Står inför beslut om hemmanätverk och undrar vad en LexCom Home installation kan tänkas kosta i runda slängar.
 
Köpte mina grejer lösa lät elektriken dra kablar och flexrören kopplade ihop sakerna själv
har 14 dubbeluttag + tv och tele modul hamnade totalt på knappt 20 tusen ink flexrör och kabeldragningen
 
Den där elbutik.se var bra! Nu har jag svar på alla mina frågor! TACK!
 
r.borgmaster skrev:
Har gjort en lite "snik" installation. Jag har ingen central utan jag har helt enkelt monterat uttagen i en vanlig patchpanel och TV/Telemodulerna på DIN-skena. Switch använder jag en som jag hade sedan tidigare då LexComs är både klen och dyr.

Dyraste posten blev uttagen och då närmare bestämt modularjacken. För 30st sådana betalade jag 3100kr inkl. moms. Det går åt så många, vilket gör det dyrt. Ett dubbeluttag i sovrummet kräver alltså 4st WB-jack. 400kr redan där och då har man bara jacket... Det drar iväg rätt snabbt. Råder dig ändå inte att snåla med uttag, för har du inget uttag där du vill ha det har ju inte installationen fyllt sitt syfte.

Min installaion har gått på ca 8000kr för 7st dubbeluttag. Men då fick jag tag i överbliven kabel på andrahandsmarknaden för 500kr och övriga delar jag har köpt direkt från Solar med rabatt. Installationen gör jag helt själv.
Det enda man behöver köpa från lexcom eller liknande är ju tv-modulerna, och jag är lite småskeptisk till att köra tv över tp-kabel. Monterar man upp en parabol så åker man ändå på att dra in koaxkabel till parabolen typ.
 
r.borgmaster skrev:
Ska bli intressant att se hur det fungerar, det är ej taget i bruk ännu. Kabeln är ju ingen vanlig kontors-TP direkt. Ytterst är det vävd aluminiumstrumpa och innanför den är varje par enskilt folierat.

Kabeln ska klara 900Mhz, medans cat 5 TP ligger på ca 350Mhz.
Jo, men parabolen vill att kabeln funkar bra upp till en bit över 2GHz (2000MHz).

Alla får väl ha sin åsikt, min åsikt är att det är overkill att lägga in de där kablarna idag, risken är ändå att man kör t.ex. optofiber eller någon annan kabeltyp om några år (för 20-25 år sen hade man nog dragit rs232-kablar med 25-pol dsub, för 9600bps, för 15 år sen garanterat 50ohm RG58 koax med bnc-kontakter o.s.v., så varför skulle TP hålla i evigheter? Iofs sitter en standard kvar segare ju mer spridd den är, och den är svårare att byta om det blir mindre förbättring, att bli av med BNC innebar ju en betydligt högre feltolerans i nätet).
 
Parabolen anslutes till sin förstärkare och därefter kör man den ut till uttagen som vilken signal som helst. Det är ingen skillnad på signalen från den vanliga antennen och från parabolförstärkaren. Det bör nog läsas på lite om hur det fungerar??
 
Svenssons skrev:
Parabolen anslutes till sin förstärkare och därefter kör man den ut till uttagen som vilken signal som helst. Det är ingen skillnad på signalen från den vanliga antennen och från parabolförstärkaren. Det bör nog läsas på lite om hur det fungerar??
Öh, nej, du kan ta utsignalen *från* parabolmottagaren och köra i de där vanliga förstärkarna, men du kan inte köra signalen från parabolens mikrovågshuvud via de där förstärkarna o.s.v. fram till parabolmottagaren, iaf inte om kablar & co är specade för 900Mhz och du vill se på hela frekvensområdet som sträcker sig till 2GHz.

Fast, visst, det kan gå med lite tur, antennförstärkare för parabol och helst en "tilt-equalizer" (pryl som sänker signalstyrkan i nedre delen av bandet, för att kompensera för sluttande frekvensgång hos kablage).


Så, alltså, om det funkar rakt av så är det där med 900MHz en lögn. Eller frekvensskiftar man hela parabolspektrat fram och tillbaka? Bandet är mer än 900Mhz brett så det lär inte gå så värst bra, 950-2150Mhz brukar vara infrekvensområdet på en modern mottagare...

Nu verkar "pdf-genereringen" på lexcoms hemsida sova törnrosasömn för det är fortfarande 15 sekunder kvar efter ett par minuter, men det framgår klart och tydligt att det är "TV-signal" man matar in, och då avser man väl rimligtvis det frekvensspektra en tv-apparat tar emot på, och inte det en satellitmottagare tar emot. Det finns iaf inga speciella prylar för satellitbruk.

Nej, parabolen får ha egen koax, och sedan kan man mata ut signalen från den till en såndär a/v-modulatorlåda från lexcom eller för den delen mata på signalen med vilken modulator som helst på inkommande antennsignal till lexcoms förstärkarlåda.
 
Om man jämför pris mellan LexCom och ELKO Link Home så verkar ELH vara dyrare, eller har jag fel? Bara 4-kanals AV-modulatorn skiljer 1500 kr! Någon som har avikanade uppfattning? För- / nackdelar?
 
