i antal årsringar mot bilderna ovan...
XL bygg XLENT Trall
Få du kärnvirket på samtliga reglar?
Vill du veta en hemlis, jag har fått kärnvirke på byggmax....:D
 
  • Gilla
sundset
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Få du kärnvirket på samtliga reglar?
Vill du veta en hemlis, jag har fått kärnvirke på byggmax....:D
Jag i princip allt var kärnved, och med samma långsamma tillväxt. Jag jämförde bara med bilderna tidigare i tråden och noterade STOR skillnad.
 
F
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Brukar lägga in denna bild, kolla skillnaden i antal årsringar mot bilderna ovan...
XL bygg XLENT Trall
Jag köpte K-Rautas "top of the line" trall som skulle vara norrlandstrall. Vissa årsringar är som på din bild men långt ifrån alla.
 
F
O Odjuret skrev:
Få du kärnvirket på samtliga reglar?
Vill du veta en hemlis, jag har fått kärnvirke på byggmax....:D
Det är inte reglar. Det är trall.
 
F
P permagnuso skrev:
Det verkar som att kvalitet kan vara väldigt olika oavsett vartifrån man beställer. Rena lotteriet :)

Jag plocka in lite offerter och det verkar som att priset på skruv är det som avgör :) Är inte helt hundra på vad jag ska ha för skruv men XLBygg tyckte A4 (jag bor 3km från havet söder om Glöteborg). Ska man köra A4 ser det ut som följande

Bauhaus:
Trall: 840m x 17,95 = 15.078:-
Skruv: 4000st x 2,13st (Essve) = 8520:-
Totalt: 23.598:-

XLBygg Butik 1
Trall: 840m x 23 = 19.320:-
Skruv: 4000st x 0,84:- = 3360:-
Totalt: 22.680:-

XLBygg Butik 2
Trall: 840m x 23,125 = 19.425:-
Skruv (A2): 4000st x 1,46:- = 5840:-
Totalt: 25.265:-

Bygghemma
Trall: 840m x 23 = 19.320:-
Skruv (C4): 4000st x 0,73:- = 2920:-
Totalt: 22.240:-

Så totalt sett så skiljer sig priserna väldigt lite. XLBygg Butik 1 med Rostfria A4 skruv verkar plötsligt bäst. Dock är det ospecat vilken typ av skruv det är men jag antar att det är skruv av bra kvalitet. Ska fråga om han kan speca. Jag vet att XLBygg har en finare kvalitet på trall också. Ska se om jag kan få pris även på den.
Lägger du krut på fin trall så använd inte C4 skruv till trallen. Det blir mörka ringar runt varje skruvskalle.

Kolla skruvgrossisten.se jag köpte A4 75mm för runt 0,50kr om jag inte minns fel (vilket jag kanske gör, skall kolla). Dom har dolda rabatter med koder som man kan hitta eller tigga till sig lite var stans. Jag fick 30%.
 
F fsn skrev:
Lägger du krut på fin trall så använd inte C4 skruv till trallen. Det blir mörka ringar runt varje skruvskalle.

Kolla skruvgrossisten.se jag köpte A4 75mm för runt 0,50kr om jag inte minns fel (vilket jag kanske gör, skall kolla). Dom har dolda rabatter med koder som man kan hitta eller tigga till sig lite var stans. Jag fick 30%.
De har denna skruven som är billig: http://www.skruvgrossisten.se/trallskruv/trallskruv-syrafast-a4/trallskruv-syrafast-a4.html

Frågan är dock hur det kan vara så billigt? Är det likabra som tex Essve A4?
 
K
Jag var på byggmax idag och tänkte köpa 28x145 trall. Efter en halvtimme gav jag upp. Var hittar ni att man kan köpa 145 trall på optimera för 18 kr/m?

Min förra altan spikade jag med galvade maskinspik 75x2,8. Det tänkte jag nog göra om nu. Ser fortfarande bra ut 8 år senare.. vad har ni för invändningar mot det?

Bor på västkusten typ 300 meter till havet (tycker att det är rätt långt eftersom jag är uppväxt vid strandkanten)
 
O Odjuret skrev:
Få du kärnvirket på samtliga reglar?
Vill du veta en hemlis, jag har fått kärnvirke på byggmax....:D
Oroa dig inte, de hade nog bara en dålig dag på jobbet ;) :crysmile:
 
K
F F_man skrev:
Dock är det inte öppet på helger och för mig är det närmre till Byggmax. Något som jag däremot tycker talar emot byggmax/Bauhaus är stressen och trängseln.
Vill man slippa trängsel kan man komma dit på tider då det är tomt. Idag kl 08:10 var det bara en bil förut min på byggmax. En fin lördagsmorgon får man ju nästan köa för att komma in. Kan ju vara värt en timmes komp för att slippa trängas.
 
K Kallebo skrev:
Jag var på byggmax idag och tänkte köpa 28x145 trall. Efter en halvtimme gav jag upp. Var hittar ni att man kan köpa 145 trall på optimera för 18 kr/m?

Min förra altan spikade jag med galvade maskinspik 75x2,8. Det tänkte jag nog göra om nu. Ser fortfarande bra ut 8 år senare.. vad har ni för invändningar mot det?

Bor på västkusten typ 300 meter till havet (tycker att det är rätt långt eftersom jag är uppväxt vid strandkanten)
De priser som jag fick på g4-1 trall var mer än det dubbla, så jag gissar att det pris som någon angivit i tråden är felaktigt.....sorry.
Vill du spika med varmgalvat så fungerar det kanske.
Själv har jag provat olika skruv och har ungefär samma förutsättningar som dig och då är det a4 som gäller.
 
Nybyggd stor träaltan med trappsteg, möblerad med ett mörkt bord och stolar, omgiven av trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde stor altan för två år sedan. Var uträknad så att jag behövde vissa längder för att minimera spill.
Var tvungen att handla på vår bästa byggmarknad där "alla" snickare handlar, för de andra kunde inte garantera längderna. De fick lite olika varje vecka sa de. Sen fick jag det även levererat till baksidan där jag skulle bygga. Det sparade mig många resor och mycket bärande för 600 kronor. Därför var priset på trallen inte det viktigaste, utan andra saker som sparade mig mycket tid och pengar. Min leverans var även reglar och plintar så det var mycket som levererades!
 
  • Gilla
rullene och 1 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Brukar lägga in denna bild, kolla skillnaden i antal årsringar mot bilderna ovan...
XL bygg XLENT Trall
Den där ser riktigt bra ut.
Men jag tror XL slutat med den, min XL har inte den och jag har inte lyckats hitta så tätvuxen trall på de 5 ställen jag besökt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.