Hej, vi har 260 Bq/l radon i vårt brunnsvatten. Det är ju långt under gränsvärdet för otjänligt men mycket över gränsvärdet på 100 Bq som livsmedelsverket har. Är det hälsomässigt påkallat att ordna med rening i vårt vatten? Det kostar ju en del. Finns det hälsofaror vid den radonnivån vi har? Vi har en fyraåring...

Vi ska i övrigt sätta in rening för järn, uran, fluorid och bly till en kostnad om ca 65 000 kr. Att ta bort radonet skulle kosta ytterligare ca 30 000 säger röris.

Tacksam för svar.
 
harry73
Jag tyckte frågan var intressant så jag googlade lite :)
Jag hittade följande sida som beskriver hur man kan få bort radonet
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Radon/Atgarder-mot-radon/Vatten/

Största problemet verkar vara att radongasen frigörs i luften när man duschar eller kokar vatten (lagar mat), och den stora risken är då lungcancer.
Och ett av de sätt att få bort radonet är att lagra vattnet, efter 13 dagar har radonhalten minskad med 90%.
Det borde betyda att man efter 4 dagar har ca hälften kvar, så en stor varmvattenberedare skulle redan hjälpa lite :)
- Vad har ni för övrigt för radonhalter i huset?
- Är ni rökare?, för då ökar risken på lungcancer betydligt
Egentligen tycker jag inte att 250 ligger så mycket över livsmedelsverkets 100. Framförallt eftersom gränsvärdet ligger på 1000.
Man ska inte heller glömma att riktvärdet är för större vattenanläggningar som levererar till många hushåll, och då är risken större att vattnet levereras till olika riskgrupper (främst rökare).
Så röker ni inte, skulle jag inte investera i ett filter i nuläget, men kolla att det går att eftermontera, för har ni anmärkningar på vattenkvaliteten, kan det lätt göra 30tkr skillnad i försäljningspris, den dag ni vill sälja huset.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag tyckte frågan var intressant så jag googlade lite :)
Jag hittade följande sida som beskriver hur man kan få bort radonet
[länk]

Största problemet verkar vara att radongasen frigörs i luften när man duschar eller kokar vatten (lagar mat), och den stora risken är då lungcancer.
Och ett av de sätt att få bort radonet är att lagra vattnet, efter 13 dagar har radonhalten minskad med 90%.
Det borde betyda att man efter 4 dagar har ca hälften kvar, så en stor varmvattenberedare skulle redan hjälpa lite :)
- Vad har ni för övrigt för radonhalter i huset?
- Är ni rökare?, för då ökar risken på lungcancer betydligt
Egentligen tycker jag inte att 250 ligger så mycket över livsmedelsverkets 100. Framförallt eftersom gränsvärdet ligger på 1000.
Man ska inte heller glömma att riktvärdet är för större vattenanläggningar som levererar till många hushåll, och då är risken större att vattnet levereras till olika riskgrupper (främst rökare).
Så röker ni inte, skulle jag inte investera i ett filter i nuläget, men kolla att det går att eftermontera, för har ni anmärkningar på vattenkvaliteten, kan det lätt göra 30tkr skillnad i försäljningspris, den dag ni vill sälja huset.[/QUOTE

Tack för att du tog dig tid och tack för länken! Vi är inte rökare. Vet inte vad vi har för radonhalter inomhus i huset men huset är ett trähus byggt 2000 på plintgrund så jag tror inte det borde finnas någon radonkälla som påverkar inomhusluften annat än vattnet då. Men jag kan ju ha fel.

Vi har luftning på vattnet på så sätt att det är ett hål längst upp i brunnen så att det pyser lite när man tar vatten. Men vattenprovet är ju taget med denna luftning så den är ju uppenbarligen inte tillräcklig.

På vattenprovet så hade vi tjänligt med anmärkning på bland annat uran. Det stod dock inte någon anmärkning angående radonet men det kanske är kutym att det bara finns tjänligt eller otjänligt? Känns lustigt att gränsvärdet för radon i dricksvatten är på 1000bq medan livsmedelsverkets är på 100 bq.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag tyckte frågan var intressant så jag googlade lite :)
Jag hittade följande sida som beskriver hur man kan få bort radonet
[länk]

Största problemet verkar vara att radongasen frigörs i luften när man duschar eller kokar vatten (lagar mat), och den stora risken är då lungcancer.
Och ett av de sätt att få bort radonet är att lagra vattnet, efter 13 dagar har radonhalten minskad med 90%.
Det borde betyda att man efter 4 dagar har ca hälften kvar, så en stor varmvattenberedare skulle redan hjälpa lite :)
- Vad har ni för övrigt för radonhalter i huset?
- Är ni rökare?, för då ökar risken på lungcancer betydligt
Egentligen tycker jag inte att 250 ligger så mycket över livsmedelsverkets 100. Framförallt eftersom gränsvärdet ligger på 1000.
Man ska inte heller glömma att riktvärdet är för större vattenanläggningar som levererar till många hushåll, och då är risken större att vattnet levereras till olika riskgrupper (främst rökare).
Så röker ni inte, skulle jag inte investera i ett filter i nuläget, men kolla att det går att eftermontera, för har ni anmärkningar på vattenkvaliteten, kan det lätt göra 30tkr skillnad i försäljningspris, den dag ni vill sälja huset.
Skrev ett långt svar men det försvann...
Tack iaf för att du tog dig tid att svara och tack för länken.

