S Styrman_jansson skrev:
På punkt 3 har du ju i alla fall lite att hämta då det står "cirka 2 stenar hög". Uttrycket "cirka" borde i detta fall kunna innebära både 1 och 2 stenar till på några ställen. Dock skulle jag själv ogilla att ha sådana ord i ett kontrakt. Lämnar för mycket tolkningsutrymme.

På punkt 2 skulle jag hänga upp mig på "mot gata". Med det kan ju menas både att häcken ska ligga i direkt anslutning mot gatan men även att den ska vara på den sidan av huset som är mot gatan. Försök nyttja ditt tolkningsföreträde som konsument här för att få det som du vill. Rätt skrift skulle nog varit "i direkt anslutning till gata" samt en längd.

Punkt 1 är svårt att säga något om utan mer information. Men beteendet är inte ovanligt hos entreprenörer och hustillverkare.
Jo man är lätt efterklok, bygger jag hus igen ska jag verkligen vara petig med kontraktet. När det gäller häcken så är hela sträckan där vi vill ha häck i anslutning till gång/bilvägen.
 
M Martin Lodin skrev:
Det är precis så jag läst mig till tidigare och även så en byggkonsult rekommenderat mig att göra. Jag har varit i mejlkontakt med dem och förklarat att det är så onödigt att bråka över sådant här då det bara kommer leda till att båda tar skada.


Ytterligare saker jag inte skrivit om tidigare är att de tagit otroliga överpriser på allt extra de ska göra. Att de skulle ta några procent mer skulle inte vara någon fara, men det har handlat om otroliga priser. Ex. 1. Vi ville ta bort vildvuxet på en del av tomten och lägga gräsmatta där. Då ville de först ha 250 000 kr för det vilket de senare ändrade till 150 000 kr. Samma arbete av en annan entreprenör var ca 20 000 kr. Ex. 2. De skulle ta bort en gammal brunn där de sa 2-3 timmar vilket var ok, när fakturan kom låg de timmarna på 1200 kr/tim. Prata med en bekant som arbetar som grävmaskinist som sa att med den lilla maskinen kan man max ta mellan 500-800 kr. De skulle dra in vatten i mitt garage där vattenröret redan låg förberett där garagegrunden skulle gjutas, vilket betyder att de inte var något direkt extrajobb att göra det. De skulle de ha 5000 kr extra för. Vi skulle byta ut en kamin till en som kostade 20 000 kr mer i listpris och inte krävde någon merarbete att installera. Den ville de ha 40 000 kr för om vi skulle byta. Och nu till sist så ville de ha 10500 kr extra för att sätta de extra 3-4 stenarna på höjd vid nedre delen av uppfarten, kanske 3-4 meter. Då är alltså redan de 2 stenarna som ingick satta så det är bara att stapla de andra på dem. Max någon timmes jobb plus materialkostnad borde snarare hamnar på max 3000 kr.
Vilka skojare. Vilken husfirma är det?
 
  • Gilla
klase555
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har de sagt det muntligt till dig och om texten i kontraktet kan tolkas så som du har uppfattat det så hade jag stått på mig och hållt inne med betalning. Är det kanske en fristående säljare du har haft att göra med som lovar guld och gröna skogar?

Jag vet ju inte exakt hur mycket som återstår att göra, om det är värt det extra arbete som det blir för dig att avbryta kontraktet, låta en besiktningsman göra en avsyning hur mycket som är utfört och uppskatta vad du ska betala och sedan leta upp en ny entreprenör som gör resterande. Men det vet du säkert själv, om det är värt besväret. Alternativet är att vara hård mot dem och helt enkelt inte betala förrän de har utfört arbetet så som du blev lovad muntligen.
Det är en mindre firma som heter Boart i Öjersjö AB med 3 ägare varav en av ägarna är den som sköter själva försäljningen. Jag kommer skriva ett omdöme när allt är klart som jag kommer lägga här i forumet bland annat och varna andra som ska köpa hus via dem.

Kan man avbryta ett kontrakt med dem? Vi hade förhandlat fram ett pris där mycket ingick, det känns lite som om vi förlorar de pengarna om vi avbryter kontraktet. Eller kan man på något sätt få kompensation för att de inte gjort det som skulle ingå?
 
Ja, du kan häva ett avtal. Då ska en besiktningsman göra en syning av hur mycket som är utfört och så betalar du för det som har utförts. Men det låter ju som att det bara är häcken och muren kvar? Om det är så hade jag uppskattat värdet av det de inte utför enligt kontraktet och helt enkelt inte betala mer än du har fått. Hålla inne med slutbetalning alltså. Men kontakta dem och säg att det är så du tänker göra och se vad de säger då.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, du kan häva ett avtal. Då ska en besiktningsman göra en syning av hur mycket som är utfört och så betalar du för det som har utförts. Men det låter ju som att det bara är häcken och muren kvar? Om det är så hade jag uppskattat värdet av det de inte utför enligt kontraktet och helt enkelt inte betala mer än du har fått. Hålla inne med slutbetalning alltså. Men kontakta dem och säg att det är så du tänker göra och se vad de säger då.
Det är tyvärr en hel del kvar. Spackling och målning av väggar, parkettgolv i hela huset, wc/duschrum och wc/badrum, montering kök (redan köpt), altan, målning av hus, resning av garage, stensättning och lite annat smått och gott.

