Hej!

Vi påbörjade vårt bygge juni 2016, och flyttade in precis till jul. Nu när alla fakturor är betalda och byggkrediten är avslutad ville jag för min egen skull räkna ihop alla kostnader och jämföra med hur vi budgeterat. Jag tänkte dela med mig av resultatet, jag hade gärna själv sett ett sådant exempel när vi var tidigt i processen.

Huset är ett Fiskarhedenvillan (egenritat, inspiration från Näktergalen) 168 kvm stenhus med putsad fasad. Standarden är hyffsat hög/modern utan några extrema excesser. Det hela är byggt på generalentreprenad, i Vellinge kommun. Garaget byggde jag själv, kostnaden för plattan ingår dock i entreprenadskostnaden.

Så här fördelade det sig:

Fiskarhedenvillan 1.497.000
Entreprenad 1.695.568
Anslutning Vatten, avlopp, dagvatten inkl extra magasin 95.383
Extra markarbeten inkl grovplanering av tomt 64.300
Räntor under byggtiden 62.094
Bygglov 25.711
Utstakning 8.303
Lägeskontroll 3.785
Anslutning el 27.625
Inkoppling byggel 4.125
Utöver standard: kök 35.480
Utöver standard: kakel, klinker 18.369
Heltäckningsmatta sovrum 8.076
Kamin Contura 34.000
Montage kamin 12.000
Vitvaror utöver valt paket 23.464
Elinstallation utöver standard, inkl garage 55.801
Badrumsinventarier + alla blandare 32.000
Byggsats garage Lövångers bygg 76.900
Material garage (gips, isolering etc) ca 18.000
Garageport inkl montering 17.585
Badrumsinredning + grovkök IKEA 15.439
KA inkl x-tra åtagande dokumentation etc 28.000
Provtryckning hus 3.750
Gar-bo besiktning 9.213
Gar-bo försäkring 14.100
Inkoppling bredband 15.870
Sotare 1.875
Hemautomation/larmsystem 11.100

Summa: 3.902.226 kr

Vi siktade på 3.7 mkr, men var inställda på att 3,8 mkr var mer realistiskt. Lägger man till tomtkostnaden på 985.000 kr så blev det totalt 4.887.226 kr, och vi fick det värderat till 5.5 mkr i slutändan. Jag förstår att det inte är självklart vad som ingår i rubrikerna ovan, men har gjort detta mest för min egen skull som sagt. Finns det frågor så svarar jag givetvis. Allt utgår från vad som var standard hos Fiskarhedenvillan då, jag vet att detta har ändrats en del. Vi jagade t ex badrumsinredning, grovkök, vissa vitvaror själva istället för att ta dessa via FV, då vi tyckte att många av deras tillval hade överpriser.
 
  • Gilla
Mike_the_pip3 och 3 till
  • Laddar…
De enda kostnader jag kan komma på som inte ingår ovan är elförbrukning och husförsäkring, detta betalade vi löpande. Skulle gissa på 10.000 kr ca totalt för dessa.
 
Bra sammanställning. Undrar hur mycket markarbetet/plattan gick på och vad du har för tomt?
 
G Gullebrand skrev:
Bra sammanställning. Undrar hur mycket markarbetet/plattan gick på och vad du har för tomt?
I avtalet med entreprenören ingick grunden inkl en viss mängd massor etc, och vi klarade oss nästan på detta, ren tur så klart. Grannen fick betala nästan 200k extra för grävning/massor. Jag tror posten markarbeten i entreprenörsavtalet låg på ca 240k. För plattan till garaget betalade vi 1500 kr/kvm = ca 50k.
 
Jättetack för all info du ger, sitter och planerar liknande bygge själv och markarbete/grundkostnader är det som du visar stora osäkerheter i.
Vet du vad du fått betala för extra grus per ton? har fått en offert där priset är satt till 300 kr exklusive arbete vilket spontant känns väldigt dyrt. Med det priset borde det vara inklusive packning/allt-vad-man-nu-gör ?
 
Minns inte riktigt per ton, men med vår husstorlek blev det ca 10000 kr per dm packat o klart inkl moms. Men vi lyckades ju som sagt i princip klara oss på de massor som ingick. Enligt vad man kan läsa här på forumet verkar ditt pris väldigt dyrt om det inte är väldigt långt till grusgropen...
 
Det är ca 1 mil till närmsta "bergtäkt", borde räknas som ovanligt kort?
Ska nog se över möjligheterna att upphandla plattan själv tror jag om inte priset kommer ner till rimlig nivå.
 
  • Gilla
Anders214
  • Laddar…
Hade ni byggkreditiv under perioden? På hur mycket och vad gick ni själva in med i kontantinsats?
 
Lagfart och pantbrev har du det medräknat någonstans?
 
H Hallb skrev:
Hade ni byggkreditiv under perioden? På hur mycket och vad gick ni själva in med i kontantinsats?
Vi betalade tomten kontant, dvs ca 1 miljon, och hade byggkredit på 3900000, som vi nästan nyttjade fullt ut.
 
K Kristian242 skrev:
Lagfart och pantbrev har du det medräknat någonstans?
Lagfart betalde vi på tomten, det ingick inte i ”byggets” kostnader, men hamnade då på 1,5% av 965000.
Pantbrev ligger utanför det ovan angivna, men jag minns inte här och nu exakt hur det var med ena saken. Tror det blev mindre än vi räknat med av någon anledning.
 
Hur fördelades entreprenaden? El,vvs etc,
Antar det var utanför detaljplanerat område eftersom ingen planavgift? Nybyggnationskarta?
"Fastighetskatt" under byggtiden, ni byggde över nyår så där är väl 10k?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.