Vi är inte rökare. Huset är ett trähus på plintgrund. Byggt 2000. Aldrig mätt radonnivåerna inomhus. Känns konstigt att gränsvärdet för radon i vatten är 1000 bq medan livsmedelsverkets är 100 bq. Det skiljer ju en hel del...kommunen tyckte att vi skulle åtgärda radon också medan rörmokaren ställde sig mer frågande till det när vi bara hade 260 bq.
 
harry73
börja med att mäta radon inomhus med. Ni har antagligen radon i berget och då kan det också finnas inomhus.
Man skulle kunna sätta upp en dosa i badrummet och en i köket med för att mäta om man har förhöjda värden där pga vattnet.
 
harry73 harry73 skrev:
börja med att mäta radon inomhus med. Ni har antagligen radon i berget och då kan det också finnas inomhus.
Man skulle kunna sätta upp en dosa i badrummet och en i köket med för att mäta om man har förhöjda värden där pga vattnet.
Ja det skulle vara en bra idé att mäta. Drar dock inte igång nån mätning innan vi beslutat om radonfilter eller ej. När vi köpte huset så fanns ju ett vattenprov taget men det stod ju ingen anmärkning om radon på det pappret vilket det ju inte gör på vårat heller. Det måste ju ändå tolkas som att det inte förväntas åtgärdas? Eller?
 
harry73
Så länge det är lätt att eftermontera skulle jag öht inte fundera över att montera filtret redan nu. Radonmätningen skulle jag göra kommande vintersäsongen.
 
  • Gilla
starmanin
  • Laddar…
Detta var en nyhet för mig och säker för många andra med egen brunn....

"
Statens strålskyddsinstitut har beräknat att radon i vatten (intag plus inandning) orsakar 35–70 cancerfall varje år i Sverige, se referens 2. Av dessa kan 19–40 cancerfall per år förväntas inom den grupp som använder vatten med halter
upp till 100 Bq/l, 11–23 can-cerfall per år inom den grupp som använder vatten med 100–1 000 Bq/l och 5–10 can-
cerfall per år inom den grupp som använder vatten med mer än 1 000 Bq/l.
Anledningen till att de flesta av cancer fallen beräknas förek
omma inom den grupp som intar vatten med mindre än 100 Bq/l, trots att deras stråldos är så låg, är att den största andelen vattenkonsumenter finns inom denna grupp och man antar att det inte finns nå- got tröskelvärde under vilket en stråldos beräknas vara ofarlig."

http://www.lansstyrelsen.se/stockho...ationer/2000/Radon-i-dricksvatten-2000-05.pdf
 
harry73 harry73 skrev:
Så länge det är lätt att eftermontera skulle jag öht inte fundera över att montera filtret redan nu. Radonmätningen skulle jag göra kommande vintersäsongen.
Ska höra mig för om eftermontering. Har iaf läst att radonfiltret ska sitta sist i reningskedjan. Vet inte hur det blir när man ska ha rening på invattnet och sen rening vid vasken i köket. Hoppas röris har koll.
 
från rapporten ovan...

"Barn under 5 år bör inte ges vatten med halter överstigande 500 Bq/l."

"Hittills har 14 % av länets cirka 44 000 brun
nar analyserats. Cirka 11 % av dessa visar
på värden över 1000 Bq/l
, 15 % 500 Bq/l–1000 Bq/l, 46 % har 100 Bq/l–500 Bq/l och 27 % har värden under 100 Bq/l."

Har fått en helt ny syn på det här med egen brunn och vikten av kontroll och åtgärd.
 
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Från rapporten..

Cirka en tredjedel av kommunerna erbjuder eller rekommenderar radonmätning i luft vid konstaterade höga radonhalter (över 500 eller över 1 000 Bq/l) i vatten
 
harry73
S starmanin skrev:
"Hittills har 14 % av länets cirka 44 000 brun
nar analyserats. Cirka 11 % av dessa visar
på värden över 1000 Bq/l
, 15 % 500 Bq/l–1000 Bq/l, 46 % har 100 Bq/l–500 Bq/l och 27 % har värden under 100 Bq/l."
Det betyder att du med 260 Bq/l har en genomsnittlig vattenkvalitet. ca 50% av alla brunnar är bättre och 50% är sämre.
 
Hej!

vi hade ca 3000Bq/l, vilket visade sig att det låg på ca 130-140 i luften.
Vi installerade en Radonett, som gav omedelbart resultat, sänkte värdet till ca 20-25 på 2 dygn.
fyllde på poolen igår, då brukar jag förbikoppla själva radonetten, glömde då koppla tillbaka, idag på kvällen låg dygnsvärdet på ca 130.

kan starkt rekommendera denna apparat https://www.proffsmagasinet.se/matinstrument/miljoinstrument/radonmatare/corentium-home-radonmatare

jag har inhandlat en så och den stämde hiskeligt bra då jag hade den monterad ca 10 dagar innan radonetten installerades, hade även 3st puckar då som jag jämförde med.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.