6 834 läst · 12 svar
7k läst
12 svar
Proppen går för tvättmaskin och diskmaskin
vet att det är svårt att svara på men försöker
Det är 2 saker som gör att automatsäkringen går:
Tvättmaskin (3 år gammal)
Säkringen går hela tiden. Ibland kan säkringen gå 7-8 gånger under ett program. Ibland 1 gång. Den är kopplad till kallvatten. Jag har rengjort hela maskin ( inte för att det gör någon skillnad). Men den går iaf hela tiden. Det är inte stickpropp så jag kan prova på andra uttag.
Sedan är det diskmaskin (3 år gammal)
Där går diskmaskin 1-2 gånger per tvätt.
Vi flyttade in för ca 7 månader sen så det är inte vi som installerat dessa. Förra ägaren säger att de inte hade detta problem.
Så tips mottages gärna då det är frustrerande att hela tiden kontrollera maskinerna när de går
Det är 2 saker som gör att automatsäkringen går:
Tvättmaskin (3 år gammal)
Säkringen går hela tiden. Ibland kan säkringen gå 7-8 gånger under ett program. Ibland 1 gång. Den är kopplad till kallvatten. Jag har rengjort hela maskin ( inte för att det gör någon skillnad). Men den går iaf hela tiden. Det är inte stickpropp så jag kan prova på andra uttag.
Sedan är det diskmaskin (3 år gammal)
Där går diskmaskin 1-2 gånger per tvätt.
Vi flyttade in för ca 7 månader sen så det är inte vi som installerat dessa. Förra ägaren säger att de inte hade detta problem.
Så tips mottages gärna då det är frustrerande att hela tiden kontrollera maskinerna när de går
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 301 inlägg
Går båda maskiner på samma säkring?
Börja med att kolla att det verkligen är 10A säkring och C-karaktäristik. Kan ju vara 6A och/eller B också. Och då är det inte så konstigt om de går. Men då gäller det att kolla upp varför det är sådana säkringar. Det kan finnas ett bra skäl. Alltså inte bara att byta.
Sedan är det bara fram med tångamperemetern och kolla hur mycket ström maskinerna faktiskt drar. Drar de som specifikationen, och inte mer än 10A (annat än kortvarigt) så är det förmodligen fel på säkringarna. Drar de mer än specifikationen så är det förmodligen fel på maskinerna.
Det finns dock ett par luriga nätrelaterade fel som kan ge detta problem också. Börja med att mäta spänningen i maskinernas uttag, och några andra uttag. Är spänningen betydligt högre än 230V (över sådär 240V) så kommer strömmen i maskinernas värmeelement bli för stor. Strömmen ökar linjärt med spänningen över ett värmeelement. Orsaken kan naturligtvis vara att din nätleverantör har för hög spänning i din anslutning, och då bör du ha för hög spänning överallt, alltid. Men det kan också vara så att du har problem med nollan och då kan spänningen variera mellan 0 och 400V beroende på vilka förbrukare som är igång. Det är ett allvarligt fel, men kan vara lurigt att hitta.
För övrigt så är det nog ändå dags att byta automatsäkringar som har löst så ofta. De har inte oändligt liv. Särskilt inte om de bryter sin märkström upprepade gånger.
Sedan är det bara fram med tångamperemetern och kolla hur mycket ström maskinerna faktiskt drar. Drar de som specifikationen, och inte mer än 10A (annat än kortvarigt) så är det förmodligen fel på säkringarna. Drar de mer än specifikationen så är det förmodligen fel på maskinerna.
Det finns dock ett par luriga nätrelaterade fel som kan ge detta problem också. Börja med att mäta spänningen i maskinernas uttag, och några andra uttag. Är spänningen betydligt högre än 230V (över sådär 240V) så kommer strömmen i maskinernas värmeelement bli för stor. Strömmen ökar linjärt med spänningen över ett värmeelement. Orsaken kan naturligtvis vara att din nätleverantör har för hög spänning i din anslutning, och då bör du ha för hög spänning överallt, alltid. Men det kan också vara så att du har problem med nollan och då kan spänningen variera mellan 0 och 400V beroende på vilka förbrukare som är igång. Det är ett allvarligt fel, men kan vara lurigt att hitta.
För övrigt så är det nog ändå dags att byta automatsäkringar som har löst så ofta. De har inte oändligt liv. Särskilt inte om de bryter sin märkström upprepade gånger.
