Tyvärr har jag precis makulerat de myrbon jag också hade.. som växte runt grästuva (som många här försökt förklara :) ) - annars hade du fått en bild på de med (här hos oss finns alla "husdjur"......*suck*) hos oss var dock de högarna lite högre/toppigare än mullvadens standardhög.. men som ovan sa.. var bara och stoppa ner en liten spade.. vicka isär högen och så ser man myräggen/myrorna.. ser ut som en hel hög med vita larver :)
 
Nu är jag hemma och har tagit en trädgårdsspade och huggit in på en av högarna.
Man såg inget utanpå och högen var ganska hård men jag bröt upp ett hack och såg detta:

Närbild på en trädgårdsmark där gulbruna myror syns vid ett uppbrottet område bland gräs och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs MYROR! Gulbruna rackare, vet inte vad det är för sort.
Jag misstänker nu starkt att en c:a 0,5 x 0,7 m stor plätt i gräsmattan intill en rabatt som har höjt sig kanske 5 cm de senaste åren kan innehålla samma elände...
Vad göra?
 
Vad får jag för pris? :)
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Det där är pissmyror eller ettermyror som de också kallas. Inte helt lätta att bli av med för allt jag provat för bara att de flyttar fem meter längre bort.

Slutade med att jag sprutade lite bensin på dom där jag verkligen inte vill ha dom och resten flyttade jag bort mot skogen. Grävde upp hela boet och la det i skottkärran.

Bli inte biten av dom för det gör ont som fan. Eller de biter inte utan har en gadd.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vad får jag för pris? :)
Ett brev med myror? :rofl:;)
 
Intressant! Det är därför jag aldrig sett dem förrän jag grävde!
Lever i underjorden med husdjur som de får mat från!
Fantastiskt vad naturen har varierat sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.