Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
tror nog att mitt vatten kostar mer per liter än komunalt
Då är det nog bäst om du anslutar dig till kommunalt.
 
hsd hsd skrev:
Om en barnfamilj bor i skogen åligger det kommunen att tillse godkänt dricksvatten finnes,
Vem säger det? Gäller det bara om det är en barnfamilj eller även om tant Alma bor där själv?
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Många kommuner bjuder på provtagning om man har små barn. Men mer än så har jag aldrig hört något om.
 
harry73
Visst har samhället ett ansvar om människor inte har tillgång till dricksvatten. Det betyder inte att samhället ska betala allt, men blir det humanitära problem tycker jag att samhället kan kosta på sig att inrätta vattenposter med tankbil, där folk får hämta sitt dricksvatten
 
Finns det de som inte klarar det själva så ska ju kommunen träda in innan det bli ohållbart. Men då lär det inte handla om dusch och tvättvatten som TS tycker, utan dricksvatten så att man klarar sig. Men får man tag i mat så bör man ju även få tag i vatten. Hemtjänsten som kör ut mat får väl ta med vatten också.
 
harry73
visst ska det handla om dusch/tvätt/spolvatten
dricksvatten kan man köpa i affären, men kan man inte använda toa och kan man inte tvätta sig blir det ett hälsoproblem
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Då är det nog bäst om du anslutar dig till kommunalt.
Nu är det ju så att det inte finns komunalt va där jag bor annars hade jag gjort det
 
Jag har bott större delen av mitt liv på betryggande avstånd från kommunalt va och aldrig hört talas om att någon fått filter, brunnar eller något annat installerat på kommunens bekostnad. Väljer man, som oss, att bosätta sig utanför de områden som täcks av det kommunala va-nätet får man själv lösa sin vattenförsörjning på ett eller annat sätt. Vill man inte ta det ansvaret bör man bosätta sig där man kan överlämna det till kommunen.
 
  • Gilla
Gnor och 6 till
  • Laddar…
L
Borra djupare så ska du se att du hittar mera vatten.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Varför tror du att vi har sparar pengar? inte så att egen vatten är gratis tror nog att mitt vatten kostar mer per liter än komunalt
Vad är det som gör att ditt egna vatten blir så dyrt?
 
H hempularen skrev:
Nu har jag inte läst lagen. Men skulle alltså kommunen kunna vara skyldig att ordna kommunalt vatten även till en stuga, ex. på toppen av kebenekajse? Om nu ägaren går med på en astronomisk anslutningskostnad?
Antagligen inte på tex Kebnekajse, men på många andra ställen. Men det är några kriterier som måste uppfyllas:

"Fastighetsägares rätt att använda en allmän va-anläggning
16 § En fastighetsägare har rätt att använda en allmän va- anläggning, om fastigheten
1. finns inom va-anläggningens verksamhetsområde, och
2. behöver en vattentjänst och behovet inte kan tillgodoses bättre på annat sätt.


17 § Trots 16 § får huvudmannen vänta med att utföra de anläggnings- eller utbyggnadsarbeten som är nödvändiga för att fastighetsägaren skall kunna använda va-anläggningen, om arbetena
1. behöver samordnas med andra arbeten och samordningen annars skulle väsentligt försvåras, och
2. utförs i den ordning som följer av huvudmannens utbyggnadsplan.


18 § Trots 16 § är huvudmannen inte skyldig att låta en fastighet kopplas eller vara kopplad till va-anläggningen
1. innan fastighetsägaren har betalat den anläggningsavgift som är bestämd enligt 34 § eller lämnat en godtagbar säkerhet, eller
2. om fastighetens va-installation har väsentliga brister."
 
harry73 harry73 skrev:
visst ska det handla om dusch/tvätt/spolvatten
dricksvatten kan man köpa i affären, men kan man inte använda toa och kan man inte tvätta sig blir det ett hälsoproblem
Det finns väl badhus man kan tvätta sig, sjöar, bäckar där man kan tvätta sig eller hämta vatten. Toa finns det mulltoa att köpa, bor man inte i tätbebyggt område kan man fixa utedass och gud vet allt. Människan har inte haft tillgång till rinnande vatten och vattentoalett så länge och många på jorden har det inte ännu. Det går väl att lösa tills man hunnit borra en djupare brunn.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Antagligen inte på tex Kebnekajse, men på många andra ställen. Men det är några kriterier som måste uppfyllas:

"Fastighetsägares rätt att använda en allmän va-anläggning
16 § En fastighetsägare har rätt att använda en allmän va- anläggning, om fastigheten
1. finns inom va-anläggningens verksamhetsområde, och
2. behöver en vattentjänst och behovet inte kan tillgodoses bättre på annat sätt.


17 § Trots 16 § får huvudmannen vänta med att utföra de anläggnings- eller utbyggnadsarbeten som är nödvändiga för att fastighetsägaren skall kunna använda va-anläggningen, om arbetena
1. behöver samordnas med andra arbeten och samordningen annars skulle väsentligt försvåras, och
2. utförs i den ordning som följer av huvudmannens utbyggnadsplan.


18 § Trots 16 § är huvudmannen inte skyldig att låta en fastighet kopplas eller vara kopplad till va-anläggningen
1. innan fastighetsägaren har betalat den anläggningsavgift som är bestämd enligt 34 § eller lämnat en godtagbar säkerhet, eller
2. om fastighetens va-installation har väsentliga brister."
Det betyder ju att om det inte finns kommunalt vatten o avlopp i det område där man bor så har kommunen ingen skyldighet att ordna det.
 
harry73
Det är två olika saker som diskuteras.
Nej kommunen behöver inte ansluta dig till va-nätet när man bor utanför deras nät bara för att du är för lat att underhålla eller förbättra din brunn.
Ja skulle t ex Öland för att ta ett realistiskt exempel få problem med extrem vattenbrist, som gör att i princip alla privata och kommunala brunnar sinar eller blir för salt, då får samhället (om det nu är kommunen, räddningstjänsten eller någan annan rycka ut för att hjälpa människorna.
Och då säger man inte till alla att de ska skaffa en mulltoa först och att de får duscha på närmsta badanläggning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.