Hejsan.

Vi har fått beslut från kommunen att vi ska höra närmaste grannarna.
Vi har redan fått 6 påskrivningar av 10grannar,Men vi har två familjer som kan säga nej.

Vad händer då?
Kan det riskera hela våra bygge,Eller vad baserar kommunden sina beslut på?
Nån som vet.
 
Det där beror ju mycket på varför de skall uttala sig.

Om du bygger inom detaljplanerat område så skall bara grannar höras om du har en avvikelse från detaljplanen, ex lite större yta än tillåtet, eller för nära en tomtgräns.

Sådana avvikelser är igentligen inte tillåtna, men kan godkännas som en "mindre avvikelse". Om man har en avvikelse så måste grannarna få yttra sig. Har man ingen avvikelse så har grannarna i princip inte med ert bygge att göra (men kan ändå överklaga och i extremfall få rätt).

Om en granne säger nej till er avvikelse, så kan byggnadsnämnden ändå godkänna ert bygglov och köra över grannen. Dett beror mycket på om nämnden bedömmer att grannen kan komma att lyckas med ett överklagande eller ej. Observera att en granne som godkänt ert bygge kan ändå välja att överklaga (och i ännu mer extrema fall få rätt).
 
Hej igen.

Jag ska ringa kommunen imorgon å höra varför de beslutat att höra grannarna,för vi trodde att det var så det gick till vid förhandsbesked!?

De som skrivit på är mina föräldrar och bror med familj,å de grannar som inte egentligen är berörda av att vi bygger på tomten.
De som KAN säga nej är de som ligger närmast tomten,Och en herre speciellt menar på att han vill inte ha sin utsikt förstörd,de vill inte ha några grannar på den sidan.
De vill ligga som första hus. >:(

Har sökt på nätet för å hitta nått där det står vad byggnadsnämden baserar sina beslut på,Men jag hittar inget?
 
Nu låter det som att det handlar om icke detaljplanerad mark, då tror jag att grannarna alltid hörs, hur stor vikt som ges åt deras ev. invändningar vet jag inte. men att deras sjöutsikt förstörs bruakr så vitt jag förstår från andra inlägg här inte beaktas speciellt högt.

Vill din granne ha ostörd utsikt så får han köpa marken.

Däremot så kan han troligen genom överklaganden fördröja eller åtminstonde göra er osäkra på om ni får bygga eller ej under ett antal år. Trilskas han ordentligt så bör ni nog ställa in er på att det kan ta 3-5 år innan allt är klart.

Det kan vara en god ide att försöka förhandla med grannen ifråga, att ex föreslå en ur hans synpåunkt mycket dålig placering först för att sedan flytta lite på huset om han lovar att inte överklaga osv.
 
Hej.

Tack så mycket för dina svar,Nu känns det mycket bättre :)
Våran tomt ägs av mina pappa,det är hans åkermark,Och därför ej detaljplanerad.
Pratade nyss med gubbens fru i telefon,å det lät som att det var ok att vi ville bygga på tomten OM de fick köpa andra tomten som är emellan våran och deras!?
Så jag hoppas att det löser sig!
Så nu är det en tant kvar att fråga,och hon har motsagt tomter tidigare >:(
För hon gillar att "sitta i köket å titta ut på kossorna på andra sidan",Och nu kommer ju vårat hus att vara där.
Men jag hoppas att hon ändrar sig!
 
Grannarna kan inte stoppa ert bygge bara för att de inte vill att ni ska bygga. Jag kan inte den exakta lagtexten, men det måste verkligen vara till nackdel för dem att ni bygger. Det är inte så att ni MÅSTE samla in godkännanden från samtliga berörda. Ni behöver inte heller ge er in i något köpslående för att de ska lämna tillstånd.
Jag hade bl.a. en granne som försökte stoppa mitt bygge med motiveringen att mitt hus skulle "ligga i samma riktning som hans" och att jag fick insyn på hans uteplats. Kommunen var ute och tittade på ort och ställe och konstaterade att det var 90 meter till hans uteplats och att den nätt och jämnt syntes. Så hans "avslag" fick ingen som helst betydelse.
Om det var så att alla som bor inom syn- och -hörhåll från ett nybygge måste ge sitt tillstånd hade det inte blivit mycket byggt i Sverige.
 
Vad bra,Känns bra att höra. ;)

Men är det nån som vet om kommunen hör av sig OM nån lämnat in att de inte vill att vi ska bygga? (inom de 3 veckors tiden de har på sig att klaga)

 
Jag fick samtliga grannars svar hemskickade. Förmodligen visste inte grannarna om att jag skulle få deras svar (det är i vilket fall offentliga handlingar) för då hade de inte skivit så... märkliga... svar som de gjort.
 
  • Gilla
Dewil
  • Laddar…
Ok,Alla kommuner verkar göra olika.
Men nu har jag pratat med våran kontakt å de kommer inte ha möte förräns 21 januari,så nu går det iallafall inge fortare om vi fixar underskrifterna själva.
Så nu hoppas vi att vi kommer att hinna boka våran drömvilla,så vi kan komma igång till våren iallafall.
Det vore UNDERBART!! ::)
 
Vemsomhelst kan ju klaga på att grannen ska bygga.
Dock krävs det stöd för klagomålen i detaljplanen.
Om ni följer detaljplanen till punkt och pricka så kan inte grannarnas klagomål förhindra bygget, bara försinka.
 
Vem som helst som berörs kan klaga. Även de grannar som har hörts och skrivit på kan överklaga när bygglovsbeslutet kommer. Även om bygglovet följer detaljplanen "till punkt och pricka" så ska även bygglovet uppfylla kraven som ställs i Plan- och bygglagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.