Hej jag har byggt en lucka i terrassen, därunder har jag en låda med all poolutrustning. Där skal man ner minimum en gång i veckan för att backspola etc.
Luckan blev väldigt tung, pga stommen och trallen som är 34mm.
Jag satte dit två gasfjädrar som ger 25N på varje sida, de funkar bra i den övre delen av öppningsförfarandet och håller luckan uppe, dock är luckan fortfarande aldeles för tung att öppna de första 2-3 decimetrarna.

Har ni några tips på hur man skulle kunna ytterligare förbättra "öppningshjälpen"?

Tyvärr tror jag inte jag får plats med några fler likadana dämpare.
Trädäck med öppen tung lucka stödd av gasfjädrar, avslöjar förvaring med poolutrustning under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tung trälucka öppnad i terrass med gasfjädrar synliga, avslöjar en nedre låda med poolutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Minska på ramverket. Det räckker med 45x90 för den lilla luckan, och kanske med en enda regel i mitten istället för två. Sedan kan plywoodskivan ha egna gasfjädrar. Du kan även minksa på trallvirket till 28 mm och höja ramverket motsvarande.
 
Chaly
Du får inte plats med någon motvikt?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Chaly Chaly skrev:
Du får inte plats med någon motvikt?
Hur skulle det gå till?
 
tommib
Förläng regelverket under luckan in under trallen och sätt en bult på varje sida så att det blir som en gungbräda. Montera därefter en liten ram där bak och väg ner den med något riktigt tungt. Om detta går beror på hur mycket höjd du har ner till marken. Du kan också förenkla den första decimetern av öppnande genom att ha fjädrar i framkant där luckan kommer ner som trycker uppåt men inte orkar lyfta luckan själva.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Chaly
W wittsjo skrev:
Hur skulle det gå till?
Tänkte ungefär så som tommib föreslog ovan, något under trallen på motsatt sida. Men behöver juh visst utrymme undertill...
 
Jag ser två möjligheter.

En båtvinsch monterad på väggen till höger med vajern genom ett block högre upp och så hakar du vajern i luckan när du vill öppna.

Ett hål i luckan på gångjärnssidan där du kan sticka ned en två meter lång hävstång rätt ned i något specialbeslag. Då du har sstuckit ned hävstången är det bara att ta i den med båda händerna och luta dig bakåt så öppnar du luckan med kroppsvikten.

Oberoende vilken metod du väljer måste du ha någon sorts låsning eller säkerhetsstag så luckan inte faller ned och slår sönder ryggen på dig då du håller på och servar nere i hålet. Gasfjädrar brukar bli opålitliga med åren.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Om du sätter gasfjädrarnas nedre fästpunkt lägre (under golvnivå alltså) och närmare gångjärnet så kommer de att hjälpa till bättre när luckan är stängd.
 
tommib
Lösningen med hävstången är riktigt bra. Den kräver ett stadigt beslag men det skulle kunna ordnas genom att montera ytterligare en regel i bakkant på luckan och sen mejsla ur ett hål för t.ex. ett 30x40 fyrkantrör som kläs med stålplåt (för att minska slitaget på trät). Det borde ge tillräckligt mycket hävstång. Man skulle till och med kunna böja (eller vinkla då) röret så att det blir lättare att ta första biten.
 
Vinkla inte hävstången för då kan du inte öppna luckan helt....... man har mycket kraft endå.
 
tommib
Jag tänker mig att man använder hävstången för att klara just första biten. När luckan väl passerat 45 grader hjälper gasdämparna till bättre
 
Ja men det är opraktiskt att skifta grepp och ta loss hävstången mitt i rörelsen
 
tommib
Jo, sant. Man kan också ha en ledad hävstång för att få mer kraft i början men det blir också krångligare.

Nej, vid närmare eftertanke gillar jag nog min första idé bäst, förlängda reglar och motvikt under altanen. Den bygger som sagt på att det är tillräckligt långt till marken för att kunna få vettig hävstångsverkan.