Om man ska byta entreprenör nu måste jag sätta mig och få priser på dessa saker för att se om det skulle löna sig. Sedan måste ju de nya kunna jobba i sommar så huset står klart till sista augusti då huset ska vara klart enligt kontrakt och vi måste lämna den lägenhet vi nu har.

Tror därav att det kan bli tufft tyvärr :/
 
Jag tycker att du ska hålla inne betalningen och hänvisa till Konsumenttjänstlagen §9, och även kräva att det ska åtgärdas inom skälig tid(2 månader), annars så häver du avtalet och tar in en extern firma som åtgärdar det och entreprenör får stå för kostnaden (Ktjl §16, §20-§21)

Tänk på att det är deras uppgift att bevisa motsatsen inte eran

Om det inte är så att ni har skrivit avtal med AB04 eller ABT 06? Då är det andra förutsättningar
 
  • Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Jag tycker att du ska hålla inne betalningen och hänvisa till Konsumenttjänstlagen §9, och även kräva att det ska åtgärdas inom skälig tid(2 månader), annars så häver du avtalet och tar in en extern firma som åtgärdar det och entreprenör får stå för kostnaden (Ktjl §16, §20-§21)

Tänk på att det är deras uppgift att bevisa motsatsen inte eran

Om det inte är så att ni har skrivit avtal med AB04 eller ABT 06? Då är det andra förutsättningar
Tack för tipset. Avtalet är skrivet med ABS 09.
 
M Martin Lodin skrev:
2. Ang. häcken står det "Plantera tuja buskar cirka 1,2 meter höga på framsidan av huset mot gatan". Vi pratade om att de skulle sätta buskarna för att inte våra barn och hundar skulle springa ut i vägen samt för insynsskydd. Att de bara sätter framför själva huset är lite fånigt.
Tyvärr är det väl lite dåligt specificerat här i kontraktet. Det borde ju stått antalet buskar som skulle planteras och/eller den sträcka de skulle planteras på. Vid en ev. tvist kan de ju hävda att de uppfyllt det som det är formulerat, och då får ni gå på muntliga uppgifter vilket kan vara svårt. De kan mycket väl ha en annan men liknande minnesbild av samtalet som stöder deras sak.
 
men "framsidan av huset" är öppet för tolkning, och då gäller beställarens tolkning, framförallt om du hävdar vad ni pratat om muntligen. Vill entreprenören ha en begränsning till ex. 10m framför byggnaden, så skall han skriva det i avtalet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Martin Lodin och 2 till
  • Laddar…
En tanke bara. Väg vad du har att vinna på att hävda din rätt mot vad det innebär att ha en eventuell "fientlig" entreprenör som färdigställer ditt hus under hot om innehållen betalning. Jag menar inte att du ska lägga dig slätt men en del saker kanske kostar mer än det smakar att bråka om. Svår balansgång men värt att fundera på.
 
  • Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
En tanke bara. Väg vad du har att vinna på att hävda din rätt mot vad det innebär att ha en eventuell "fientlig" entreprenör som färdigställer ditt hus under hot om innehållen betalning. Jag menar inte att du ska lägga dig slätt men en del saker kanske kostar mer än det smakar att bråka om. Svår balansgång men värt att fundera på.
Tack för tipset! Jag har verkligen försökt vara tillmötesgående under hela den här processen, men någonstans börjar man känna sig överkörd och lurad. Dock är jag fortfarande i stadiet där jag tänker på vad som egentligen är mest lönsamt.
 
Tänk på att du skulle kunna bli skadeståndsskyldig om du bryter kontraktet. Om företaget har dragit på sig kostnader för att genomföra kontraktet så kan du behöva stå för dessa om du bryter kontraktet utan att du får något för det. Säg att de bokat en grävmaskin ett datum, du bryter kontraktet och de bokar av grävmaskinen men åker på en straffavgift för avbokningen, då kan de kräva att du skall betala den avgiften. osv osv..

/Magnus
 
  • Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…
Jag skulle reklamera tjänsten innan jag håller inne pengar.
 
  • Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…
Är inte påläst just nu, vi hade en tvist med en ganska tjurskallig entreprenör för ca 5 år sedan, så mina kunskaper kan man inte lita på.
Alltid bra att ta råd av jurist och då själv funderat igenom vad själva saken gäller.
1. Hålla inne betalning för bristfälligt utförda tjänster,
2. Häva avtalet
 
  • Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…
Fundera lite på när du ska häva avtalet om du ska göra det, alternativt hålla inne pengar. Beroende på hur långt ni kommit, räkna ut vad värdet på det ni har kvar att göra är. När värdet på det understiger vad ni har kvar att betala är rätt läge att lägga in stöten. Håller ni in pengar för tidigt finns risken att de slutar jobba. Fortsätt dock att påtala att ni inte är överens om de punkterna och att ni vill att de ska göra det nu anser ni avtalat om.
 
  • Gilla
Martin Lodin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.