Alltså grund fick vi, och den känns stabil, det man får ha i åtanke är ju att vi har "äkta" totalentrepanad mot Trivselhus så plattan "ingår". Förmodligen därför det inte är mer utförligt i offerten. Vi var ute och kikade idag, känns som en del grus på plats och vi fick som sagt ner det till 280kr per ton packat och klart ink moms i slutändan så livet känns lite lättare än i förra veckan:)

Dumstrut vet jag inte, förutsättningarna krävde mer kross än vi räknat med det kommer vi inte ifrån, att Trivselhus marksnubbe är rätt dyr på just kross är svårt att veta som lekman när man skriver på ett kontrakt på 50 sidor varav ev. extra arbete består av en liten paragraf:)
 
  • Nybyggt hus med vita fasader och grus runtomkring där personer samtalar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En byggplats med grus och avverkade träd, i bakgrunden syns hus och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt hus med träfasad under konstruktion, omgiven av byggmaterial och grusgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusbelagd mark vid husunderbyggnad med byggnadsställning och material på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit enplansvilla med sadeltak, krossgrus på marken och en person vid bil på uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggda hus med grus och en parkerad bil, indikerar pågående byggarbete och markarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad brun ytterdörr på ett hus under konstruktion, skyddad med plast, omgiven av vit panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med grusgrund och byggställning, skylt "3" framför, stor container och parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
F
Observera att det var "" på dumstrut..

Sen så tycker jag att det är snudd på kriminellt. Dom kallar det totalentreprenad, tittar inte på tomten med "offert för markarbete" ögonen öht utan skickar på en "bas offert" för markarbete där det i princip ingår material för ett tak till robotgräsklipparn och sen reglerar dom resten med riktigt sviniga ÄTA på sista raderna.

Dom visste med 99% säkerhet att offererat material inte var nära.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Jodå jag såg fnuttarna:)


F fsn skrev:
Observera att det var "" på dumstrut..

Sen så tycker jag att det är snudd på kriminellt. Dom kallar det totalentreprenad, tittar inte på tomten med "offert för markarbete" ögonen öht utan skickar på en "bas offert" för markarbete där det i princip ingår material för ett tak till robotgräsklipparn och sen reglerar dom resten med riktigt sviniga ÄTA på sista raderna.

Dom visste med 99% säkerhet att offererat material inte var nära.
 
F fsn skrev:
Och med det sagt så säger jag bara att man räknar inte fel på 400 ton. ...
Hade du läst vad jag skrev så hade du också läst att det inte nödvändigtvis handlar om att räkna fel. Det kan lika gärna handla om att markförhållandena inte är vad man kunde förvänta sig. Allt syns inte på ytan, inte ens för en erfaren entreprenör.
Eller menar du att man som entreprenör ska transportera en maskin till tomten, täcka av hela ytan som berörs och eventuellt fortsätta ner till stabilt material för att kunna ge en exakt beräkning av erforderlig volym innan man ens vet om man har fått jobbet?
Såna entreprenörer lär du få leta efter.

Men det är sant att man räknar med schabloner. Vanligaste är nog att man räknar med ungefär ett ton per m2 och eftersom åtgången under huset är ungefär hälften, räknat på en någorlunda plan tomt med bra bärighet, så räcker det till en del annat också. Ex vis räcker det till en del utfyllning men inte till allt när det är dålig mark.

F fsn skrev:
... Sen är jag av den uppfattningen att ÄTA skall hanteras i material och arbete separerat och inte ihopklumpat i en totalkostnad som garanterat bara gynnar entreprenören. ...
Tycker man att det bara gynnar entreprenören så är det fritt fram att välja en annan entreprenör/hantverkare/husförsäljare. Det är ju en fri marknad där kombinationen av det man erbjuder och priset (oftast det senare) avgör vem som får jobbet.
 
F
R Robban_C skrev:
Hade du läst vad jag skrev så hade du också läst att det inte nödvändigtvis handlar om att räkna fel. Det kan lika gärna handla om att markförhållandena inte är vad man kunde förvänta sig. Allt syns inte på ytan, inte ens för en erfaren entreprenör.
Eller menar du att man som entreprenör ska transportera en maskin till tomten, täcka av hela ytan som berörs och eventuellt fortsätta ner till stabilt material för att kunna ge en exakt beräkning av erforderlig volym innan man ens vet om man har fått jobbet?
Såna entreprenörer lär du få leta efter.

Men det är sant att man räknar med schabloner. Vanligaste är nog att man räknar med ungefär ett ton per m2 och eftersom åtgången under huset är ungefär hälften, räknat på en någorlunda plan tomt med bra bärighet, så räcker det till en del annat också. Ex vis räcker det till en del utfyllning men inte till allt när det är dålig mark.


Tycker man att det bara gynnar entreprenören så är det fritt fram att välja en annan entreprenör/hantverkare/husförsäljare. Det är ju en fri marknad där kombinationen av det man erbjuder och priset (oftast det senare) avgör vem som får jobbet.