Man kan korta den nödvändiga hävstången genom att montera fjädrar i framkant på luckan som hjälper till lite första 20 cm upp så att motvikten kommer lite mer nedåt.

Har man ont om plats kan man också fundera på en lösning med fjäderbelastade vajrar och block, ungefär som på en garageport, men det kräver att man tänker ordentligt kring säkerheten.
 
tommib tommib skrev:
Jag tänker mig att man använder hävstången för att klara just första biten. När luckan väl passerat 45 grader hjälper gasdämparna till bättre
Som jag skrev tidigare är gasfjädrarna inte bra monterade. De hjälper till i princip noll när luckan är nere och nära max när luckan är helt uppe. Med rätt montering blir fallet det motsatta, mycket hjälp med stängd lucka, lite hjälp när den står uppfälld. Gör om, gör rätt.
 
Hej, tack för alla hjälpsamma förslag.
Angående att lätta vikten på luckan så känns det trist att byta trall att bygga om stommen känns som mycket pill. Denna trallen (Kärnfuru) finns dessutom bara i denna tjockleken. Däremot funderade jag på om man bara kunde gå loss med tigersågen och såga av bågar ur understommen. håller man 1/3 till 1/2 höjden på reglarna på mitten och sen fasar/bågar ut mot hörnorna där luckan vilar på stommen så borde man få bort kilona rätt fort. Speciellt kan man ta mycket på mittenreglarna som säkert är lite överflödiga.
När jag satt och läste igår känndes motvikten som ett ypperliggt förslag. Tyvärr funkar det inte i praktiken. Precis bakom luckans upphängning finns åtminstone en plint som bär stommen till terrassen. Dessutom en bärlina. Jag blir isåfall tvungen att riva upp en stor del av terrassen. Hade hoppats på en smidigare lösning.
En målsättning från börja var också att ha minimalt med spalter runt luckan, detta då jag har två småbarn som trampar i alla hål etc, dessutom är detta precis vid poolen. Därför sitter gångjärnen ända uppe i trallen.
Tyvärr är lådan under bara precis lite mindre än den övre vilket innebär att jag kan inte hängsla luckan för långt in för då funkar det inte med det vattenavledande locket. Detta skulle ev kunna skruvas fast i terassluckan istället så länge det täcker rätt ställe.
Det är bara första halvan av vägen som det är tungt att lyfta luckan, ert hävstångsförslag är inte så dumt. man skulle inte behöva byta grepp halvvägs utan då kan man bara ta tag i luckan istället.
Fjädrar är också intressant men vad fär fjädrar tänker ni på. Hittar bilfjädrar på biltema men de är ju hopplösa att bygga in, vad hittar man annars för kraftiga fjädrar?


Det är riktigt att fjädrarnas inte är ideellt placerade. Stod länge och knotade med hur jag skulle få till dem.
Precis som ni säger så borde de sitta så långt ner på den yttre infästningen och så högt som möjligt på luckan som det är möjligt för att få maximal vinkel uppåt. Så är också fallet.
Så här i efterhand inser jag att de är lite för små och korta, dock är platsen mellan luckans stomme och terrassstommen väldigt tight så det får inte plats mycket större.
Att tjocka på stommen undertill är möjligt men väldigt besvärligt.

G Guson skrev:
Som jag skrev tidigare är gasfjädrarna inte bra monterade. De hjälper till i princip noll när luckan är nere och nära max när luckan är helt uppe. Med rätt montering blir fallet det motsatta, mycket hjälp med stängd lucka, lite hjälp när den står uppfälld. Gör om, gör rätt.
Din analys är helt riktig, men på grund av få utnyttjat slaglängden för att få upp luckan helt ser jag faktiskt inte hur jag annars skulle kunna montera dem, jag hade uppskattat lite hjälp med hur "rätt" skulle se ut? En liten skiss kanske?

Tack igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.