Hej! Är ny både här och i byggande. Jag har några frågor, först kommer en halv roman:

Vi funderar på att isolera vår kallvind (bor i BRF). Dock inte helt själv...
Detta vet jag:
Det finns ett litet fönster på kortsidans vägg, el är dragen, det finns delvis golv. Att inreda vinden kräver inget bygglov, den låga takhöjden påverkar inte lägenhetens totala kvadratmetrar. Höjd i nock 153 cm vid takstolen, alltså upp till "metallbiten" (hålbandet?). 167 cm upp i nock däremellan, där det INTE är takstolar (då får man räkna bort för isoleringen förstås). Svårt att förklara när man inte har koll på begreppen:worried:
Golvytan vi vill inreda är ca 540 cm x 295 cm (varav hål ca 110 x 60 cm för trapp, ungefär i mitten av golvytan). Vi vill inreda så långt ut i kanten att väggen blir ca 110 cm hög där.
Det blir alltså lagom för ett sovloft/lekrum för barn etc.

Vi tänker oss enklast möjliga. Ex ingen vanlig trappa på grund av kostnad och platsbrist, utan en lofttrappa för ett par tusenlappar. Inga ytterligare fönster. Dessutom är jag gravid så vi har en deadline om 7 månader. Inreda, alltså allt jobb från att isoleringen är på plats, borde jag kunna göra själv. Jag kommer att vara hemma på heltid sista 3,5 månaderna så tid finns då. Det ska väl upp några gipsplattor osv. Jag är typ på "lägga-golv-nivå" än så länge så jag vill inte ge mig på att isolera då jag helt enkelt saknar kunskap (och det måste ju vara jäkligt jobbigt för armarna att jobba i snedtak, dessutom typ halvsittandes, när man är ovan och jobbar långsamt). Och sambon är toppen, men oduglig när det kommer till byggande, så han får fortsätta sköta disk och barn :love:

Är det rimligt att göra något åt takstolarna, för att få loss mer yta? Eller är det ett alltför omfattande projekt? Jag har förstått att vi har sadel-/fackverkstakstol och att det man i så fall är ute efter är ramverk? Hur mycket kan man modifiera utan att priset rusar iväg? (Eller såklart att man försvagar konstruktionen!) Har det betydelse att vi har gipsväggar i hela huset?

Två andra i området har isolerat och inrett vinden, en efter konstens alla regler med förstärkta väggar på våningen under, för att på så sätt kunna modifiera takstolarna och därmed få högre takhöjd på vinden. Så omfattande och dyrt arbete har vi dock inte möjlighet att göra. Detta gjordes innan deras hus friköptes, så BRF ska inte vara några problem, men BRF måste såklart godkänna. En annan har också inrett vinden, EFTER friköp. Där ska vi nog inte söka inspiration dock, då de gjort det helt på eget bevåg och med tvivelaktigt resultat..

Och hur gör man med ventilation? (Vi har mekanisk i lgh). Går det att ha självdrag på vinden ändå?
Är det någon som vet vad som är rimligt att betala en byggfirma för att göra detta arbete med att isolera vinden?
Finns det krav på hur bra tillgång man ska ha för att kunna inspektera resten av vinden, dvs det som är oinrett? (Fast det kanske inte är konstigare än att man helt enkelt sätter dit en lucka!)
Och slutligen: den något unkna lukt man känner så fort man öppnar vindsluckan, kommer den att kännas om man börjar använda vindsutrymmet, även om det är isolerat/inrett? Eller isolerar man "ut" den?

Rörigt och tusen frågor, hoppas att någon kan svara!
Tack på förhand!

En outredd kallvind med träbjälkar, fönster och partiellt golv, redo för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 225365 Oinredd vind med öppna träbjälkar, snedtak och öppet litet fönster som ger naturligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En oinredd vind med exponerade träbjälkar och ett delvis lagt plankgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Freddan88
  • Laddar…
Huset är inte byggt för att vinden skall kunna vara ett vanligt bostadsplan. Att göra vinden till ett lekrum däremot tycker jag är en trevlig och realistisk målsättning. Då gäller det framför allt att avgränsa, isolera och fixa en trappa. Är fönstren på gaveln öppningsbara behövs ingen särskild ventilationslösning för denna begränsade användning. Att bygga om takstolarna däremot är ett stort och genomgripande projekt, som med den begränsade takhöjden, knappast kan vara försvarbart. Även vindsgolvets bärning tillhör takstolen.
 
