Jag behöver byta ut mina källarfönster och jag vill ha PVC-fönster då de ligger nära backen.
Jag har dock märkt att öppningsbara PVC-fönster dels är väldigt dyra dessutom är glasarean väldigt liten och släpper således in mindre ljus.

Jag har hittat betydligt billigare fasta PVC-fönster och jag försöker förstå om det är värt att köpa öppningsbart eller ej.

Vad säger ni? Den självklara och enda anledningen att ha öppningsbart är ju så man kan vädra. Behövs det är nästa fråga, brandsäkerhet?
 
Det är viktigt med tillräckligt med utrymningsvägar ifall de brinner kan ju va bra att tänka på. Hade jag sovrum i källaren skulle jag garanterat välja öppningsbara fönster. Mina tankar...
 
Jag tror du får ha det om du bara har förråd i källaren. Har du "högkvalitetsrum" måste du ha två vägar ut. Har du källardörr + trappa upp till huset kanske det går bra ändå.
 
D09
Nog ingen som kollar om det är öppningsbart eller ej men utrymningsbart är något som jag värderar högt.

Skulle inte vilja krypa ut genom en krossad ruta om olyckan skulle vara framme.
 
Vi har öppningsbara fönster (gamla) men fasen vet om jag skulle komma ut..
Dels är de 180+ cm upp, sen 30-40 höga.
Finns ju visserligen de som har större fönster :)
 
Finns säkert någon brandman med här som har koll på hur vanligt det är att folk hoppar ut från fönster om det brinner....
 
Enk Projektet skrev:
Finns säkert någon brandman med här som har koll på hur vanligt det är att folk hoppar ut från fönster om det brinner....
Som jag tolkar det så handlar det om små fönster som är längst upp under taket. Så "hoppa" an det aldrig bli tal om. Klättra upp på nånting och kravla sig ut, möjligen.
 
Jag är fd. Brandman och nog är fönster en bra utrymningsväg om fallet inte blir för högt vilket de inte blir från ett källarfönster. Problemet där blir ju som sagt att man ska ta sig upp till fönstret o inte kila fast sig på vägen ut så tillräckligt stort fönster krävs ju.

Jag har några källarfönster igenmurade med glasbetong och minst ett öppningsbart i varje rum så nog kan man ha iaf vissa av fönstren fasta.
 
Mattsson86 skrev:
Jag är fd. Brandman och nog är fönster en bra utrymningsväg om fallet inte blir för högt vilket de inte blir från ett källarfönster. Problemet där blir ju som sagt att man ska ta sig upp till fönstret o inte kila fast sig på vägen ut så tillräckligt stort fönster krävs ju.

Jag har några källarfönster igenmurade med glasbetong och minst ett öppningsbart i varje rum så nog kan man ha iaf vissa av fönstren fasta.
Men problemet blir alltid att ta sig upp till fönstret. Då får man se till att ha nåt högt bord eller liknande i varje rum. Sen måste det vara fönster som verkligen går att öppna. Såna där vanliga överkantshängda källarfönster kan bli till en fälla i stället, om man lyckas kila fast sig.
 
  • Gilla
martinlundgren80
  • Laddar…
Jag har 3st fönster 10x5 i tre olika rum, ca 160cm ovan golv. Det ena rummet ska jag ha tvättstugan i, det andra är en 2kvm stor matkällare och det tredje rummet kommer troligen bli ett hobby/extrarum.

Att man kan krypa ut tänkte jag inte på om jag ska va ärlig. De två första ligger idag under en terrass så evakueringsmöjligheterna är rätt begränsade ändå tyvärr :)
En första tanke va att det är bra med ett öppningsbart fönster i tvättstugan för vädring, är det överskattat?
 
Jag går i samma tankar. Ska bygga till mitt hus så 3 av mina totalt 6 källarfönster kommer att försvinna. De 3 kvarvarande funderar jag på att byta till 3-glas fasta, mest för isoleringseffekt. Jag har hyffsat fräscha 2-glas i trä idag, som är öppningsbara, men jag tänker både på kylans och tjuvarnas infart... vad bör man göra här?

Jag har ju både dörr ut från källaren och trappa upp till huset, dock ligger dessa precis bredvid varandra...
 
Det har varit flera dödsfall på senare år som har berott på att folk inte har kunnat ta sig ut genom fasta treglasfönster när elden var lös..
Personligen skiter jag i paragraferna men jag tycker väldigt mycket om att leva så utrymningsvägarna skall vara många.
 
  • Gilla
Johan Van Kuyl och 1 till
  • Laddar…
Johan Van Kuyl Johan Van Kuyl skrev:
... vad bör man göra här?

Jag har ju både dörr ut från källaren och trappa upp till huset, dock ligger dessa precis bredvid varandra...
Hur kommer källarens planlösning att se ut efter utbyggnaden?

Bla följande står i http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2006/utrymningsdimensionering.pdf,
sid 17/18, punt 5.1:
"
Småhus
I småhus ska även källaren ha tillgång till två utrymningsvägar. Den ena kan utgöras av ytterdörren till våningsplanet ovanför. Den andra består normalt av en utvändig källartrappa eller fönster med tillräck- lig storlek, se avsnitt 5.2.
"
Samt
"
Utrymningsvägens placering
Utrymningsvägarna från en lokal bör placeras så långt från varandra som möjligt. På det sättet minskas risken för att en brand blockerar era utrymningsvägar. Byggnadens normala kommunikationsvägar bör i så stor utsträckning som möjligt utnyttjas som utrymningsvägar, eftersom dessa är väl kända av de personer som vistas i byggnaden.
"

sid 18, punkt 5.2:
"
5.2 Fönster som utrymningsväg (BBR 5:312)
...
Fönster i källare i småhus bör ha en minsta bredd av 0,6 m, en minsta höjd av 0,5 m och vara sidohängt. För att kunna nå fönstret bör en väggmonterad plattform eller liknande monteras på insidan. Avståndet från plattformen till fönstrets underkant bör inte överstiga 1,2 m. Öppningens underkant bör vara i nivå med marken utanför.
"
 
Har istället renoverat mina källarfönster. Tog bort glasen i de gamla tvåglasfönstren och limmade ihop bågen. Efter det fräste jag upp den och monterade 2-glas kassett med argon (3-glas blir betydligt tyngre) dit med gummilist, glaslist och droppbleck i aluminium. Och så lite målarfärg. Använde mig av material från Glasnet.nu
Jag behöll alla som öppningsbara men du kan ju lika gärna sätta glaskassetten på några direkt i fönsterkarmen och göra om dem till fasta också.
Våra fönster på huset är ljusgrå dessutom så det var ett enkelt val.
 
AndersS: Jag funderar på att göra något sådant med våra kopplade tvåglasfönster jag med. Hur gjorde du när du fräste ur för kassetten?
Uppfattar du någon skillnad i ljuddämpning efter du byggt om dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.