Hej, hoppas någon kan svara på följande: Vi har för ca tio år sedan installerat jordvärme på en jordbruksfastighet i Småland. Där slangen är dragen sjunker jorden, på vissa ställen med flera decimeter. Vi har fyllt på med fyllnadsjord, men den verkar bara "försvinna". Vad beror detta på??? Den installatör vi använde känner inte till detta fenomen. Har någon erfarenhet av liknande fenomen? Mycket tacksam för om någon på något sätt kan förklara fenomenet och också vad vi ska göra (fylla på jord verkar inte vara lösningen).

Med vänlig hälsning
Kurt
 
Jag kan inte redogöra i detalj för det men det sker en form av jordförflyttning i samband med tjälen. Jorden runt kollektorslangen är "varm" på vintern och "kall" på sommaren vilket gör att den jorden inte "följer med" resterande jordlager vid tjäle och tjällossning. Har samma besvär hemma.

Jag brukar toppdressa med jämmna mellanrum för att slippa fårorna.
 
Tack, då vet jag i alla fall att det har hänt flera, de vi talat med tidigare har inte känt till problemet. Förhoppningsvis påverkar det inte funktionen.
 
Det är inget ovanligt att marken sjunker där man har grävt, men det borde 'sätta sig' efter några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.