Rypos skrev:
Om man jämför pris mellan LexCom och ELKO Link Home så verkar ELH vara dyrare, eller har jag fel? Bara 4-kanals AV-modulatorn skiljer 1500 kr! Någon som har avikanade uppfattning? För- / nackdelar?
Det är väl bara av-modulatorn, och omvandlarna i andra ändan som gör om från tp till 75ohm koax som är nån mening att köpa från lexcom (och om man ska använda tv-funktionen, kabel antingen från lexcom eller likvärdig men kanske inte helt lättanskaffad kabel).

Att köpa switchar för nätverk, telefonigrejer o.s.v. verkar bara att kasta pengarna i sjön.

Fast vissa verkar ha någon slags fetish för att det ska vara samma fabrikat på alla grejer. I så fall är det väl bäst att hålla sig till sony så har man samma fabrikat som tv-kamerorna i de flesta tv-studios :) :)
 
r.borgmaster skrev:
Att köpa Telefondelen handlar inte om mer än en tusenlapp så det må kanske kvitta för att få en färdig och fungerade lösning. Det som gör installationen dyr är faktiskt kablaget. Kabeln, som du säger, finns det inte så många tillverkare att vraka emellan. Mig veterligen Elko och Lexel. Vidare är det inte vanliga RJ45-jack a 10kr/st utan även dessa är speciella för att klara 900MHz. 30st sådana betalade jag 2500kr+moms för, och då med rabatt direkt av grossist. Kabeln hade jag turen nog att få tag i en perfekt mängd överbliven kabel till ett bra pris. Annars måste man köpa den på 305 eller 500m längd och den är inte gratis.
Med andra ord så om man inte får grossitpriser eller kommer över kabel till förträffliga priser så är det mer prisvärt att dra två vanliga TP-kablar till dubbelt RJ45-jack OCH tv-koax-kabel till varje rum :)

Hur många av ni som skafat lexcom home har skaffat rejält med anslutningsmojänger för att ansluta tv'n till uttaget? eller ingår det sådana i paketet med antennförstärkar-anpassnings-lådan?

Jag ser liksom framför mig scenariot där man har anpassare till tv i vardagsrum, sovrum och t.ex. ungen/ungarnas rum, och sedan tittar man med grynig bild i köket för att man inte har anpassare till den tv'n man skaffat dit :) Fast det är kanske bara jag som ser det så, den som skaffat lexcom home är kanske inte den allmäne snålklåparen (jag har jobbat lite med radio-tv och sett vad en del kunder står ut med, och vet för den delen att jag själv tittar på smågrynig bild i svartvit 12"-tv på uteplatsen då och då...)
 
r.borgmaster skrev:
TV-Modulen innehåller både antennförstärkare och "fördelare". Tror den hade 7 utgångar om jag inte minns fel? Torde räcka en stund, annars får man väl hänga på en modul till.
Men det man behöver i andra ändan, RJ45-tp till 75ohm koax (med tv-IEC-don) ingår väl inte i paketet utan det får man väl köpa löst i det antal man behöver, eller?

r.borgmaster skrev:
Givetvis är vanlig Cat 5e/Cat6 billigare. Alla gånger. Precis som FK 1,5 är billigare än finkardelig högtalarkabel ;-) Menar liksom att det inte är samma produkt riktigt, så att priset är olika är kanske inget chockerande.
Sant.

r.borgmaster skrev:
Jag ser dock ett visst mervärde i att jag får 2 väggdosor "per ställe". Ett eluttag och ett dubbelt nätverksuttag. Istället för ett eluttag, en antenndosa, telejack och nätverksuttagen. 4 dosor på rad är inte jättesnyggt, speciellt inte om de är återkommande.
Nu tänkte jag ju att man fortfarande kör telefon på RJ45-kontakter+tp-kablage, så det blir 3 istället för 4.

I de rum man kommer ha "lite av varje" så känns det som att ett dubbelt RJ45 inte räcker, t.ex. vill nog en tonåring ha telefon, dator/nätverk och tv på sitt rum.

Men visst är många dosor fult. Men det blir ju klart snyggare om man har en såndär gemensam designram till alla dosorna, om man letar lite så går det säkert att hitta RJ45-uttag och tv-uttag som funkar bra att kombinera med ramar färdiga för någon form av eluttag (så länge man inte micklar med att blanda fabrikat på eluttaget så borde det vara ok att skruva hur man vill på resten, fast det är ju iofs ett intressant läge för plastramen räknas kanske som säkerhetspryl för eluttaget, sitter de andra uttagen för dåligt fast så är ju plastramen ett bra handtag för klåfingriga ungar o.s.v. att riva sönder eluttaget med, eller för den delen kan man ju snubbka på en nätverkskabel eller liknande).
 
Mycket intressant tråd, har själv tankar om ett LexCom nätverk nu när jag renoverar.

Många nyttiga tips och ideér ???, vore kanon om ni som har gjort en installation kunde sammanfatta bästa lösningen, ekonomiskt och prestandamässigt för oss noviser.
 
Jag håller på att installera ett LexCom Home nätverk i min 2:a. Hittills har det blivit sju dubbeluttag (RJ45) i vardagsrummet i samma ram som ett trevägs vägguttag. Detta för att få maximal flexibilitet vad gäller möblering och placering av TV, telefoner och diverse nätverskbaserad utrustning (datorer, set-top boxar, osv).

Jag räknar med att det kommer bli tre dubbeluttag i sovrummet, fem i kök/matrum och ett i hallen. Totalt 32 i patchpanelen alltså.
 
En grundtanke är.. bygg inte för vad du behöver nu, utan för vad du är nästan säker på att du INTE kommer behöva om några år!

Så fungerar datanät
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.