Köpte denna tjusiga röjsåg med trimmerhuvudet monterat för flera år sen. Vill nu byta till gräsklinga men får inte loss trimmerhuvudet. Enligt manualen skall en sprint sättas i hålet på vinkelväxeln. Dessvärre fungerar det inte, dvs hålet finns, sprinten går enkelt in, man känner att den trycker mot trimmerhuvudet när detta roteras, men sprinten (eller spik, eller smal skruvmejsel) hittar inte något hål. Kan man stoppa drivningen på något annat sätt? Kan monteringen av trimmerhuvudet hs gjorts felaktigt? (Hittade den på Julas outlet)
När jag läser manualen om hur trimmerhuvudet skall monteras, -och tittar hur monteringen är gjord, får jag en obehaglig känsla av att ingen "medbringare" har monterats. Trolig orsak till att sprinten inte fungerar. Hur får jsg då isär det? Klaga hos Jula?
 
Redigerat:
Ja, om du klagar hos Jula så kommer det börja att ryka om trimmerhuvudet i ett slags rosa/grönt skimmer för att sedan avslutas med ett "poff". Därefter kan du lätt demontera det.
 
Jag har litet svårt att tro att maskinen skulle fungera utan medbringare eller med felvänd medbringare. Har en 545FXT Husqvarna och gissar att det är samma designlösningar. På den sitter en medbringare med splines innerst, därefter kommer skärverktyget och över detta monteras en tjock bricka med splines, sist har vi låsmuttern (obs vänstergängad). Man borde alltså kunna låsa axeln med en polygrip om den yttre splinesförsedda tjocka brickan men jag vet inte hur det ser ut med trimmerhuvud om man kommer åt (äger inget).

En möjlighet kan vara att hålet i medbringaren blivit igentäppt av gräs och skit med tiden, i så fall borde man kunna ta typ en smal instrumentmejsel ovh leta upp hålet och gräva rent från skit.
 
Redigerat:
Det är fullt möjligt att montera trimmerhuvudet utan medbringare. Blir jäkligt bökigt dock att få av som du upptäckt då du inte får ett mothåll när du ska snurra av den. Ett alternativ är att plocka av riggröret från motordelen och hålla emot så att axeln inte snurrar när du vrider på trimmerhuvudet.
 
Obs! Tillägg! Ta I med försiktighet om du går på min lösning så du inte skadar axeln.
 
Hur gick det med din fina röjsåg Barka?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.