Frågan har varit upp tidigare, men antingen känns de trådarna lite föråldrade eller så rör det inte riktigt mitt problem. Jag har en friggebod som nån gång om året använda som gäststuga. Då har jag dragit en skarvsladd dit för att ge gästerna tillgång till belysning och värme.
Skulle vilja göra elen mer permanent och lite mer ordentlig. Jag har letat på Elsäkerhetsverkets sida utan att riktigt hitta regler kring detta. Att gräva ner kabel blir nästan omöjligt eftersom tomten mest består av berg. Frågan är alltså:
1. Hur ska man göra, om man vill följa alla regler.
2. Hur gör man normalt sett...
(Misstänker att det blir oproportionerligt dyrt och komplicerat i förhållande till nyttan om man ska var 100% laglig)
 
Jag hade satsat på en luftlina. N1XV kan förläggas i mark, vatten, luft. Spänn en stålvajer mellan huset och stugan och sätt fast kabeln i den. Ingen snubbelrisk!
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade satsat på en luftlina. N1XV kan förläggas i mark, vatten, luft. Spänn en stålvajer mellan huset och stugan och sätt fast kabeln i den. Ingen snubbelrisk!
Om du kan få vettig höjd under kabeln så är det nog den enklaste och billigaste lösningen
 
  • Gilla
Mackan84 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Det verkar trots allt finnas en lösning på mitt olösliga problem. Jag trodde inte luftledning var tillåtet, men är det så måste det vara den enklaste lösningen. Vet nån vad det gäller för regler där, hur lång får kabeln vara etc?
 
Vad gäller längd på kabeln finns ett stort antal diskussioner här på forum. Vill man vara petnoga ska man dra igång en beräkning under temat utlösningsvillkor. Det handlar om att din säkring säkert ska lösa ut när det blir ett fel borta i ffriggan. Om kabeln har för mycket "motstand" så¨blir kanske felströmmen inte tillräckligt stor för att lösa ut vid fel.
Det som ingår i beräkningen är kabelns längd och tvärsnitt, sam förimpedansen, det är "motståndet" på din inkommande ledning från närmaste transformatorstation. Bor du ute på landet kan den vara stor vilket är obra.
Om du går upp till 2.5 mm2 så an du ha lite längre kabel, nästa steg skulle vara att säkra ned ledningen till 6 A istället för vanliga 10 A.
 
Vad handlar det om för avstånd?
 
tommib
Förutom utlösningsvillkoret måste man också beakta spänningsfallet i kabeln. Som flera innan har sagt, vad är det för avstånd vi pratar om?

Jag håller med om Thomas_Blekinges förslag gällande N1XV på bärvajer, det är troligen lättast. Då kan du använda samma kabel hela vägen.
 
P Patrik Lidstedt skrev:
Vad handlar det om för avstånd?
Ca 10-15 meter. Hur gör man med luftledning, ska det sitta en eller ett par stolpar mellan byggnaderna? Vad gäller i så fall för det utförandet?
 
hsd
Jag hade en bod som behövde el ett par gånger om året, satte ett 16A intag och använde motorvärmarkabeln (gamla sorten) från ett vägguttag ,sladden fick ligga på marken
 
Några saker att tänka på:

  • Välj en kabel som tillverkaren godkänner för bärlina, t.ex EKK, EKLK, EKKJ, N1XV, ACEFLEX etc.
  • Välj en UV-beständig kabel, dvs med svart mantel, alltså helst EKKJ, N1XV, ACEFLEX.
  • Höjden bör vara så att den inte går att nå eller riskerar skadas av fordon etc. För hängkabelledningar (serviser) gäller minst 3.5 meter vid införingen till en byggnad.
  • Gör en stor mjuk kabelövergång mellan bärlina och hus som tar upp rörelserna och förhindrar att vatten rinner in i väggen.
  • Bör vara utförts som TN-S.
  • Bärlinan tror jag inte behöver jordas (skyddsutjämnas) i detta fall. Kabeln med dess jordade mantel bör ge tillräckligt skydd.
  • Med bärlina är det bärlinans hållfasthet som bestämmer längden och behov av extra stolpar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
TN-s är nog det enda riktiga i detta fall. TN- C kräver minst 10 mm2 PEN ledare enligt reglerna och att matningspunkt är TN- c.
 
Några saker:
1. Arbetet är ett elinstallationsarbete som efter 1/7 enbart får utföras av ett elinstallationsföretag.
2. Funderar du på en luftledning inom din fastighet bör du kontakta nätföretaget först. Det är inte säkert att de accepterar den lösningen.
 
Mikael_L
F Fredrik Sjödin skrev:
Några saker:
1. Arbetet är ett elinstallationsarbete som efter 1/7 enbart får utföras av ett elinstallationsföretag.
Nej, fel.

F Fredrik Sjödin skrev:
2. Funderar du på en luftledning inom din fastighet bör du kontakta nätföretaget först. Det är inte säkert att de accepterar den lösningen.
Nä, varför då?

Detta är en icke koncessionspliktig anläggning vad jag förstår. Om det är mellan olika fastigheter skulle saken komma i annan dager.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.