Hej!

Nu är detta förvisso en gammal modell, min Landroid är inne på sin 4:e säsong nu, men fler ägare där ute har säkert sådana här maskiner där batteriet börjar springa på sista varvet :)

Mitt första misstag var troligen att jag förvarade klipparen i uterummet över en vinter, där det kröp ner mot -15c utan att ha någon laddning på klipparen hela vintern.

Efter detta, gick den bara dryga 15 minuter innan den började leta efter laddbasen igen.

Efter lite forskning här i en annan (gammal) tråd fann jag att Conrad sålde batterier som verkade passa. Vad jag förstår är detta samma batteripack (och utseende på klippare) som Landroid 1.0

Batteri köptes härifrån
https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa&pi=250914&refKey=FSLSoRC0l

Blybatteri Conrad energy 250914 12 V 5 Ah Bly AGM

För 235 kr styck inkl fri frakt, man behöver 2 st.

Leveransen tog ca 4 dagar.

Öppen batterilåda från robotgräsklippare och två nya ersättningsblybatterier på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Batteripacket skruvas loss från undersidan av klipparen med 6 st skruv.
Sedan skruvas den lådan isär och det ser ut såhär innuti.

Conrad energy 12V 5Ah blybatteri modell CP1250 med specifikationsetikett mot grusig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beteckningen på nya batterierna

Öppet batteripack från en robotgräsklippare med nya och gamla anslutningar synliga och några skyddande tejpremsor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla batterierna. Anslutningarna är lödda, så man behöver värma kabelskorna med en lödpenna för att samtidigt dra loss dem från batteri polerna med en tång.

Ett öppnat batteripack med nya batterier inkopplade, säkrade med silvertejp, redo för montage i en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya batterierna, kabelaget flyttat över från gamla till nya batteripacket. Lägg lite lödtenn så att det sitter fast på samma sätt som på dom gamla batterierna.

Öppet batteripaket med två nya anslutna batterier och silvertejp, redo för återmontering i en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tejpade ihop det lite med svart silvertejp för att hanteringen vid återmontering skulle gå enklare.

Gamla och nya batterier för robotgräsklippare, med synliga anslutningspoler och höjdkänslan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom nya batterierna är 4-5 mm högre än dom gamla, så dom får inte plats rakt av i plastlådan dom skall sitta i.

Insidan av en robotgräsklippare visande plats för nya batterier efter reparation och modifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klackarna inne i locket slipas därför ner ett par mm, så går det fint att skruva ihop lådan sen.

En robotgräsklippare av äldre modell Landroid på en nyslagen gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se så glad och fin den blev, ute och jobbar med sin nya energikälla, nu hoppas jag den kämpar på minst 3 år till!


Hoppas detta kan komma till hjälp för någon :)
 
  • Gilla
  • Älska
Hejpådignu och 7 till
  • Laddar…
Toppen
Tack för infon.
 
Då min robots batteri har blivit dåligt skaffade jag samma batterier från Conrad efter att ha sett denna tråden.

Roboten har än så länge endast varit ute en vända, men det ser ut att fungera riktigt bra. 2 timmar och 5 minuter var den ute innan den behövde åka hem för laddning.
 
  • Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
Uppdatera gärna om det dyker upp något problem efter ett tag eller om det fortsatt verkar fungera bra.

...tack för info!
 
Min fungerar fortfarande utmärkt, den är ute i 1.5-2h innan den söker sig hemåt för laddning igen.

Har dock lite problem med displayen som blir alldeles pixlig och ibland lägger av helt såfort jag lutar eller framför allt lägger klipparen upp och ner för att städa runt knivarna etc, bilden på displayen kommer dock tillbaka efter ett par timmar åt rätt håll. Detta lär ju dock inte ha något med batteribytet att göra :) lyckligtvis kan jag knappföljderna utantill så det är ju lätt att starta igång klippning igen efter att ha städat underredet.
 
  • Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
Hej mycket intressant tråd men jag har några frågor. Köpte för ett tag sedan en worx med nya batteri från biltema. Funkar så där känns det som klipper inte länge. Tidigare ägaren har kopplat ihop batterierna enligt bilden. Ska det se ut så?

