tommib
Du skulle kunna använda gasfjädrar även i framkant. De måste inte sitta fast i luckan, bara du har något som styr dem så att de inte ramlar hit och dit.

Jag tänker mig en gasfjäder på vardera sidan som har övre fästpunkten, när den är helt ihoptryckt, precis under stommen, eller mot en klack på stommen om det inte går. Fjädern är sedan fixerad nertill så att den alltid står rakt upp och inte svajar runt. Man skulle möjligen kunna sätta ett litet hjul längst upp på fjädern så att den glider lätt mot klacken på luckan (eller regeln, beroende på hur långt ner du kan sätta den).
 
Flytta nedre fästet så ungefär.
 
  • Trälock öppnat med synlig poolutrustning nedanför, grön pil visar fästpunkt på träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan lucka och golv alltså, inte ute på golvet.
 
G Guson skrev:
Flytta nedre fästet så ungefär.
Det går inte, de sitter så lågt på bjälken det går, flyttar jag dem närmare gångjärnet så bottnar de innan luckan landar.....
 
tommib tommib skrev:
Du skulle kunna använda gasfjädrar även i framkant. De måste inte sitta fast i luckan, bara du har något som styr dem så att de inte ramlar hit och dit.

Jag tänker mig en gasfjäder på vardera sidan som har övre fästpunkten, när den är helt ihoptryckt, precis under stommen, eller mot en klack på stommen om det inte går. Fjädern är sedan fixerad nertill så att den alltid står rakt upp och inte svajar runt. Man skulle möjligen kunna sätta ett litet hjul längst upp på fjädern så att den glider lätt mot klacken på luckan (eller regeln, beroende på hur långt ner du kan sätta den).
Mycket intressantförslag, du menar att den bara fästs i ena änden?
Jag skulle kunna borra ett hål typ 10cm i luckans stomme, fästa den där, borra motsvarande hål i stommen där den landar som styr den "lösa" änden, så att inte staget knäcks...
 
Du måste göra ett fäste som sträcker sig ner långt under golvet. Låt fjädern hänga ner i utsträckt läge, där ska fästpunkten vara.
 
  • Gilla
wittsjo
  • Laddar…
G Guson skrev:
Du måste göra ett fäste som sträcker sig ner långt under golvet. Låt fjädern hänga ner i utsträckt läge, där ska fästpunkten vara.
Ja du har helt rätt....det är bara ett hel***e att komma till att skruva fast lite trästomme som man sen kan fästa dämparen till....
Det jag lider av här är ett klassiskt exempel av att jag inte tänkte igenom det noga från början, testa något och hoppades att det skulle funka och nu får göra det den omständliga jobbiga vägen för att få ordning på det...
 
Jag vet att jag delvis ignorerar alla era bra förslag, men tror ni det hade funkat?
Bifogar en skiss på hur jag menar....
(Syftet är att minimera mitt arbete bla, har tusen projekt med nya huset....)
Skiss av en trälucka öppnad i en trädäckskonstruktion visar installationer under, med stöd av rep och trähållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Angående fjädrarnas placering kan jag inte tillföra något, men jag vill väcka en tanke som någon annan kanske har en åsikt om. Du skriver att fjädrarna är på 25 N. Skulle det inte fungera fjädrar med starkare tryck? På firmabilen byttes det nyligen till gasfjädrar som var på 50N.
 
tommib
W wittsjo skrev:
Jag vet att jag delvis ignorerar alla era bra förslag, men tror ni det hade funkat?
Bifogar en skiss på hur jag menar....
(Syftet är att minimera mitt arbete bla, har tusen projekt med nya huset....)
[bild]
Ja, ungefär sådär tänkte jag (fast med fjädern i golvet istället för luckan). Vet inte om det kommer funka men ser inte riktigt varför det inte skulle göra det.
 
G Guson skrev:
Du måste göra ett fäste som sträcker sig ner långt under golvet. Låt fjädern hänga ner i utsträckt läge, där ska fästpunkten vara.
Fjäderdämparen är 410 i utsträckt läge och 230 i ihopslaget. För att få maximal effekt och bästa vinkel borde den vara "nästan" helt ihop när luckan ligger, och "nästan" helt usträckt i öppet läge. För att hitta rätt position att sätta hållet i luckan respektive hur långt ner under stommen den skal fästas måste bifogad ekvation lösas om jag tänker rät...
 
  • Handritad skiss av en fjäderdämpares position med måttangivelser och matematisk ekvation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Angående fjädrarnas placering kan jag inte tillföra något, men jag vill väcka en tanke som någon annan kanske har en åsikt om. Du skriver att fjädrarna är på 25 N. Skulle det inte fungera fjädrar med starkare tryck? På firmabilen byttes det nyligen till gasfjädrar som var på 50N.
Ja det är rimlig tanke. Köpte först ett sätt små fjädrar på biltema för typ 250kr för 25N var, det fungerade rätt bra med ett par, så jag tänkte ett par till så funkar det säkert, så köpte jag ett par likadana till för ytterligare 250kr för då vore det enkelt att montera dem.
Men det är nog som du konstaterar att de är monterade fel, spelar nog inte så mycket roll om jag ökar styrkan eller sätter dit fler. Eftersom de ligger nästa horisontellt i när luckan är stäng bidrar de nästan inte alls då.
Så har inte lust att köpa ytterligare ett par för några hundralappar om jag inte vet att det kommer funka :(
 
D09
Spånar bara men går det inte att montera konsoler som lyfter luckan i en båge och över befintlig altan.

Ska se om jag hittar en bild på de konsoler jag tänker på.
 
Golvet är vågräta linjen, luckan är lodräta linjen. Om du sätter fjädern som röda linjen har du nästan samma kraft på luckan genom hela rörelsen. Om du sätter fjädern som gröna linjen har du stor kraft i stängt läge och liten kraft i öppet läge. Avståndet gångjärn/fästpunkt på luckan är i storleksordningen 10 cm för röda linjen, 15 cm för gröna linjen. En annan fundering jag har är era angivna mått på kraften i fjädern. 25 och 50 N? Jag skulle välja flera hundra N per fjäder.

Skiss med en vågrät linje som golvet och en lodrät linje som en lucka, med röd och grön linje representerande fjäderplacering.
 
G Guson skrev:
Golvet är vågräta linjen, luckan är lodräta linjen. Om du sätter fjädern som röda linjen har du nästan samma kraft på luckan genom hela rörelsen. Om du sätter fjädern som gröna linjen har du stor kraft i stängt läge och liten kraft i öppet läge. Avståndet gångjärn/fästpunkt på luckan är i storleksordningen 10 cm för röda linjen, 15 cm för gröna linjen. En annan fundering jag har är era angivna mått på kraften i fjädern. 25 och 50 N? Jag skulle välja flera hundra N per fjäder.

[bild]
Sorry det skulle så klart vara 25kg dvs 250N per fjäder. Det borde vara tillräckligt, gissar att luckan väger 60-70kg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.