Det bästa är väl att först klargöra varför det blir för varmt. Jag gissar solinstrålning? Är det ett söderfönster? Finns det persienn eller annat solskydd? Annars är det kanske första steget, helst ett utvändigt.

Finns det någon invändig värmekälla som ställer till det? I så fall är nog bättre ventilation bästa vägen.

Är det dåligt isolerat och väggen blir väldigt varm är det kanske därför, och då skulle tilläggsisolering kunna vara ett svar, men det blir nog dyrt.

Vad det gäller ventilationen så borde det gå att installera något sådant tycker jag, det borde inte vara så svårt att ta reda på från tillverkarna. En invändig dosa av något slag är ju ett alternativ. Men oavsett så är det viktigt att veta vad ventilationsstrategin är i huset i helhet. Mekanisk frånluft (i kök och badrum) och sedan tilluftsventiler? I så fall kanske det räcker att se till att dörren till det varma rummet a tid står på glänt. Ev kanske det t. o. m. skulle gå att installera en frånluftsfläkt där, men det är inte säkert att det blir något positivt av det, speciellt inte utan att veta mer om huset i helhet!
 
Du kanske kan köpa en billig (begagnad) utanpåfläkt och sätter på vägghålet för att testa om det skulle ge något resultat.
Blir det bra går det utmärkt att montera en kanalfläkt.
Om det är solinstrålning genom fönstret kan en solfilm hjälpa. Finns det en varmvattenberedare i garderoben?
 
tommib
En kanalfläkt, eller någon annan fläkt, kommer ha mycket begränsad effekt på värmen i rummet eftersom luft är en väldigt dålig värmebärare. Vad är det för temperatur på luften du skulle dra in? Det är maximal kylning med denna typ av fläkt och den tar tid att uppnå.

Bästa förslaget är att hindra rummet från att bli varmt från början med olika typer av solskydd, där markis är mest effektivt.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Maja, nu ska vi ju inte överdriva, en kanalfläkt med 10cm diameter verkar ett flöde på 10-50l i sekunden, och med de volymerna kan luften bära ganska mycket kyla. Speciellt om den går på natten, det jobbiga är när värmen som kommer in bygger upp från dag till dag och magasineras i väggarna.

Sen är solskydd också en bra lösning, men ordentlig ventilation är viktigt, i alla fall när temperaturen ute är under 23-24 grader.
 
tommib
Jag kan berätta att jag har exakt den där fläkten i en friggebod på 15 kvm. Min tanke var samma, att det skulle ge lite svalka i den alldeles för varma friggeboden. Den gör absolut ingen skillnad alls i temperatur. Dessutom låter den för mycket för att man ska kunna sova i samma utrymme (i alla fall jag).

Igen, vad är temperaturen i resten av huset? Det är den lägsta temperaturen du kan uppnå genom att helt sonika byta ut all luft i rummet, under förutsättning att ingen ytterligare värme tillförs. Det antagandet stämmer dessutom inte i verkligheten eftersom värme garanterat tillförs.
 
Om luften kan gå vidare någon annanstans (kanske svårt i en friggebod) så motsvarar värmeflödet från en sådan fläkt ca 30 watt per grad temperaturskillnad mellan inne och ute. Solinstrålningen är nog upp emot 800 watt per kvadratmeter glas skulle jag gissa en solig sommardag, men det gäller ju bara ett antal timmar när solen är som starkast.

Ska man ha fläkten är det jätteviktigt att den fungerar ihop med resten av huset, annars kan den bli verkningslös.

I sovrum är nog en sådan fläkt jobbig med tanke på ljudet, då kanske det är smartare att se över frånluften i resten av huset (tex med en badrums fläkt som alltid går på lågvarv), och se till att derv finns en god förbindelse för luften mellan sovrummet och frånluftsfläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.