Tänkte sätta upp stolparna som ska bära taket . Blir väll 2x45 stolpar eller om jag kör på 3x145 så de ser lite grövre ut. Men räcker det om jag bultar fast dom i den yttre regeln på bild? Den är ju bara skruvad in i ändträt på de andra. Eller blir det för dåligt? Bäst vore ju att fästa den i den undre bärlinan men då kommer ju stolparna för långt in. Blir ju ett stort tak som ska byggas så de blir väll tungt på.
Lägger med en bild å
Träreger och stolpar under konstruktion för taktillägg med gräs och blommor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion med horisontell regel skruvad i vertikala stolpar mot en trädgårdsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
2st 45x95 eller 3st 45x145 är nog mest tycke o smak. Har ju inte hört några cc-mått men oftast blir stolpen överdimensionerade.

Jag hade ställt en av reglarna på bärlinan och gått ner med de andra reglarna på sidan/sidorna. Hade starkt avrått att bulta i sarg-regeln då den bara sitter med skruv.

Självklart finns det rejäla bult men kan man ställa stolpen så de trycks istället för att all kraft tas upp av skruvförband så blir det betydligt säkrare.
 
Cc mått blir 180-240 på stolparna...kan ju köra med 2 45x95 och sen klä med brädor åxå om de ser för klent ut.
Ja misstänkte att de skulle bli för dåligt att fästa i sargplankan.... om man kompletterar med fästvinklar då? Men då vilar de ju bara på skruv ändå...
Vill ju helst inte sätta stolparna i bärlinan då altan blir smalare då...
Men hur vore det om jag fäster stolparna i golv reglarna? Dom vilar ju på bärlinan i alla fall.

Mvh Anders
 
Om det är ett tak du tänker bygga så saknas det väldigt mycket info för att någon ska kunna ge dig vettiga råd.
Om ett trädäck nära mark blir lite klent är ofta helt ofarligt, men ett tak i Värmland kan vara livsfarligt om det är feldimensionerat.
 
Jo de är sant...kan ju bli mycket snö även om de inte varit de senaste åren.
Taket blir hela 4x15 meter !! Långt hus... taklutning 15-20 grader tror ja de får plats med. Kommer ju även ha stolpar i bakkant mot fasaden åxå då den är tilläggsisolerad så de blir svårt att fästa bakre bärlinan tillräckligt i fasadreglarna.

Mvh Anders
 
Du kanske kan sätta dubbla reglar under varje stolpe och ställa stolpen på dessa.. Det kanske konsolen klarar. Använder du dubbla stolpar så kan du sammanfoga stolpe och regel med spikplåtar då de får samma bredd. Kommer stolparna över plintar? Annars bör du nog kolla bärlinan en extra gång. Vad är det för typ av tak du ska ha, 4m är relativt långt...
 
Det blir plåt tak. Med innertak av panel senare . Tak balkarna blir cc 100 och av 45x195 sen bärlina fram på 45x220 och den bakre mot fasaden 45x145 eller 45x195 har inte bestämt mig än där.
Jo jag börjar på att fundera på att korta ner överhänget av golvreglarna på bärlinan och fästa stolparna i bärlinan ändå....känns säkrare. Alltså en 45x95 på bärlinan och en bultad på sidan så de blir som en stolpe alltså.

Mvh Anders
 
Blir ca 4m spännvidd på takreglarna glömde jag att skriva. Men fäster jag stolparna i bärlinan kommer de bli 3.75 spännvidd istället .
Och stolparna kommer inte över plint.

Mvh Anders
 
Jag tycker det går bra att sätta dem i bjälklaget. Är bara 20cm så stort moment blir det inte. Bara du låter sargen vara just sarg och inte bärande del av konstruktionen.

Skulle uppskatta att 90% av alla altaner är 3faldigt överdimensionerade. Min egna tillhör de resterande 10%.
 
Hur definierar du överdimensionerad, att det håller? Det är oftare funktionen som styr dimensionen än själva brottet. Vissa kanske vill ha trampoliner att gå på och andra kanske vill ha det stumt?
 
När jag räknar på mitt egna är det bara L/300 i nedböjning som får dimensionera. Det begränsar betydligt tidigare än brott. Har skjutdörrar på ett 5m öppet parti. Där kan jag inte ha mer än 12mm nedböjning för att dörrarna skulle funka så där blev det dimensionerande.

Att en balk böjs av är nog svårt att lyckas med.

Jag tycker fortfarande att det är självklart att man ska överdimensionera sitt bygge snarare än att underdimensionera. Men många kommer med uppmaningar att allt måste ha hängslen, fallskärm och livrem, när man egentligen bara behöver byxor som passar.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Jag förstår precis vad du menar. För min del är allt jag bygger hemma också otroligt slimmat, men det beror ju på att man har kunskapen, sen är det ju också lite spännande att ligga lite på gränsen :) Är man lite osäker blir det lätt hängslen och livrem, men det viktigaste är ändå att man är nöjd med det man byggt.
 
Redigerat:
Ja får nog fästa i bjälklaget ändå istället för bärlinan då bärlinan inte är helt rak mot huset skiljer 5cm från vänster till höger sida ut från väggen. inte så kul då får man dras med det hela tiden. Men blir ju bökigare att fästa stolparna I golv reglarna då man fått jacka ur i sidan där takbärlinan ska fällas in....

Mvh Anders
 
Det är bygglovspliktigt skärmtak bara så du vet!
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Det är bygglovspliktigt skärmtak bara så du vet!
Det beror väl på vart han bygger det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.