degel skrev:
Den näst längst bort till höger ser ju ut att kunna vara en segersäkringstång om det är små runda stift/pinnar längst ut.
Svårt att se på min telefon.
OT: Vet inte vad du har för telefon men i vår mobilsajt kan du förstora bild och text mha din tumme och ditt pekfinger. Jag som är långsynt använder den manövern hela tiden. ;)
 
stomneby skrev:
Den vänstraste :) kallas också brännartång
Har en liknande själv också, den är väl till gamla fotogenlampor!?
 
I
stomneby skrev:
Nr 2 ea berg lästningstång exakt likadan som din såldes på ebay för 45€ en liten guldgruva mao (y)
[länk]
Oj, då får den in på samlarhyllan.
 
Per Eskilsson skrev:
OT: Vet inte vad du har för telefon men i vår mobilsajt kan du förstora bild och text mha din tumme och ditt pekfinger. Jag som är långsynt använder den manövern hela tiden. ;)
Jo jag vet att man kan zooma in bilder på mobilen med hjälp tummen och pekfingret eller "doubletap". Men det var svårt att se i vilket fall som helst :)
Å jag vaken närsynt eller långsynt :)
 
Redigerat:
ion skrev:
Garagestädning!
Vad skall dessa tänger användas till?
Jag brukar använda dem när det passar, men vad är de avsedda för? ( Att användas är väl ett svar, det är nu givet, så nåt annat).:)
Vet bara vad en av dem är till för.
[bild]
Nr 2 från vänster, är den till salu?
 
I
J Jim B skrev:
Nr 2 från vänster, är den till salu?
Mycket märkligt. Jag har inte besökt forumet på långa tider, och så får jag för mig att göra det idag, några dagar efter att du skriver du vill köpa nr 2. Känns som det är meningen på nåt vis. Jo du kan köpa den för en skälig peng. Något annat du söker? Kanske har jag det med.
 
ion skrev:
Mycket märkligt. Jag har inte besökt forumet på långa tider, och så får jag för mig att göra det idag, några dagar efter att du skriver du vill köpa nr 2. Känns som det är meningen på nåt vis. Jo du kan köpa den för en skälig peng. Något annat du söker? Kanske har jag det med.
Vilket sammanträffande! Ja varför inte, allt från ea Berg är intressant tänger Stämjärn m.m. Äldre skiftnycklar av Bahco. Mätverktyg, hyvlar och snickeriverktyg av Stanley, starrett Millers falls. Det kanske är enklast om du skickar bilder och priser m.m på mejl, gärna en bild på tången nr 2 igen så jag ser dagens skick. Skicka till
www.boman@hotmail.com
Tack på förhand!
 
Gammal tång märkt EA Berg Eskilstuna Sweden på träbord, möjligen använd för elarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal tång med texten "EA Berg Eskilstuna Sweden" på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kör en liten trådkapning, då det verkar finnas tång-experter här.
Jag har en tång som jag inte har en aning om vad den ska användas till, jag gissar på nåt åt det elektriska hållet, då jag hittat den i en gammal elverkstad. Det står EA Berg Eskiltuna Sweden på den o jag hittar ingen mer text typ, nr e.dyl
Gammal tång med texten "EA Berg Eskilstuna Sweden" på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att göra kontrollerade veck på ur-kulon, den gick inte att böja för hand utan bara tvärvek sig.
Krävs flera tag med tången för att göra en 90 gradare.

Protte
 
Det är en kulotång användes till att böja elkablar av typ kulo, dessa kablar hade ett hölje av bleckplåt som valsades runt kabeln så den blev styv när man klamrade.
Titta i gamla hus med utanpå liggande kabel i varje böj har man använt tången att vecka innerböjen.
En sådan har jag inte sett på 50-år

Protte tryckte spara snabbare.
 
Tack! äntligen vet jag vad tången är till för, konstigt att jag inte kom på det.Jag har flera gånger beundrat hantverket med gamla kulon. O tången kom ju från en elverkstad så jag borde kopplat:)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
I
J Jim B skrev:
Vilket sammanträffande! Ja varför inte, allt från ea Berg är intressant tänger Stämjärn m.m. Äldre skiftnycklar av Bahco. Mätverktyg, hyvlar och snickeriverktyg av Stanley, starrett Millers falls. Det kanske är enklast om du skickar bilder och priser m.m på mejl, gärna en bild på tången nr 2 igen så jag ser dagens skick. Skicka till
www.boman@hotmail.com
Tack på förhand!
Återkommer när jag letat igenom gömmorna.
 
  • Gilla
Jim B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.