  • Gilla
Mrs85
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Huset är inte byggt för att vinden skall kunna vara ett vanligt bostadsplan. Att göra vinden till ett lekrum däremot tycker jag är en trevlig och realistisk målsättning. Då gäller det framför allt att avgränsa, isolera och fixa en trappa. Är fönstren på gaveln öppningsbara behövs ingen särskild ventilationslösning för denna begränsade användning. Att bygga om takstolarna däremot är ett stort och genomgripande projekt, som med den begränsade takhöjden, knappast kan vara försvarbart. Även vindsgolvets bärning tillhör takstolen.
Tack för svar!
Vad exakt menar du med "avgränsa"?
Och vad tror du om lukten jag nämnde? Är det ett tecken på fukt, eller helt enkelt bara isolering som legat på en kallvind i 30 år? Och i så fall, kommer lukten att vara kvar? (Typ unken "förrådslukt")
 
Med "avgränsa" menar jag att barnen inte nödvändigtvis måste in i minsta skrymsle för att leka utan att ni sätter upp någon form av väggar en bit in från långsidorna.

De är svårt att uttala sig om lukt så här via internet, men ingen del i en byggnad skall lukta på ett störande vis. Att döma av bilderna borde vinden ha en ganska tydlig och fräsch trädoft. Om det inte är fallet kan det vara en brist på genomluftning. Jag ser ingen ventil på gavelspetsen på bilderna. Det kan också vara ett fuktproblem eller en kombination av fukt och luftbrist. För att kunna bedöma ett eventuellt fuktproblem behövs en detaljerad redovisning av de material som ingår i vindsbjälklaget samt dessas tjocklekar.
 
  • Gilla
AAQM
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Med "avgränsa" menar jag att barnen inte nödvändigtvis måste in i minsta skrymsle för att leka utan att ni sätter upp någon form av väggar en bit in från långsidorna.

De är svårt att uttala sig om lukt så här via internet, men ingen del i en byggnad skall lukta på ett störande vis. Att döma av bilderna borde vinden ha en ganska tydlig och fräsch trädoft. Om det inte är fallet kan det vara en brist på genomluftning. Jag ser ingen ventil på gavelspetsen på bilderna. Det kan också vara ett fuktproblem eller en kombination av fukt och luftbrist. För att kunna bedöma ett eventuellt fuktproblem behövs en detaljerad redovisning av de material som ingår i vindsbjälklaget samt dessas tjocklekar.

Det är öppet ute vid takfoten, längst med hela huset. Ett par decimeter typ, det sitter något slags nät där. Så nog borde det vara genomströmning av luften... Och som du säger ser virket fint ut. Lukten förvånar mig faktiskt, den borde inte vara där. Påminner om unken källarlukt. Och den avgörande frågan är ju om man kan bygga "ut" lukten från det utrymme man inreder (den känns ju faktiskt inte igenom vindsluckan och ut i resten av lgh).

Vad tror du är en rimlig materialkostnad för att inreda (med de mått jag skrev i mitt första inlägg)? Och arbetskostnad? Om man nu skulle ta hjälp av någon professionell som, till skillnad från mig, vet vad han gör.
 
Redigerat:
Att det är öppet vid takfoten räcker inte för bra luftcirkulation. Luften måste kunna ta vägen någonstans också. Kolla att det finns ordentlig ventilation vid taknocken.

Det är inte OK att det luktar unket på vinden. Du får nosa dig fram till orsaken. Källarlukt tyder på någon form av oönskad fukt. Du kan inte gå vidare utan ha klarlagt detta.

En rimlig materialkostnad skulle kunna vara 300-500 kr per kvm. Arbetskostnad vågar jag inte ha en uppfattning om. Vindar kan vara svårarbetade utrymmen. Behöver elen kompletteras tillkommer några tusenlappar.
 
  • Gilla
Tess1
  • Laddar…
Hej! Hur blev vinden till slut? Funderar själv på att inreda vinden här hemma Mvh Marie
 
  • Gilla
ajonss32
  • Laddar…
Ja hur blev det?
Också intresserad av liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.