Jag sitter och planerar för att bygga fritidshus och vi har Väråsvillans "Annex" som förebild. Dvs, en huvudbyggnad samt en gäststuga sammanlänkade med ett tak så att man kan trippa torrskodd mellan husen.

Min byggrätt tillåter bara 20 m2 gårdsbyggnad och jag vill gärna få hus nr 2 att bli 30 m2 (nej, jag hade inte tänkt att det skall vara ett attefallshus...). Eftersom vi ämnar förbinda husen med tak undrar jag vad som krävs för att de skall kunna anses vara en byggnad?

Jag begriper att ett tak inte räcker, men vilka regler gäller här? Räcker det att gången har väggar? Måste huskropparnas grunder vara förbundna? Jag läste att utrymmet måste vara uppvärmt. Skulle tex glasväggar räcka?

Har försökt få detta svar från kommunens stadsarkitekter, men de vill bara att jag skall skicka in en bygglovsansökan, och det vill jag inte förrän jag vet vad som gäller. Lite moment 22 :(
 
  • 3D-rendering av ett modernt fritidshus med huvudbyggnad, gäststuga och sammanlänkande tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin modell, jag gissar att kommunen kommer räkna den som en byggnad och BYA kommer vara all ytan inkl altan mellan husen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fin modell, jag gissar att kommunen kommer räkna den som en byggnad och BYA kommer vara all ytan inkl altan mellan husen.
BYA visst, men varför tror du att de kommer att anse att det är en byggnad? JAg skulle så gärna vilja veta vilka regler som gäller...
 
Sammanbyggd med tak är avgörande faktorn
 
Hemmakatten
Håller med Jonathan. Allt det där räknas som en byggnad med en BYA innefattande allt.

Vi har själva ett hus med utskjutande altantak, ett carporttak som sitter fast i bostadshuset och ett förråd under carporten. Vår BYA är dubbelt så stor som Boarean (Boarean).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.