Hej, jag har några frågor gällande att klä innerväggarna med gips.

Jag föredrar att ha väggarna så "naturliga" som möjligt, en putsad tegelvägg får förbli pusad.
I huset som vi köpte så hade föregående ägare redan gipsat samtliga innerväggar och tak.

Det har säkerligen åtgått några hundratals kvadratmeter med gips och på de ställen där jag har kommit åt att inspektera innanför gipsen så har de även satt OSB-skivor innanför.
Då arbetet ser hyfsat ut så får all gips sitta kvar, planerar inte att ställa mig och riva ner det för att få fram de naturliga väggarna. Däremot så har det kontinuerligt uppstått sprickor i gipset och det är kring detta som mina frågor gäller. För varje år som går så hittar jag fler och fler sprickor mellan de stora gipsskrivorna,

På vissa ställen kan man utifrån sprickorna tydligt se att byggarbetarna har sammanfogat flera mindre bitar gips utan att sätta någon papperstejp alternativt fiberremsa i spacklet så här kan jag kanske köpa att det spricker.

Exempelvis så spricker det uppe vid övergångarna mellan vägg och tak men mellan vägg till vägg. Ibland blir det en öppen spricka och ibland kryllar/bubblar det yttersta lagret sig.

Är detta normalt?
Ska/bör man sätta papperstejp eller glasfiberremsa i dessa övergångar och i så fall, kan det vara så att byggaren har missat eller struntat i att göra detta?
I så fall, är det bara till att ställa sig och göra om övergångarna?
Kommer det någonsin att sluta spricka?

Bifogar lite bilder så att det blir lättare att komma med råd och förslag.
Tack på förhand!
 
  • Spricka längs sammanfogningen mellan två gipsskivor på en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En spricka i gipsskivan där väggen möter taket, vilket visar tecken på bristande sammanfogning och möjlig frånvaro av spackeltejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i en målad gipsvägg med synlig övergång till taket, indikation på otejpad fog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmöte och tak med synliga sprickor i gipset, belyst av naturligt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka där inneväggs gipsplatta möter taket i hörnet av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka längs med gipsskivfog på en vitmålad vägg under en trähylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal spricka i gipsad vägg över en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i gipsskiva vid övergången mellan vägg och tak i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i gips i hörnet mellan vägg och tak i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i takgipset vid övergången till väggen i ett hörn av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det kan vara så att det inte finns remsor bakom och då kommer förmodligen remsor att åtgärda problemet.
Börja med att kolla om det finns remsor?
 
S sblixten skrev:
Ja, det kan vara så att det inte finns remsor bakom och då kommer förmodligen remsor att åtgärda problemet.
Börja med att kolla om det finns remsor?
Ja då har jag grävt lite i sprickorna.
Det ser ut som att där är fiberväv, i varje fall på några ställen.
I en av de lättåtkomliga sprickorna så grävde jag lite djupare och tog ett foto.
Det ser väl onekligen ut som att där sitter fiberväv. Men vad är det yttersta lagret?
Det känns för tjockt för att enbart vara färg, eller så har dom lagt på enorma mängder färg...
Det är i varje fall en reglad innevägg, icke bärande.
 
  • Sprucken vit vägg med synlig fiberväv och flera lager material i en inre icke bärande konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är förmodligen spackel.
Tycker det är underligt att en reglad innervägg med osb och gips kan röra sig så mycket.
Försök komma på vad det är som rör sig och varför.
Mitt bästa tips är att prova att göra om en spricka och limma pappremsa med våtrumslim, men det bygger på att du har tid att vänta ett år för att se resultatet.
Jag har inga bra teorier om varför det blir såhär.
 
Ett alternativ är ju fiberduk, och sätta skarvarna omlopp till gipsskarvarna. Sen finspackla fiberduk-skarvarna. Då spricker det aldrig förhoppningsvis! Jag gjorde precis så i mitt kök , även taket, lättare än vad man kan tro faktiskt!
 
Efter lite eftertanke undrar jag om det verkligen är osb+gipsskivor du har där.
Jag har svårt att se att det skulle vara så stor rörelse.
Kanske det är osb+gipsbruk?
 
H
Väggar rör sig otroligt mycket så klart de är en bidragande.
Men ser ju ganska tydligt vad som är felet på flera bilder.
När två material möts spricker de självklart, olika material rör sig olika mycket.
Tak/väggvinkel spricker med där får du lägga en fog.

Ovan och under fönster och dörrar är de fel gipsat där måste gipsen råda över dörren alternativt monteras plåtband bakom gipsen
 
Ytterligare ett bevis på att glasfiberremsa inte fungerar, pappremsa alltid i alla lägen.
 
H
Vill du slippa alla sprickor så kan du ju alltid microlita hela väggen och måla om.
Spricker ju inte och du får en slät vägg men microlit använder bara dåliga målare så känns ju lite tråkigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.