Tack för svaret!PNO skrev:Börja med att kolla att det verkligen är 10A säkring och C-karaktäristik. Kan ju vara 6A och/eller B också. Och då är det inte så konstigt om de går. Men då gäller det att kolla upp varför det är sådana säkringar. Det kan finnas ett bra skäl. Alltså inte bara att byta.
Sedan är det bara fram med tångamperemetern och kolla hur mycket ström maskinerna faktiskt drar. Drar de som specifikationen, och inte mer än 10A (annat än kortvarigt) så är det förmodligen fel på säkringarna. Drar de mer än specifikationen så är det förmodligen fel på maskinerna.
Det finns dock ett par luriga nätrelaterade fel som kan ge detta problem också. Börja med att mäta spänningen i maskinernas uttag, och några andra uttag. Är spänningen betydligt högre än 230V (över sådär 240V) så kommer strömmen i maskinernas värmeelement bli för stor. Strömmen ökar linjärt med spänningen över ett värmeelement. Orsaken kan naturligtvis vara att din nätleverantör har för hög spänning i din anslutning, och då bör du ha för hög spänning överallt, alltid. Men det kan också vara så att du har problem med nollan och då kan spänningen variera mellan 0 och 400V beroende på vilka förbrukare som är igång. Det är ett allvarligt fel, men kan vara lurigt att hitta.
För övrigt så är det nog ändå dags att byta automatsäkringar som har löst så ofta. De har inte oändligt liv. Särskilt inte om de bryter sin märkström upprepade gånger.
Det blir till att börja felsöka
Är maskinerna avsedda för 10 a säkringar? I vissa länder har man 16 a säkringar som standard för vanliga vägguttag. Det är idag även tillåtet i Sverige om ledningarna är dimensionerade för detta.
Vissa maskiner kan omkopplas mellan 2 kw och 3 kw värmeeffekt.
Vissa maskiner kan omkopplas mellan 2 kw och 3 kw värmeeffekt.
T Tobbe_3 skrev:
Kollade och de är avsedda för 10A
Moderator
· Stockholm
· 52 003 inlägg
Detta att två maskiner på olika säkringar beter sig så här, är lite skumt. Det känns mindre sannolikt att två säkringar skulle bli dåliga ungefär samtidigt, eller att två maskiner skulle bli trasiga på liknande sätt samtidigt.
Det skulle kunna tyda på ett gemensamt fel.
Det som då kommer som en uppenbar möjlighet är avbrott eller glapp i Neutralledaren, nollan. Antingen till hela centralen, eller om dessa maskiner går på en gemensam trefasgrupp, så kan det vara avbrott på nollan till den gruppen.
Om problemet är avbrott på nollan till hela centralen, så borde det ge fler fel/konstigheter. Så som lampor som lyser svagt, eller överdrivet starkt. Apparater som går sönder osv.
Vid brott på nollan så kommer alla uttag och fast inkopplade apparater att drivas av en spänning som är lite slumpartad mellan 0 och 400V. Det ger en akut brandrisk.
Oavsett om detta är det mest sannolika felet eller bara ett av flera möjliga fel, så bör det undersökas omgående, eftersom risken för brand är överhängande i de fall man drabbas av felet. Om det är till hela centralen man har brott på neutralledaren, så kan man också få den väldigt otrevliga effekten att allt som är jordat i huset blir strömförande. Och en jordfelsbrytare skyddar inte i det här fallet.
Enklast är att mäta spänningen mellan fas och nolla vid tvättmaskinen resp. diskmaskinen. Mät både när de är avstängda och när de är igång. Spänningen skall ligga på 230V +/- ca 10V. Den skall inte ändras för att man startar maskinerna, mer än möjligen ngn enstaka volt. OM du ser större variation, så bör man nästan bryta elen till hela huset och kalla på jourelektriker.
Det skulle kunna tyda på ett gemensamt fel.
Det som då kommer som en uppenbar möjlighet är avbrott eller glapp i Neutralledaren, nollan. Antingen till hela centralen, eller om dessa maskiner går på en gemensam trefasgrupp, så kan det vara avbrott på nollan till den gruppen.
Om problemet är avbrott på nollan till hela centralen, så borde det ge fler fel/konstigheter. Så som lampor som lyser svagt, eller överdrivet starkt. Apparater som går sönder osv.
Vid brott på nollan så kommer alla uttag och fast inkopplade apparater att drivas av en spänning som är lite slumpartad mellan 0 och 400V. Det ger en akut brandrisk.
