Hej!
När vi stomreste vårt hus glömde montörerna en plastfilm som ska ligga vid syllen (över eller under vet jag inte). Jag anser att detta är ett fel men får inget gehör varken av husleverantören eller av besiktningsmannen (han tog däremot upp ett annat fel som saknar praktisk betydelse, men tyckte inte att det var så viktigt med plastfilmen. Kan det stämma?)
Nu till min fråga, bör jag anmäla detta till försäkringsbolaget, utifall att det blir problem med detta i framtiden eller ska jag avvakta tills något händer? Och isf vilken försäkring ska jag anmäla till? Byggfel, villaförsäkring eller något annat?
 
Påpekade du missen när huset blivit stomrest, eller först vid slutbesiktningen?
Meddelade du din observation till KA?
Är du säker på att det inte satt någon annan tätning i botten eller att syllen inte var av plåt?

I mina ögon så är det ett allvarligt fel att glömma diffusionsspärren (plastfolien) under syllen om den är av trä.
Det är rent byggfusk!
Stå på dig, kräv att besiktningsmannen för in din observation i besiktningsprotokollet, påpeka felet SKRIFTLIGEN till byggaren och KRÄV att få detta åtgärdat.
Du riskerar ju att få problem med detta långt efter garantitiderna gått ut.
 
Kan du inte få entreprenören att bevisa att plastfolien finns så bör du själv förvissa dig om detta. Detta är ett fel som kan få så allvarliga konsekvenser på sikt att jag inte skulle tveka att göra det ingrepp som krävs och själv stå för kostnaderna om det visar sig att farhågan var felaktig.

Att gå in i väggen inifrån på ett ställe innebär endast att en liten del av väggen skadas. Ilagning av gipsplattan, lite spackling och en ny tapetvåd kostar inte så mycket.
 
instämmer med ovan inlägg, men tycker Du kan ringa bolaget där byggfelsförsäkringen finns. Fråga vilken hjälp du kan räkna med att få från dom, och om du skall hålla inne en del av beloppet för entrepenaden. Om inte huset ännu är klätt, går det väl att se under utegipsen om det finns något under syllen. Husfirmorna har instruktioner/byggbeskrivning om hur arbetet skall utföras. Be att få en sådan och kolla upp vad som står där. Att lägga syll, trösklar eller vad det är, mot betong/cement, skapar problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.