Jag menar att det allt som oftast är generella schabloner som har två syften, att minimera arbersinsatsen för entreprenören som bara kör på sin standardoffert och att lämna ett attraktivt pris för att få kunden att göra affären, dvs det ligger i husleverantörens intresse att markofferten ser attraktiv ut.

Det är lite "huvet under armen" när samma entreprenör lämnar samma markoffert för samma modulhus i södra halland på ren sand som på ett träsk av lera i Bohuslän. Och är man osäker (det byggs hus inom samma områden och entreprenörer vet relativt väl hur verkligheten ser ut) så finns det alla möjligheter för markundersökningar. Du som entreprenör kan inte säga om det tex behöver pålas baserat på ett hål du gräver eller hur?

Och visst är det fri prissättning men det är entreprenören som skriver offerter och gör markjobb hela dagarna och kunder som troligtvis gör sin första och enda upphandling i den storleken, man skulle om man ville, kunna ta sitt ansvar som entreprenör där istället för att smörja kråset på en amatörs nybörjarmiss. Jag kikade igenom ÄTA regleringen på ett 300 miljonersjobb mellan två mer jämbördiga parter och där var det inte några "grus, packad och glad" om man säger så.

Jag beskyller inte dig för nåt och du behöver inte försvara ett risigt beteende, mer bara ett konstaterande.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
F fsn skrev:
... Du som entreprenör kan inte säga om det tex behöver pålas baserat på ett hål du gräver eller hur? ...
Nu var det ju inte pålning som diskuterades, eller hur?
Men jag ska besvara frågan i alla fall. En provgrop kan ge en indikation för om kåken behöver pålas eller inte men jag kan direkt ge ett exempel på en grund som jag gjorde där två olika platser för provgropar hade gett två helt olika svar. Det visade sig nämligen att tomten hade kraftigt varierande bärighet beroende på var man grävde. Alltså, en provgrop hade inte nödvändigtvis gett rätt svar men det ger oftast en god indikation.

Men nu var det inte en provgrop som behövdes. Här handlade det om att kunna beräkna den exakta grusåtgången. Då går det åt komplett avtäckning ända ner till bärande underlag och detta gäller HELA byggnadsytan med plusmått lika med dubbla djupet runtom.
Och det här tror du att någon enda entreprenör skulle göra gratis utan att veta om dom får jobbet eller ej? Ja, eller hur?
Bara transport tur och retur av en bandgrävare på 14-20 ton kostar i storleksordningen 4-6000:-, om den finns relativt nära. Är den typ på andra sidan stan kan det direkt kosta det dubbla och det menar du att entreprenören ska slanta upp själv på en ren chansning?

Själv skulle jag inte ens göra en provgrop gratis åt en kund.
Däremot skulle jag göra det åt en husförsäljare som jag jobbar med men bara om det är han som äger tomten eftersom jag då vet att jag med största säkerhet kommer att få jobbet att göra grunden den dan tomten och kåken säljs. Detta har jag också gjort.

Jag upprepar min tidigare inställning:
Entreprenören hade ett anmärkningsvärt högt pris på materialet trots att transport, utläggning och packning var medräknat, det håller jag med om. Det kan MÖJLIGEN motiveras med långt transportavstånd men det vet vi inget om.
Men framförallt, entreprenören skulle ha ringt kunden och sagt att "Jävlar vad tjockt matjordslagret är" etc. Det har han till och med skrivit i kontraktet, trots att det redan finns i KTL och inte går att avtala bort. Här har alltså entreprenören gjort ett stort fel.
Och slutligen, avtalet var väl bland det sämsta jag har sett genom alla tider.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
En duktig markentreprenör kan bilda sig en relativ god uppfattning av markförhållanden genom en rätt enkel sondering på några ställen utan att gräva provgropar.
 
S seniorkonsult skrev:
En duktig markentreprenör kan bilda sig en relativ god uppfattning av markförhållanden genom en rätt enkel sondering på några ställen utan att gräva provgropar.
Både ja och nej.
Exemplet ovan där jag sade ifrån om att marken under en grundläggning på vissa ställen var för mjuk, där tog dom ut ett välrenommerat företag för en geoteknisk undersökning. Dom ska ju vara ännu vassare på det här än en markentreprenör, eller hur?
Dom provborrade och sa att det var 2,8 m djupt som djupast. Jag som är vetgirig och nyfiken var till och med med när dom gjorde det.
Dom föreslog därför urgrävning till berg och grusning eller pålning. Kunden valde tack och lov det senare. Tur var det eftersom pålarna till stor del gick ner till 8-10 m, som mest nästan 13 m. Det hade inte räckt med några 400 ton där inte. :)

Sondering ger alltså inte nödvändigtvis svar på var det finns berg, det ger svar på var det finns nåt som är hårt och det kan vara enstaka sten som hamnar i vägen.
 
Enligt bilderna verkar det byggas en massa nya hus inom samma område. Det borde inte vara så svårt att kolla upp markförhållandena runt omkring?
 