Oavsett om detta är det mest sannolika felet eller bara ett av flera möjliga fel, så bör det undersökas omgående, eftersom risken för brand är överhängande i de fall man drabbas av felet. Om det är till hela centralen man har brott på neutralledaren, så kan man också få den väldigt otrevliga effekten att allt som är jordat i huset blir strömförande. Och en jordfelsbrytare skyddar inte i det här fallet.
Enklast är att mäta spänningen mellan fas och nolla vid tvättmaskinen resp. diskmaskinen. Mät både när de är avstängda och när de är igång. Spänningen skall ligga på 230V +/- ca 10V. Den skall inte ändras för att man startar maskinerna, mer än möjligen ngn enstaka volt. OM du ser större variation, så bör man nästan bryta elen till hela huset och kalla på jourelektriker.
H hempularen skrev:Detta att två maskiner på olika säkringar beter sig så här, är lite skumt. Det känns mindre sannolikt att två säkringar skulle bli dåliga ungefär samtidigt, eller att två maskiner skulle bli trasiga på liknande sätt samtidigt.
Det skulle kunna tyda på ett gemensamt fel.
Det som då kommer som en uppenbar möjlighet är avbrott eller glapp i Neutralledaren, nollan. Antingen till hela centralen, eller om dessa maskiner går på en gemensam trefasgrupp, så kan det vara avbrott på nollan till den gruppen.
Om problemet är avbrott på nollan till hela centralen, så borde det ge fler fel/konstigheter. Så som lampor som lyser svagt, eller överdrivet starkt. Apparater som går sönder osv.
Vid brott på nollan så kommer alla uttag och fast inkopplade apparater att drivas av en spänning som är lite slumpartad mellan 0 och 400V. Det ger en akut brandrisk.
Oavsett om detta är det mest sannolika felet eller bara ett av flera möjliga fel, så bör det undersökas omgående, eftersom risken för brand är överhängande i de fall man drabbas av felet. Om det är till hela centralen man har brott på neutralledaren, så kan man också få den väldigt otrevliga effekten att allt som är jordat i huset blir strömförande. Och en jordfelsbrytare skyddar inte i det här fallet.
Enklast är att mäta spänningen mellan fas och nolla vid tvättmaskinen resp. diskmaskinen. Mät både när de är avstängda och när de är igång. Spänningen skall ligga på 230V +/- ca 10V. Den skall inte ändras för att man startar maskinerna, mer än möjligen ngn enstaka volt. OM du ser större variation, så bör man nästan bryta elen till hela huset och kalla på jourelektriker.
Tack för svaret! Får kolla det på en gång.
Moderator
· Stockholm
· 52 003 inlägg
Min granne på landet råkade ut för glappande nolla (eller mer korrekt PEN, alltså den gemensamma nollan och skyddsjorden som kommer in till centralen). Jag hjälpte till att identifiera att det var så, men felet fanns före elmätaren så vi ringde till nätbolaget. De hade ingen tillgänglig personal, men kom ändå ut inom 30 minuter, det är 5 mil till nätbolagets kontor. Felet låg i huvudsäkringsskåpet.
I hans fall dog spishällen, och nätaggregatet till TV boxen.
I hans fall dog spishällen, och nätaggregatet till TV boxen.
En annan möjlighet är ju att både tvättmaskin och diskmaskin delar sina säkringar med något annat effektkrävande som förra ägaren inte använde, men som du använder. Exempelvis ett element eller elektrisk handdukstork om TM står i badrummet eller uttag för kaffebryggare, micro, vattenkokare eller så för DM.
Man försöker ju lägga sådant som TM och DM på egna säkringar, men värre fullösningar för att ansluta flera saker än de ovanstående exemplen har man ju sett. Elektrikern som installerade DM hos mina föräldrar tyckte att det var bra att lägga DM på en av spisens faser, utan att koppla om spisen för tvåfasanslutning. Det gick ju sådär...
Man försöker ju lägga sådant som TM och DM på egna säkringar, men värre fullösningar för att ansluta flera saker än de ovanstående exemplen har man ju sett. Elektrikern som installerade DM hos mina föräldrar tyckte att det var bra att lägga DM på en av spisens faser, utan att koppla om spisen för tvåfasanslutning. Det gick ju sådär...
Liknande trådar
-
Varför ingen ska anlita Poolbyggarna AB
Pool -
luftspalt i förrådstak när ventilationsöppningarna är olika stora?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Garantiåtagande - företaget duckat i över 1år
Juridik -
Varför går inte proppen trots att jag kopplar in för mycket?
El -
Proppen går utan förbrukare
El