Gör absolut inget förhastat. Entreprenadjuridik är allvarliga saker. Totalentreprenader ger entreprenören många möjligheter till tolkningar. Muntliga överenskommelser är giltiga, men bevisa dem är ofta omöjligt. Tag hjälp av en entreprenadkunnig innan du gör spontana fel som kommer kosta dig mer än du anar.
 
  • Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…
Det finns lite missuppfattningar om Totalentreprenader.

Nu talar jag från ett professionellt perspektiv där man ofta har ABT i grunden då det är det jag mest jobbar med.

En totalentreprenad innebär ju inte främst att entreprenören tar hand om "allt" utan grunden är att man som beställare ska beskriva en, eller oftast flera, funktioner som man vill ha. Det är sedan upp till entreprenören att uppfylla dessa på, oftast, billigaste sätt. Det är också entreprenören som har ansvar för att ta fram en konstruktion som uppfyller funktionen. Entreprenören har alltså ett funktionsansvar.

Dock blir det lite knasigt när man som beställare själv börjar peta i konstruktionen. Ju mer man själv ändrar och justerar, ett desto mer går funktionsansvaret över till dig som beställare. För en entreprenör kan ju inte ansvara för en funktion som du har föreslagit. Det blir alltså då mer likt en utförandeentreprenad.

Jag tänker t.ex. på ditt val av annat kök. Du har vissa funktioner som du vill ha i köket och som en entreprenör uppfyller med ett viss val av kök med tillhörande utrustningar, belysning, VVS m.m. Om du nu säger att du vill ha ett annat kök och andra apparater, ja då övergår ju ansvaret för funktioner mer på dig så säga.

Till slut när man som beställare ändrat och justerat en lite här och var och bytt ut så kvarstår en "entreprenadsoppa" utan dess like fullt med oklarheter om vad ansvaret egentligen ligger. I detta fallet är ju egentligen en totalentreprenad en ganska dålig lösning.

Om man nu vet med sig tydlig hur man vill ha ett hus eller vad det nu är, anser jag att det är bättre att tillsammans med en konsult eller dylikt ta fram handlingar för en generalentreprenad. Det är fortfarande en entreprenör som har samordningsansvaret och handlar upp övriga entreprenörer men konstruktionsansvaret ligger tydligt på dig som beställare.
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Tycker att entreprenadformen egentligen inte är av betydelse. Det är mer viktigt att exakt beskriva vad man vill ha. Har man en pålitlig entreprenör på löpande räkning, så spelar det kanske ingen roll. Men har entreprenören lämnat fast pris på en bristfällig handling, så får du förmodligen inte alls vad du tänkt dig.

En häck framför huset skulle ju kunna vara precis vad som helst. Längd? Höjd? Täthet? Placering? Förväntar man sig 18 meter Tuja med en höjd av 1 meter och cc 30 cm från Nordvästra hörnet, ja då får man skriva det i handlingen. Det kanske inte räcker ändå! Entreprenören kan inte förstå vad beställaren önskar, bara vad som står i handlingen. Och där tolkar entreprenören det som står skrivet.

"Dränering grävs ner 1 meter från huset" Innebär kanske självklart för mig att det är längs hela fasaden runt om huset... men entreprenören lägger hela rullen i en grop? På en meters avstånd... Alla entreprenörer är inte skojare, men har man frågat flera på samma handling, och man sedan väljer den billigaste, så finns det risker att den entreprenören har hittat texter där han kan tolka in en helt annan lösning än du förväntat dig.

Ta hjälp vid större arbeten av en entreprenadkunnig. Det lönar dig.
 
Fast det är en stor skillnad när man kör på AB04 och ABT06 kontra konsumenttjänstelagen som styr avtalet som gäller här. Ktljl är gjort för en privatperson som inte kan entreprenadjuridik.

Vilket det gör att skulle man hamna i en tvist i detta läge så är det entreprenören som ska bevisa att motsatsen gäller, det spelar ingen roll hur entreprenören uppfattar situationen då ktjl styrs av hur konsumenten uppfattar det. Så har inte entreprenören skriftligt på att det ska vara så som dom själva uppfattar det så spelar det ingen roll eftersom konsumenten är skyddad där.
 
Klar man har fördelar när man är konsument jämfört med professionell beställare. Men grunder för hur en totalentreprenad fungerar är densamma.

Till exempel: Du som konsument vill byta ut belysningen i ditt kök jämfört med vad entreprenören har med i sin offert. Du vill ha spotlights över bänkarna istället för de enkla lysrör som är med i totalentreprenaden. Entreprenören sätter upp dessa men du märker när det är driftsatt att de orsakar en himla massa blänk i diskbänken. Hur svårt tror du det är för en entreprenör som har en beställning på att sätta upp annan belysning än offererad att skjuta över funktionsansvaret på dig?

Tror att man som konsument ska vara mycket försiktig att tvista om saker som man själva varit inne och petat i. Vill man peta, ändra och detaljstyra så tycker inte jag att en totalentreprenad rätt entreprenadform.
 
Fast just den nivån, oväntat mycket blänk. Det tror jag inte du skulle få igenom som fel även om blänket kommer från entreprenörens föreslagna belysning.

men så länge du beställer ändringar inom totalentreprenaden (och inte börjar beställa direkt av olika underentreprenörer), då har ju entreprenören fortfarande funktionsansvar. Ändrar du ex. och vill ha en bredare trappa, så ligger ansvaret för att bjälklaget håller ändå på entreprenören.
 
