Hej!

Har en fundering ang. balkskor mot skråspika.

Jag bygger ett hus 6,6x5,4 meter.
Tre plintrader i husets längdledd, mittersta bärlinan är nedfälld 220mm och de två yttre kommer att agera bärlina och golvbjälkar.

Bärlinor 2st 45x220 skruvlimmade.
Golvbjälkar 45x220.

I och med att bärlinor kommer att vara 90mm breda blir det knepig att spika in i kortändarna på golvbjälkarna.

Att det blir stadigt med balkskor vet jag, men blir det lika stadigt att skråspika med ex. 6st 90mm maskinspik mellan golvbjälke och bärlina?

De yttre bärlinorna kommer alltså ligga i samma höjd som golvbjälkarna och den mittre bärlinan kommer att ligga under golvbjälkarna.

/Claes
 
Hej Claes! Svårigheten med balkskor är att få golvet rakt tycker jag. Utan det blir gärna lite snett och vint om man har bråttom. Ett alternativ vore e om man har tillgång till maskinspik är då att spika ett upplag av kvartsstav på bärlinan. Som man lägger bjälkarna ovanpå. Men då behöver man såga ett urtag i bjälkarna. Man får såga itu en balk och offra till upplag. Urtagen kan man såga i rad alla på en gång. Mvh, PerOF.
 
Det kan vara ett bra alternativ! Blir det lika hållbart som balksko?
Behöver inte nödvändigtvis offra en balk heller, bara köpa några extra i rätt dimension och skruva i bärlinan isf!
 
  • Gilla
Marmar77
  • Laddar…
Det finns husleverantör som använder spikade upplag i standard. Så det borde hålla. Jag tror det räknas som en samverkande jkonstruktuon eller vad det heter. Men man får skråspika balkarna i bärlinan ändå, i den delen utan urtag. Mvh; PerOF.
 
Essves konstruktionsskruv är riktigt smidig tycker jag, använde den när jag byggde ut vår altan.
Smidigare att skruva tycker jag än att hålla på med spik eller balkskor.
Skallen behöver inte ligga i nivå med bärlinan utan kan med fördel skruvas in längre så att mitten på skruven ligger mellan det som ska sammanfogas.
http://essve.se/files/2016/06/ET-T-kontruktionsskruv.pdf
 
Det var en smart lösning oxå! Hur ser man till att den ogängade delen hamnar mitt i skarven på ett smidigt sätt? Antar att man får lägga skruven ovanpå och måtta.
Fast dom var rätt dyra, typ samma pris som balkskor och ankarspik.
Men det är värt att fundera lite på den lösningen, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.