Vi har sedan länge problem med totalentreprenören av vår villa och skulle vara tacksam för tips på bästa väg att gå vidare. Jag antar att det är att kontakta jurist? Om så är fallet, vad kan vi faktiskt förvänta oss/ange att vi vill att juristen skall göra?

Problemet vi har är dels att byggaren väljer att totalt strunta i att åtgärda ett stort antal punkter från besiktning. Både från ordinarie besiktning, från särskild besiktning några veckor efter ordinarie besiktning (putsen började falla av när det regnade) och från tvåårsbesiktning. Omkring 50% av punkterna har de inte åtgärdat alls, 25% har de åtgärdat delvis och 25% är helt ok. De har också skriftligt utfäst sig att åtgärda skador på vår uppfart och carport som de åsamkade då de arbetade med grannens hus. Men även dessa struntar de i.

Varje gång vi pratar med dem så lovar de att lösa det, men varje gång struntar de i det. Vi har nog påmint dem lågt räknat 50 gånger under de 2.5 åren vi bott i huset. Vanligtvis ignorerar de bara påminnelsen, men då och då lovar de att komma, men gör det inte.

Nu har jag slutligen tröttnat. För 2 veckor sedan skickade de med 1 dags varsel någon som skulle åtgärda putsen som varit felaktig i över 2 år. Vi har givit dem utförliga listor med var på huset det behöver åtgärdas samt gått runt med dem och visat. Vi har också bett att de skall förvarna i god tid innan de vill komma så att vi kan vara med och visa samt ge ok på det när de är klara. Eftersom de inte alls förvarnat så kunde vi inte vara med och, mycket riktigt, när vi kommer hem faller putsen fortfarande av i stora bitar på flera ställen. När vi skickar ett mail till byggaren och beskriver detta så svarar han med att säga att de vägrar göra mer om inte vi utför en "överbesiktning". Att de fortfarande har 20-30 punkter från besiktningar + carport och uppfart att göra svarar han inte ens på.

Det finns ingen tvekan på att de har skyldighet att utföra de punkter som finns, det är ingen tvekan att de inte gjort jobbet rätt, men de bara struntar i det.

I mitt sista mail till dem skrev jag att de är välkomna att besiktiga sitt utförda arbete på egen bekostnad eller att själva komma hit och inspektera och göra det ordentligt. Om de inte tänkte göra något av det så skrev jag att jag går vidare med jurist. De svarade inte ens på detta.

Vi håller fortfarande inne ca 30,000 på betalningen i enlighet med första besiktningen, men det täcker inte på långa vägar de faktiska kostnaderna att åtgärda allt som finns i protokoll och skriftliga ö.k.

Väldigt mycket text! Några tips på hur jag går vidare med detta på bästa vis?
 
Svårt läge, att kasta bra pengar efter dåliga hantverkare känns fel så kanske bäst att släppa dom och ordna saken själv och bita i det sura äpplet. En juridisk process tar år och sliter på hälsan. Samt risken att gå förlorande på delar av striden :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svårt läge, att kasta bra pengar efter dåliga hantverkare känns fel så kanske bäst att släppa dom och ordna saken själv och bita i det sura äpplet. En juridisk process tar år och sliter på hälsan. Samt risken att gå förlorande på delar av striden :(
Tack för svar!

Men, det skall väl inte kunna vara så att en entreprenör bara väljer att strunta i att genomföra vad besiktningsprotokoll anger och att jag då skall betala det själv? Då kan vi väl avskaffa besiktningar?
 
Huvudregeln är att aldrig betala mer än att det innehållna beloppet skall räcka till att låta en annan firma åtgärda.

har du väl betalt ett byggföretag så är det i praktiken nästan omöjligt att få dem att göra jobbet, och ännu svårare att få tillbaka några pengar.

Den här typen av byggfirmor gör regelbundna konkurser för att nollställa de krav de får via domstol.

men du bör absolut konsultera en jurist, så du inte gör några misstag om du tar in en annan firma. Hanterar du det fel, så kan din entreprenör kräva fullt betalt från dig, när den andra firman åtgärdat felen. Då har du ju ett felfritt hus, vilket är villkoret för att firman skall få betalt, på vems bekostnad det slutförts spelar då mindre roll.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Besiktningsmannen satte beloppen vi hade rätt att hålla inne (som han frågade byggaren om vid besiktningen - lite märkligt).

Att de skulle gå i konkurs ser jag som osannolikt. De har en mängd större projekt pågående i kommunen/regionen och investerade precis 140 miljoner i ytterligare projekt enligt en artikel i tidningen.
 
Om det ingick i besiktningsmannens uppdrag att sätta dessa belopp och han har satt orimligt låga belopp tillsammans med den andra parten (?!) så kan du överväga att reklamera den besiktningen också.

Om du är med i villaägarna kan du få en inledande telefonkonsultation med jurist kostnadsfritt.

Byggaren låter det som att det inte hjälper att tjata på mer. Det kostar mer än det smakar. En väg framåt är stämning eller hot om stämning. Men det bygger på att det finns pengar i bolaget - att göra det till en principsak förlorar du bara på själv.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Anlita en beräkningskonsult, denne räknar ut differenskostnaden, dvs vad det kostar att åtgärda
allting, mot det som gjorts upp eller innehållits. Finns försäkring? En stämning kräver att man
har dessa uppg. för att fastställa den ekonomiska skadan. Motparten kan då välja att åtgärda
eller att ekonomiskt kompensera skadan (någon annan får åtgärda). Detta är inget ovanligt
utan det är bara att följa praxis vid dessa ärenden. Det underlättar avsevärt om man har
upprättat entrepr. kontrakt och försäkring i samband med beställningen.
 
Tack!

Det finns försäkring, entr. kontrakt, besiktningsprotokoll mm, så det borde inte vara problem med den delen.

Tog kontakt med jurist för några veckor sedan, men inte mkt har hänt hittills pga semester mm. Skall ta detta med beräkningskonsult med dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.