Hej

Titeln är svår, men jag ska försöka förklara vad jag fiskar efter.

Jag ska bygga en altan. På grund av att den är långt upp från mark så känns det självklart att ha förvaring under den, denna förvaring ska då vara under tak, vilket själva altanen inte är, så taket hamnar alltså under trädäcket.

Då har jag en idé om att jag bygger stommen så att den lutar tillräckligt mycket för att regnvattnet ska hamna där jag vill ha det (sisådär 5 mm /m eller nåt).

På stommen tänkte jag först lägga en åldersbeständig plast och ovanpå denna lite återbrukad takplåt som jag rev bort från hustaket för några år sedan. Den har gjort sitt, men med ett lager plast under samt att det inte gör något med några droppar här och var så tänkte jag att detta blir bra.

Men den trall som ska ligga ovanpå ska ju inte luta (i alla fall inte lika mycket). Så ovanpå plåten så behöver jag lägga en typ av bärande läkt som trallen ska skruvas i. Där takplåten ligger som högst så läggs en tunn regel och i andra änden läggs en grövre, så att det blir i våg (ungefär).

Jag tänker att plåten inte klarar av att bära altanten, så om något ska läggas på plåten så ska plåten vara förstärkt. Antingen att man lägger något i dalarna som sträcker sig upp och linjerar med topparna, eller att man förstärker topparna underifrån. Det sistnämnda känns smartast så att dalarna får vara rena och leda bort vatten ostört.

Så, vad lägger jag under plåtens toppar? Jag vill minnas att det finns någon läkt som har ungefär samma mått som korrugeringen. Men det kanske finns någon vettigare lösning? T.ex. någon särskild distans som är mer exakt i formen?

Plåten i fråga är fyrkantig i formen och i min värld väldigt traditionell. Den satt över hela hustaket sedan 40-talet. Jag uppskattar att den ser ut såhär:
http://www.merasystem.se/fileadmin/user_upload/images/Product_images/mtp_46_detalj.jpg

Tack för tips!
 
Det kallas nog trapetsplåt.

Och hela tanken tycker jag låter förnuftig.
Hur du skall regla för altanen beror ju på regelavstånd osv.
Jag skulle kunna tänka mig att du ovanför ditt plåttak , som ligger på reglar c-c 120 cm lägger reglar på tvärs, kanske 145x45 och där över trädäcket.
Lutningen får du bygga in i hur du lägger reglarna.

Men, jag kan ju egentligen inte sånt här :confused:
 
Nu vet jag inte takhöjd i förrådsdelen men jag hade vänt på steken.
Byggt altanen först
Sadla ner den yttre bärlinan och satt plåten under hela konstruktionen. Plåtskruv håller tätt att skruva underifrån och upp.

Som du själv säger, huvudfunktionen är altan och prio två tätt förråd. Jag hade byggt efter samma prio. Tror inte det blir lika bra att ställa en altan på ett skärmtak.

Självklart finns det flertalet konstruktioner för detta, jag tycker bara inte det blir tid/kostnads effektivt för detta projekt
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hur stor är altanen? Behöver den ligga på taket eller kan den ha sin bärning utanför taket? Beror på spännvidd och tillgänlig höjd.

Att bygga in en 80 år gammal plåt låter lite tokigt tycker jag. Svår att byta utan att skada altanen om några år. Ska altanen ligga på plåten tycker jag att du köper ny plåt.

Att ha en plast under taket tycker jag låter som upplagt för mögeltillväxt, djur, och så vidare.

Om det är stort kan du ju sätta plåt mellan bärreglarna istället.
 
Jag håller med JKrister i allt han skriver. Altanen ska du bygga i våg, sluttande altaner är ingen höjdare.
 
Hej, tack för era tankar!

Altanen är inte hög nog att man kan jobba effektivt under den, så jag tror det är nerifrån och upp som gäller. Den kommer vara 20 meter lång och det kommer vara tak under kanske hälften, där jag tänker att jag ska förvara ved, gräsklippare och annat som det är halvnoga med.

För mig är halva tanken att återanvända gammal plåt, bara för att jag har jättemycket liggande. Planen var att det inte skulle kosta pengar, men jag håller med om kvalitetstanken, att man inte vill bygga in gammalt skit, men å andra sidan, börjar det droppa så är det OK. Alternativet är att hoppa över taket helt.

Höjden kommer vara ca en meter från mark till underkant bjälklag, gissar jag.

Men det kanske fortfarande går att göra någon kul grej med att man bygger bjälklaget först, ålar sig runt under och skruvar plåtarna underifrån och sedan lägger man trallen som vanligt ovanpå bjälklaget. Nackdelen med det, gissar jag, är att det plåtarna kommer krocka lite med plintar och sånt, så det blir en massa trixande med det där.
 
Du kan ju sätta plåten i facken mellan skruvreglarna, så är inte plintarna ivägen
 
  • Gilla
JKrister och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.