Hur gör man för att ladda upp dem fullt? När jag kör vanlig batteri laddare på dem så kommer det i mer än från laddstationen.
 
  • Öppet batterifack med kopplade batterier och ledningar i en potentiell DIY konfiguration mot en träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett motstånd kopplat mellan batterierna?
 
S Shiraz skrev:
Är det ett motstånd kopplat mellan batterierna?
Vet inte vad det ska vara bra för. Var så när jag köpte den.
 
Ser helt klart ut som en 100 A bladsäkring i mina ögon.
 
Q quick skrev:
Ser helt klart ut som en 100 A bladsäkring i mina ögon.
Men behöver man ha den eller ska det vara kopplat för att funka?
 
V Vinylshop skrev:
Men behöver man ha den eller ska det vara kopplat för att funka?
En säkring används ju för att skydda elprylarna mot kortslutning. Att köra utan säkring lär fungera men du mister skydd mot kortslutning, då med risk för brand & rök.
 
Min magkänsla säger att det mesta i klipparen kommer brinna upp före säkringen. Men det skyddar iallafall batterierna mot härdsmälta ifall batteri kablarna skulle kortslutas motvarandra.
 
E Erick skrev:
Hej!

Nu är detta förvisso en gammal modell, min Landroid är inne på sin 4:e säsong nu, men fler ägare där ute har säkert sådana här maskiner där batteriet börjar springa på sista varvet :)

Mitt första misstag var troligen att jag förvarade klipparen i uterummet över en vinter, där det kröp ner mot -15c utan att ha någon laddning på klipparen hela vintern.

Efter detta, gick den bara dryga 15 minuter innan den började leta efter laddbasen igen.

Efter lite forskning här i en annan (gammal) tråd fann jag att Conrad sålde batterier som verkade passa. Vad jag förstår är detta samma batteripack (och utseende på klippare) som Landroid 1.0

Batteri köptes härifrån
[länk]

Blybatteri Conrad energy 250914 12 V 5 Ah Bly AGM

För 235 kr styck inkl fri frakt, man behöver 2 st.

Leveransen tog ca 4 dagar.

[bild]
Batteripacket skruvas loss från undersidan av klipparen med 6 st skruv.
Sedan skruvas den lådan isär och det ser ut såhär innuti.

[bild]
Beteckningen på nya batterierna

[bild]
Gamla batterierna. Anslutningarna är lödda, så man behöver värma kabelskorna med en lödpenna för att samtidigt dra loss dem från batteri polerna med en tång.

[bild]
Nya batterierna, kabelaget flyttat över från gamla till nya batteripacket. Lägg lite lödtenn så att det sitter fast på samma sätt som på dom gamla batterierna.

[bild]
Jag tejpade ihop det lite med svart silvertejp för att hanteringen vid återmontering skulle gå enklare.

[bild]
Dom nya batterierna är 4-5 mm högre än dom gamla, så dom får inte plats rakt av i plastlådan dom skall sitta i.

[bild]
Klackarna inne i locket slipas därför ner ett par mm, så går det fint att skruva ihop lådan sen.

[bild]
Se så glad och fin den blev, ute och jobbar med sin nya energikälla, nu hoppas jag den kämpar på minst 3 år till!


Hoppas detta kan komma till hjälp för någon :)
Hur har det fungerat för dig efter bytet? Jag behöver byta på min klippare nu och planerar köpa batterier på Biltema istället, det är halva priset, 4.5Ah, samma storlek som Conrad's. Är det någon som testat blyackar från Biltema?
/Anders
 
Ska beställa jag med tack för tipset.
 
Bankeryd Bankeryd skrev:
Hur har det fungerat för dig efter bytet? Jag behöver byta på min klippare nu och planerar köpa batterier på Biltema istället, det är halva priset, 4.5Ah, samma storlek som Conrad's. Är det någon som testat blyackar från Biltema?
/Anders
Hej Anders har du köpt och testat blylackar från biltema till worx landroid 1.0 första modellen hur gör man då kopplas de ihop med det gamla urladdade batteriet?
Förstår inte riktigt, köpte original batteri men har slutat fungera efter typ 2 månader och det var dyrt så tänkte på blylackar som du skrev
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.