Vad gäller när en stamrenovering drar över tiden med flera månader efter avtalad tid.Äger en liten är lokal i en bostadsrättsförening där besiktningspunkter ej åtgärdats varpå jag ej kommer in i den. Dom vill ha hela hyran varje månad.
Gurraberg
 
- Är lokalen helt obrukbar?
- Du skriver "äger" och "hyra", är du medlem i brf och betalar månadsavgift eller hyresgäst och betalar hyra?
 
Är det alltså en bostadsrättslokal som du har, eller hyr du en lokal i en bostadsrättsförening?

Är det en hyreslokal, så kan fastighetsägaren bli skadeståndsskyldig även för din intäktsförlust. För en bostadsrättslokal vet jag inte. Men ribban ligger då avsevärt högre. Som medlem i föreningen så är du ju medansvarig för den skada du drabbas av.
 
Äger lokalen o betalar månadsavgift.Arbetsledaren har bytt lås o vill att besiknings punkterna skall åtgärdas först.Men har tydligen svårt att få dit dom olika yrkes kategorierna.
 
Som delägare i föreningen är det svårt att få nedsättning. Då krävs att du kan visa att föreningen brustit i sitt ansvar. Gäller det en planerad stamrenovering kan det vara svårt.
 
Fast om de tom. har bytt lås på din dörr...

Varför? Används din lokal som lager/verkstad för hantverkarna?
 
Man sätter oftast in en byggcylinder under renoveringen, för att underlätta för alla.Men man brukar ha en slutbesiktning o då skall det va klart. På vanliga byggen utgår vite om ej allt är klart. Men bostadsrättsförening är ju annorlunda då ekonomin är gemensam, därför svårt att få rabatt på avgiften.Det är vad jag tror.
 
S
G gurraberg skrev:
Man sätter oftast in en byggcylinder under renoveringen, för att underlätta för alla.Men man brukar ha en slutbesiktning o då skall det va klart. På vanliga byggen utgår vite om ej allt är klart. Men bostadsrättsförening är ju annorlunda då ekonomin är gemensam, därför svårt att få rabatt på avgiften.Det är vad jag tror.
skall inte sätta i en byggcylinder i någons förråd. helt onödigt.
 
G gurraberg skrev:
Man sätter oftast in en byggcylinder under renoveringen, för att underlätta för alla.Men man brukar ha en slutbesiktning o då skall det va klart. På vanliga byggen utgår vite om ej allt är klart. Men bostadsrättsförening är ju annorlunda då ekonomin är gemensam, därför svårt att få rabatt på avgiften.Det är vad jag tror.
I vanliga fall är det ju så. Men det bygger ju oftast på att föreningen utför det utan onödiga dröjsmål. Viss försening får man kanske räkna med, tex att åtgärder behöver göras om.
Men om du nu inte haft tillträde till lokalen på flera månader utöver den planerade tiden tycker jag det är rimligt att begära nedsättning för denna tid. Det är ju föreningen du ska gå på om detta.
 
Det beror ju på om TS är mer missgynnad än övriga delägare. Föreningen behöver ju oavsett få in pengar, så en generell nedsättning är knappast aktuell. Men om en enstaka medlem drabbas oproportionerligt mycket är det rimligt med någon kompensation. Tycker jag i alla fall. När man börjar prata om hyra verkar man inte riktigt veta vad en bostadsrättsförening är.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.