Som rubriken lyder så börjar semestern med en rivstart, Diskmaskinen läcker!

Tror att jag har hittat vad det är som läcker men vet inte vad det är eller hur det fungerar och begriper inte för mitt liv hur man skall komma åt prylen.
img-0552.JPG
img-0551.JPG

Förstår att bilderna är svåra att se men det är inte lätt att få in ljus under diskmaskinen.
Men det är en oval plast sak med en plåt fläns runt och det går in lite kablar både uppe och nere på denna ovala lilla pryl och i mitten sitter det 2 plast pluppar med PH2 spår i.

Maskinen är en Miele G 2022 SCU - årsmodell ?
Innan har maskinen skött sig väldigt bra.
Vet inte om det är lönt att laga på? Vad tror de kunniga?

/Micke
 
Skulle någon kunna flytta tråden senare, insåg just att den hamnat i fel kategori.
 
BirgitS
M Mickebandsåg skrev:
Skulle någon kunna flytta tråden senare, insåg just att den hamnat i fel kategori.
Om du vill ha din tråd flyttad är det bäst att rapportera den och den möjligheten hittar du genom att klicka på de tre punkterna till nere till höger i ditt inlägg.
 
Tack
 
A
Det ser ut som den ena pressostaten
Sitter då fast i pumpen som måste bytas som en enhet
Har du otur är det 7.000.-
 
Det är värmetyckvakten som den kallas. Det är den pressostaten som konstaterar att det finns vatten i maskinen och tillåter att värmerelät spänningssätts. Lättast är att lägga omkull maskinen på vänster sida. Placera en del handdukar eller liknande för att täcka in känsliga delar som exempelvis relät som sitter på sidopaketet i nederkant.

Sen plockar man ur hela c-pumpen. Inga större bekymmer att få loss den. Lite klämmor och någon T20 skruv samt lite kablage.

När man väl fått ut pumpen så kan man demontera värmeteyckvakten. Inte många vet om det men man kan nästan alltid beställa tryckvakten separat, dock inte enligt sprängskiss heller inte om man pratat med miele reservdelar skulle jag tro. Men en auktoriserad Miele verkstad ska inte ha några problem att få fram den. Skulle tro att den kostar ca 5-600kr.
 
Har missat alla svar i tråden, sitter och läser instruktionsboken till nya diskmaskinen.

Tittade lite på nätet och när jag fick av bottenplåten och hade pallat upp maskinen på stolar och körde samtidigt så kunde jag se att det läckte REJÄLT ur pressostaten ut genom ena elkontakten.

Hittade den som reservdel men priset på 85pund ex frakt på en maskin från 2008 kändes som lite för mycket chansning.

Vägrade dessutom kontakta miele ÅF här då vi har olika åsikter på saker (Jag tycker inte byte av kretskort och 3 kontaktorer på elpannan skall ÖVER 6 mån när man har en nyfödd bäbis i april mån).

Tack för svar men jag valde en enkla vägen ut :oops:

/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.