  • Gilla
Visua och 2 till
  • Laddar…
V Niclas Binnquist skrev:
Alltså grund fick vi, och den känns stabil, det man får ha i åtanke är ju att vi har "äkta" totalentrepanad mot Trivselhus så plattan "ingår". Förmodligen därför det inte är mer utförligt i offerten. Vi var ute och kikade idag, känns som en del grus på plats och vi fick som sagt ner det till 280kr per ton packat och klart ink moms i slutändan så livet känns lite lättare än i förra veckan:)

Dumstrut vet jag inte, förutsättningarna krävde mer kross än vi räknat med det kommer vi inte ifrån, att Trivselhus marksnubbe är rätt dyr på just kross är svårt att veta som lekman när man skriver på ett kontrakt på 50 sidor varav ev. extra arbete består av en liten paragraf:)
Hej,

Nu vet jag inte riktigt vart i landet ni bor. Men vi bor utanför Uppsala och Henrikssons Grus tar 75 kr/ton för 0-30 kross.
Hade också en markarbetare över tidigare som lade på 47%/ton så jag känner igen din "dumstrut" känsla....

Mvh
C
 
  • Gilla
Visua
  • Laddar…
Av ren nyfikenhet, såg att ni hade gängade stänger i plattan som sticker ut framför ytterdörren. Vad är dessa till?

Är det för att fästa bärlina mot grunden måhända?
 
Lät nu dyrt, det blev en helvetes massa grus då vi byggde också, då vi måste höja ytan och jämna ut då vi byggde i backe men jag betalade runt 120,000 för 600+ ton
 
C CiNsO75 skrev:
Hej,

Nu vet jag inte riktigt vart i landet ni bor. Men vi bor utanför Uppsala och Henrikssons Grus tar 75 kr/ton för 0-30 kross.
Hade också en markarbetare över tidigare som lade på 47%/ton så jag känner igen din "dumstrut" känsla....

Mvh
C
Har du en "markarbetare" som tar 35:-/ton (47 procent av 75) för frakt, utläggning och packning och du tycker att han är för dyr så är det därför du ska ha dumstruten.
Eller så kommer du in i matchen och tackar honom för att han jobbar nästan gratis.

Att det ska vara så förbannat svårt att inse att det är en sak vad gruset i sig kostar i inköp i bergtäkten och en annan sak att inse att det faktiskt kostar pengar att hantera gruset och göra jobbet klart för nästa moment.
Ni som genom detta resonerar som så att anläggaren inte ska ha betalt, ni är lika dumma som den markanläggare i tråden som tog 360:-/ton. (Reserverar mig för att vi fortfarande inte har fått veta transportavståndet trots att vi har frågat efter detta upprepade gånger).
I min värld ska den som gör ett jobb ha betalt för det jobbet som han/hon gör men så är det tydligen inte alltid på de här forumet.
 
F
R Robban_C skrev:
Har du en "markarbetare" som tar 35:-/ton (47 procent av 75) för frakt, utläggning och packning och du tycker att han är för dyr så är det därför du ska ha dumstruten.
Eller så kommer du in i matchen och tackar honom för att han jobbar nästan gratis.

Att det ska vara så förbannat svårt att inse att det är en sak vad gruset i sig kostar i inköp i bergtäkten och en annan sak att inse att det faktiskt kostar pengar att hantera gruset och göra jobbet klart för nästa moment.
Ni som genom detta resonerar som så att anläggaren inte ska ha betalt, ni är lika dumma som den markanläggare i tråden som tog 360:-/ton. (Reserverar mig för att vi fortfarande inte har fått veta transportavståndet trots att vi har frågat efter detta upprepade gånger).
I min värld ska den som gör ett jobb ha betalt för det jobbet som han/hon gör men så är det tydligen inte alltid på de här forumet.
Jag vet inte om du verkligen inte förstår vad han skriver eller väljer att inte förstå. Läs igen och gör ett försök... 35kr/ton kostar materialet, naturligtvis är det inte frakt med i det priset. Han hade en markentreprenör som hade ett påslag på 47% på materialet.
 
F fsn skrev:
Jag vet inte om du verkligen inte förstår vad han skriver eller väljer att inte förstå. Läs igen och gör ett försök... 35kr/ton kostar materialet, naturligtvis är det inte frakt med i det priset. Han hade en markentreprenör som hade ett påslag på 47% på materialet.
Nej, det är du som inte förstår.
Materialet kostar 75:-/ton, inte 35:-.
Materialpriset är ungefär vad 0-30 kostar på alla andra ställen också (fritt täkten) så att nån skulle klara av att sälja 0-30 för 35:- är utom allt rimligt tvivel.
35:- är det framräknade beloppet baserat på 47 procent av 75:-.
35:- är alltså vad Cins har betalat för att transportera och jobba med materialet och det är skitbilligt.
Alternativ är det vad enbart transporten har kostat och det är inte heller särskilt dyrt om man får generalisera när man inte vet transportavståndet.

Du har alltigenom den här tråden varit oerhört fientlig mot allt som företagare och hantverkare håller på med och nu väljer du alltså att inte förstå dessutom.
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.