Godmorgon!
Jag var på bygglovskontoret i torsdags.
Enligt handläggaren, får vi inte bygga ut vårt fritidshus som ligger på ett berg, större än 50 % av storleken på huvudbyggnaden som vi också ska bygga ut och som ligger vid vägen.
Just nu är det 25 plus ett litet loft där nere och 17 kvm där uppe.
Och attefallshus som jag ville bygga måste vara lika tillgängligt som ett permanenthus.
Kan detta stämma? Jag tycker att det låter konstigt och att det inte stämmer med det jag tidigare har läst.
 
Du får nog förklara lite tydligare är det 2 hus på tomten?
 
Ja det är det.
Ursäkta att jag var otydlig. Det är ett på 25 och ett på 17 och båda ska byggas ut.
 
Får ni bygglov på att bygga ut det stora?

Isf kan ni göra en attefallstillbyggnad på det andra 15m2
 
Citat från boverket:
"Attefallshus som ska användas som komplementbostadshus för permanentboende ska också vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga."
 
Var ligger fastigheten ligger det utanför sammanhängande bebyggelse och ej detaljplanerat område så är du ganska fri att göra stora förändringar utan bygglov så länge det inte involverar VA i huset. Även strandnära påverkar. Så det är inte ens säkert du behöver något bygglov.
Har själv byggt ut och om fritidshus på det viset utan något tillstånd annat än dispens från strandskyddet.
Och fritidshus skiljer från permanentboende.
Under de förutsättningarna kan du t.ex. bygga ut med 50% i år och i framtiden bygga ut nya 50% utifrån byggnadens då gällande storlek. Det var svaret jag fick från kommun där vi har fritidshuset. Däremot emot måste jag söka dispens från strandskyddet om jag bygger närmare vattnet.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Just detta att de säger att du får bygga ut 50%, låter lite som den bygglovsfria möjligheten som finns om huset inte ligger inom sammanhållen bebyggelse. Kan det vara ett missförstånd?

Attefalls hus och tillgänglighet tror jag också kan vara ett missförstånd. Attefallshuset är en komplementbyggnad, då tror jag att det gäller lite andra regler. Om du gör en attefallsutbyggnad på en bef. byggnad tvivlar jag på att de kan kräva full tillgänglighet, möjligen att ombyggnaden inte får försämra tillgängligheten. Och om du ex. bygger ett badrum, så skall det hålla tillgänglighetsreglerna, även om huset är omöjligt att komma in i med rullstol,
 
Om fastigheten är klassad som fritidshus och inte permanentbostad kan kommunen aldrig kräva tillgänglighetsanpassning.
 
Godmorgon!

Tack Larsbj för tipset och ja, det får vi.. Ang attefallshuset så har du rätt. Jag hade bara inte sagt det till henne att det skulle bli komplement bostad, därav funderingen.

AndersS ja den utanför detaljplanen. Enligt tjejen jag pratade pratade var det en del regler. Som ex i det " mindre" huset får det bara vara ett pentry och inte ett kök. Jag och en kompis diskuterade i och för sig vad ett pentry är och han ansåg att det är som ett skåp, medan jag har förstått att det inte behöver vara det. Det du skrev an att få bygga ut 50 % i taget var intressant. Det sa inte hon.Jag pratade med henne även.om ett förråd och det fick vara högst 15 kvm på tomten. Ang ändringar så hade jag tagit bort en vägg mellan toa och badrummet. Men.då måste jag göra en öndring till bygglovsavdelningen.

Hemmapulare ang attefallshus hittade jag detta: https://www.attefallshus.se/regler/

Hos oss ska man kunna bygga ut 15 kvm, men jag hittade inte det just nu på nätet.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Hemapularen Jag är inte van att skriva här och mobilen är inte helt samarbetsvillig.
Men ang tillgänglighethetsreglerna så vad jag fick veta så är det permanenthus som måste vara tillgänglig... På nedre / entré plan.

Jonatan79 tack det stämmer med det jag fått höra. Och om det ska klassas som permanent så måste man även tänka på energin som går åt.

Trevlig söndag till er alla och tack för hjälpen.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.