Jag bor i ett betonghus från 1953, till och med taket är i betong.
Nu verkar det som att grannen planerar att spränga berg, han har lagt upp sprängmattor på tomten i alla fall och pratade något om sprängning för några månader sen.

En granne till en före detta kollega till mig sprängde för några år sen vilket medförde att det blev sättningar i deras hus. Min före detta kollega är inte en person som man vill vara ovän med så i deras fall så löste det sig tillslut i alla fall.

Men jag tänkte att jag skulle vara lite förutseende och funderade på om jag skulle ta hit någon att dokumentera hur mitt hus ser ut i dagsläget så jag har något att peka på sen om det skulle dyka upp något efter att de har sprängt klart.

Hur bör jag göra?
 
Det är den som är ansvarig sprängare som ska låta besikta hus som är i riskområdet.
Prata med din granne om det.
 
Vad är ditt hus grundlagt på och hur långt har du till grannen ?
 
Det du måste göra är att dokumentera ditt hus själv. Ta massor med bilder innan. Finns väl en tråd här någonstans där TS misstänkte att sprängaren hade flyttat på instrument som skulle registrera vibrationer.
 
Sprängaren har inte skyldighet att besikta. Men de brukar höra det ändå, just för att ha bevis för att de inte orsakat eventuella skador de blir beskyllda för. Så foto dokumentera grunden innan så att det går att se när eventuella skador uppkommit.
 
Det skall besiktas om förutsättningarna kräver de, finns ingen seriös eller tom oseriös sprängare som tummar på de, kan bli oerhört kostsamt.
 
M mlkjhr skrev:
Det är den som är ansvarig sprängare som ska låta besikta hus som är i riskområdet.
Prata med din granne om det.
Ansvariga sprängaren behöver inte ha ett dugg med besiktningen att göra, börja med de ja skrev, vad är ditt hus grundlagt på, och vad är avståndet från din fastighet till sprängningsplatsen
 
buspojken buspojken skrev:
Ansvariga sprängaren behöver inte ha ett dugg med besiktningen att göra, börja med de ja skrev, vad är ditt hus grundlagt på, och vad är avståndet från din fastighet till sprängningsplatsen
Den som utför sprängningsarbete är skyldig att göra det på ett sätt som inte skadar intilliggande hus/anläggningar. För att säkerställa detta så ska riskobjekt besiktas före. Det är inte grannarna som ska behöva ombesörja det utan byggherre eller sprängningsföretaget/sprängarbasen. Det betyder inte att det är sprängaren som ska göra besiktningen utan hen ska se till att det blir gjort.
 
Ett riskobjekt som står utanför avstånden som den svenska standarden säger, behöver inte besiktas, därför är avståndet och grundläggningen avgörande, även om så ofta sker. och helt riktigt är de inte grannarna som ska ombesörja besiktning, oftast är de byggherren som ordnar detta innan man kommer på plats, där man handges en riskanalys. Utan att besiktning är utförd så spränger man ju inte, ingår i en bergarbetares sunda förnuft utbildning
 
T
Men ska man som granne få riskanalysen? Vi har en besiktning inbokad, men vet inte vad jag har rätt till för material? Hos en annan granne har de uppgivit ett gränsvärde på 70 mm per sekund...låter ju sjukt mycket?!
 
Nej ni får inte riskanalysen, Gränsvärden är beroende av avstånd, ju närmare fastigheten ju högre värde får man ha, så har han fått 70mm på 10 m avstånd så är de ändå lågt, har han 70mm på 100 m hade ja undrat om besiktningsmannen är nykter, detta har att göra med hur vibrationsvågen fortplantar sig i olika material, du får alltid högre värden om huset är grundlagt på berg, lera minst,
På bilden ser du en snabb jämförelse, den röda påminner mycket om hur vågen fortplantar sig i berg, betydligt mindre risk för skador, den blåa är ett exempel för lera, långa kurvor men höga toppar och djupa dalar, resulterar i dragspänningar i materialen som gör att de kan spricka osv. Därför är de mycket tuffare krav på sprängarbeten vid lera.

Vet du om att du har delad grundläggning på ditt hus, bör du upplysa besiktningsmannen om de, så han inte räknar fram fel värden. Då kan de bli mycket tok för 3:e person

OBS bilden har inget med sprängning att göra
Var bara en liten förklaring
 
  • Graf över vågrörelser, röd och blå kurva illustrerar vibrationspropagering i olika material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Tack. Vad är delad grundläggning?

Avståndet är ca 50 m till sprängningsområdets centrum, samt berg.

Vid min besiktning så kunde dom inte tala om gränsvärdet, då det inte var färdigt. Sitter dock en dosa på väggen och sprängningen börjar imorgon, så jag hoppas att de räknar snabbt.
 
Delad grundläggning är när huset eller fastigheten står på 2 olika grundläggningar, ex berg och lera.
50 m är gränsen för besiktning vid berg som grundläggning.
Uträkningen tar ca 3 min, är så löjligt enkelt att de är skrämmande att konsulter för 1500kr /h gör de, bara att följa ett enkelt diagram och sen lägger på lite för hängslen och livrem. Har du kaklat badrum mot sprängningsstället, mexitegel fasad, ett hus med stora spännvidder (öppen planlösning) så skadar inte egen dokumentering, tyvärr kan de vara riktigt krångligt att få ersättning om olyckan är framme
 
F
buspojken buspojken skrev:
Delad grundläggning är när huset eller fastigheten står på 2 olika grundläggningar, ex berg och lera.
50 m är gränsen för besiktning vid berg som grundläggning.
Uträkningen tar ca 3 min, är så löjligt enkelt att de är skrämmande att konsulter för 1500kr /h gör de, bara att följa ett enkelt diagram och sen lägger på lite för hängslen och livrem. Har du kaklat badrum mot sprängningsstället, mexitegel fasad, ett hus med stora spännvidder (öppen planlösning) så skadar inte egen dokumentering, tyvärr kan de vara riktigt krångligt att få ersättning om olyckan är framme
Exakt, det kan vara riktigt tjurigt att få ersättning även med full dokumentation. Håller sig sprängaren inom gränsvärdena så har han gjort sitt jobb och är "oskyldig". Då antar jag att det är byggherren man får gå på och då bör man eventuellt kolla att denna har en egen ansvarsförsäkring för skador mot tredje part. Borde absolut ligga i byggherrens egenintresse att ha en försäkring.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Försäkringar tror ja inte är något bekymmer, de är skuldfrågan som kan sluta i en tvist, där sprängaren håller sig under riktvärden, besiktningsmannen har friskrivit sig i något finstilt (inte ovanligt) och byggherren är knappast intresserad av att betala, tänk ex privatperson.

Om du nu har delad grundläggning, så ska besiktningsmannen alltid utgå från de "värsta" men i ett scenario där han tror du har berg men andra halvan är grundlagd på lera, då blir de bekymmer
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.