Jag ska köpa ett utespa och ska få el framdragen till spat som ska stå på trädäcket utanför uterummet. Är dock inte så sugen på att få en undercentral samt manöverbrytare på väggen i uterummet framför allt av estetiska skäl. Funderar på om det skulle vara ok att få det monterat under trädäcket med ett skyddande tak över. Det kommer dock enbart sitta på 600-800 mm höjd över mark. Åtkomligt via en lucka utifrån. Det ska inte vara monterat rakt under spat, utan vid sidan om.

Trots den låga höjden kommer det sitta stänkskyddat.

SÅ, jag vet att det finns folk här inne med svaret. Svara gärna så snabbt som möjligt, då jag är på väg att ev bygga igen den delen av altanen.... :)
 
Tekniskt sett inga problem med den placeringen. Det handlar bara om att välja rätt materiel som motstår den yttre påverkan som är aktuell på platsen.

Funktionellt vet jag inte... Den ska ju dels vara uppenbar att finna och inte heller svår att nå.
 
  • Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
Och icke att förglömma, ska vara lätt att installera och ev göra ändringar i.
Kan tänka mig bättre arbetsställning vid en installation än att behöva ligga på mage inne under ett trädäck och skruva upp en central.
Normkapsling finns i IP 65 så det är inga problem med det.
När du ändå ska bygga trädäcket, varför inte göra ett snyggt skåp lätt åtkomligt på lagom höjd att gömma kapslingen i. Det kommer ju att bli i samma stil och material som ditt trädäck.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
För att förtydliga, centralen skulle i så fall sitta i ytterkant av trädäcket med lucka i kjolen på trädäcket. Manöverbrytaren kan jag acceptera att den sitter på väggen, men centralen skulle jag gärna slippa se. Tanken på skåp är inte helt främmande men det finns i dagsläget inget uppenbart ställe att sätta det på, utan at krångla till det ännu mer än mitt förslag... Är dock öppen för idéer av alla konstiga slag! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.