Hej,

Dags att byta ut lite gammal altan som gjort sitt. Jag ska byta ca 120m2 och har börjat kolla på vart jag ska köpa trallen. Jag ska ha 34x145 trall.

När jag jämför priser så är det allt från 17,95:-/lpm (Bauhaus) till 23:-/lpm (lokala XLBygg). När det gäller kvalite så är det följande:

Bauhaus: Sågfallande kvalitet (G4-2 ). (enligt hemsida)
Byggmax: Den är så kallad sågfallande sortering, förekommer bitar som är både G4-2 och G4-3! (svar via mail)
XLBygg:G 4-3 med inslag av G4-2
Bygghemma: G4-2 (enligt hemsida)

Så frågan är här. På pappret ser Bauhaus ut att ha bra priser och bra kvalitet. Någon som har erfarenheter med trallen från Bauhaus?
 
Har du möjlighet tycker jag du ska åka o kolla på dom ställen du funderar köpa ifrån.
Ska du få allt hemskickat hade jag tagit det ställe som är enklast att reklamera till, chansen är stor att du kommer rata bort en del och ska du komplettera med någon enstaka bräda är det enkelt om det ligger nära (och du får "samma" trall).

Räknar jag rätt så skiljer det totalt 1800 kr mellan billigast och dyrast, mitt val hade varit o ta det som ligger närmast och inte krånglar vid reklamation.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Japp, ska försöka åka och kolla. Jag kommer nog försöka beställa hemkörning då det blir några meter. Jag räknade med 7lpm/m2 och då blir det 840m = 4200:- skillnad mellan dyrast och billigast.

Priset är egentligen inte så noga. I det stora hela så är det lätt värt 4000:- extra om trallen blir bättre/finare och håller längre. Frågan är bara vem som har bäst kvalitet :)

Men jag får nog göra som du säger och åka runt och titta lite på hur det ser ut.
 
  • Gilla
Sjödin
  • Laddar…
Sorry såg nu att jag räknade fel, trodde du skulle ha 34 bred trall.
Ja då stämmer det med 7 lpm/m2 och blir ca 4000 i skillnad.
 
Trallen är 145mm bred. 1m/0.145m = 6.9lpm/m2. Och sedan får man lite spill osv...
 
På Bauhaus har jag fått virke i MYCKET varierande kvalite. Oftast när man åker dit så ligger allt huller om buller på hyllor och golv, skadade och knäckta brädor mm. Vill man kan man alltid åka dit och själv plocka på dom fina längderna (själv brukar jag säga till om en ny last trall om det som ligger på hyllorna/golvet ser allt förjävligt ut, vilket inte har varit några problem) men i dit fall när det gäller ca 120kvm så skulle jag nog överväga hemleverans och då ta någon butik, som Lexington skriver, som har smidig hantering av eventuell reklamation.
 
Om du tar hemkörning så kan du ju begära att du vill ha en oöppnad pall med nytryckt fint virke, istället för plocket på brädgården, så det hade jag gjort när det gäller de kvantiteterna.
 
Och skall du ha 120kv, så skriv ner allt i bärlina, reglar, skruv, beslag och maila ut för offertunderlag inkl transport.

Chansen att tex en lokal XL-handlare prutar på priset är rätt stor.
 
När jag jobbade extra på Beijer för snart 10 år sen kunde vi inte ge någon direkt rabatt på trallvirket. Allt annat så som skruv och beslag däremot kunde vi göra bra mycket bättre priser på om vi ville!

Så begär definitivt en offert! Tyvärr får man oftast bättre pris då...

Sen är det nog svårt att rekommendera någon firma då det är avgörande hur den lokala affären hanterar virket. Min erfarenhet är att det billigaste nog inte är bäst, men inte den dyraste heller. Kolla reklamationsmöjligheter som andra redan nämnt...
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
När vi byggde altanen för några år sen med virke från Beijer så fick vi lägre pris pris än om vi köpt på byggmax. Säljarens motivering var enkel, annars får vi knappt sälja till konsument idag...

Kvaliteten på virket var varierande, inte bättre än vad jag sett på byggmax. Däremot inga problem med returer. Så här i efterhand hade jag beställt hem 10% extra trall istället för att åka o komplettera.

Jag hade också varit hårdare i min sortering om jag skulle göra om det idag.
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Personligen har jag köpt via Optimera och deras G4-1 trall. Kan inte jämföra med de lev du räknar upp men jämfört med vad jag ser på standardbygghusen är det generellt bättre (färre kvistar, bättre sortering helt enkelt).
Trallen är dyrare men en fördel jag såg med att ta denna trall samt få det utkört är att det var inga som helst problem att kontakta Optimera och säga "hej, 10% av trallen är enligt min åsikt inte den kvalite man kan förvänta sig, tacksam om ni kommer och byter ut". Vilket inte var några problem och de kom morgonen efter...
 
  • Gilla
Ammmi
  • Laddar…
E Enchanter skrev:
Personligen har jag köpt via Optimera och deras G4-1 trall. Kan inte jämföra med de lev du räknar upp men jämfört med vad jag ser på standardbygghusen är det generellt bättre (färre kvistar, bättre sortering helt enkelt).
Trallen är dyrare men en fördel jag såg med att ta denna trall samt få det utkört är att det var inga som helst problem att kontakta Optimera och säga "hej, 10% av trallen är enligt min åsikt inte den kvalite man kan förvänta sig, tacksam om ni kommer och byter ut". Vilket inte var några problem och de kom morgonen efter...
Har du någon indikation på hur mycket dyrare G4-1 är? Det vore intressant att få en indikation om det är 10, 20, 100% dyrare än "normal byggvaruhuskvalitet".

Är det rimligt påslag skulle jag också föreslå att satsa på bättre sortering från början än att hålla på att manuellt sortera på byggvaruhuset. (Även om jag själv gjort det för 20m2)
 
Begär offert (med konto skapat) på XL bygg. Min altan blev billigare inkl transport med 145x34 virke jämfört med byggmax o då 120x28 virke. Så valet blev lätt :)
 
  • Gilla
Glimmer och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis gjort denna resa och skall du ha hemkörning så välj den kvalitet du vill ha och där de kommer och hämtar reklamerat virke samt kör ut nytt.
Jag menar att det blir svårt att reklamera en bräda som uppfyller g4-3, men som du inte vill ha.
Det kan skilja ganska mycket mellan olika paket, så om du åker och tittar är det inte säkert att den trall du får är likvärdig.
Jag tittade på optimeras trall också, men det var för stor prisskillnad. Du kan se deras priser på deras hemsida.
 
A Anders243 skrev:
Har du någon indikation på hur mycket dyrare G4-1 är? Det vore intressant att få en indikation om det är 10, 20, 100% dyrare än "normal byggvaruhuskvalitet".

Är det rimligt påslag skulle jag också föreslå att satsa på bättre sortering från början än att hålla på att manuellt sortera på byggvaruhuset. (Även om jag själv gjort det för 20m2)
Runt 18 kr/lpm för deras optimaltrall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.