H hempularen skrev:
Fast just den nivån, oväntat mycket blänk. Det tror jag inte du skulle få igenom som fel även om blänket kommer från entreprenörens föreslagna belysning.
Ja, kanske. Förmodligen rör det sig om så lite pengar att det inte är värt att bråka om. Men om nu en konsument skulle driva den här linjen, tror du inte ansvarsfrågan skulle vara "aningens vag"? Belysningen ingår i "totalentreprenaden" men konsumenten har valt en olämplig armatur?

H hempularen skrev:
men så länge du beställer ändringar inom totalentreprenaden (och inte börjar beställa direkt av olika underentreprenörer), då har ju entreprenören fortfarande funktionsansvar. Ändrar du ex. och vill ha en bredare trappa, så ligger ansvaret för att bjälklaget håller ändå på entreprenören.
Jo i det fallet. Men låt säga att konsumenten istället väljer ett annat träslag och behandling av trappstegen. Entreprenören sätter upp dessa men i efterhand visar det sig att träslaget och behandlingen är olämplig i en trappa och stegen spricker och ger stickor. Tycker du fortfarande entreprenören "solklart" har ett funktionsansvar? Konsument har ju en fördel i att vara "lekman" och kan hävda att entreprenören skulle informerat om detta, men jag tror inte det är lätt att sia om en utgång vid en tvist...
 
S Styrman_jansson skrev:
Ja, kanske. Förmodligen rör det sig om så lite pengar att det inte är värt att bråka om. Men om nu en konsument skulle driva den här linjen, tror du inte ansvarsfrågan skulle vara "aningens vag"? Belysningen ingår i "totalentreprenaden" men konsumenten har valt en olämplig armatur?



Jo i det fallet. Men låt säga att konsumenten istället väljer ett annat träslag och behandling av trappstegen. Entreprenören sätter upp dessa men i efterhand visar det sig att träslaget och behandlingen är olämplig i en trappa och stegen spricker och ger stickor. Tycker du fortfarande entreprenören "solklart" har ett funktionsansvar? Konsument har ju en fördel i att vara "lekman" och kan hävda att entreprenören skulle informerat om detta, men jag tror inte det är lätt att sia om en utgång vid en tvist...
I fallet när kunden är en konsument, har väl entreprenören en långtgående skyldighet att informera och avråda?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
@Martin Lodin hur slutade kråksången? Körde nog förbi ditt hus tidigare idag efter möte med just Boart. Underligt nog så var han väldigt öppen med att han hade byggt ditt hus (lämnade så klart detaljer osagt :)). Jag avstår nog, tack för din tråd
 
Tyvärr slutade det inte bra, blev bara värre och värre, men vi hävde aldrig kontraktet då det skulle innebära för mycket juridiskt arbete och pengar. Jag skulle dock aldrig anlita dem igen och givetvis aldrig rekommendera dem för någon.

Jag kan förstå att han gjorde det då huset i sig är fint och vi har gjort väldigt mycket sedan det blev "klart". Så som stenlagt hela uppfarten, gjort en mur på båda sidor om den, satt häck runt hela huset, gjort ordning tomten, byggt pergola osv.

Vi klagar inte på själva bygget vilket i det stora hela blev bra tillslut. Dock var det VÄLDIGT mycket kommunikationsproblem om vad som var sagt/skrivet/ritat (vilket för oss var glasklara saker då det mesta fanns ritat, i kontrakt eller på mejl) och i samband med det dålig attityd/personliga påhopp trots att vi var väldigt lugna och sakliga. Det slutade i samtliga fall med att vi betalade extra för att bara få det gjort och slippa bråk.

Inga problem, tur att det finns sådan här forum där vi har möjlighet att dela med oss av våra erfarenheter. Det kanske resulterar i att företagen blir lite mer försiktiga hur de hanterar sina ärenden.
 
  • Gilla
Stepet och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lodin skrev:
Tyvärr slutade det inte bra, blev bara värre och värre, men vi hävde aldrig kontraktet då det skulle innebära för mycket juridiskt arbete och pengar. Jag skulle dock aldrig anlita dem igen och givetvis aldrig rekommendera dem för någon.

Jag kan förstå att han gjorde det då huset i sig är fint och vi har gjort väldigt mycket sedan det blev "klart". Så som stenlagt hela uppfarten, gjort en mur på båda sidor om den, satt häck runt hela huset, gjort ordning tomten, byggt pergola osv.

Vi klagar inte på själva bygget vilket i det stora hela blev bra tillslut. Dock var det VÄLDIGT mycket kommunikationsproblem om vad som var sagt/skrivet/ritat (vilket för oss var glasklara saker då det mesta fanns ritat, i kontrakt eller på mejl) och i samband med det dålig attityd/personliga påhopp trots att vi var väldigt lugna och sakliga. Det slutade i samtliga fall med att vi betalade extra för att bara få det gjort och slippa bråk.

Inga problem, tur att det finns sådan här forum där vi har möjlighet att dela med oss av våra erfarenheter. Det kanske resulterar i att företagen blir lite mer försiktiga hur de hanterar sina ärenden.

Okej, ja jag fick lite känslan av att dom inte riktigt besvarade våra frågor på ett så tydligt sätt, ungefär som att ”det där löser vi längst vägen”. Tack för din tråd och synd att ni blev drabbade. Nu vet du i alla fall att du hjälpt en annan familj att troligtvis inte råka ut för samma sak.
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.