Viktigast av kraven Bo tar upp är SELV som helt ohotad förstaplats, men de övriga faller sig naturligt om den delen är på plats. Tyvärr är det inte alltid så mycket värt även om allt är markerat ok genom stämplar på donet.

Av vad man kan se på bilden verkar ditt don ganska tveksamt sett till att uppfylla krav av det slaget på flera sätt så ta hellre och byt mot de etompau och Leif nämnde bör vara bättre obesett.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
En distans kan bestå av en mutter som kläms mellan underlaget och transformatorn, då ligger den inte dikt an mot underlaget och får bättre kylning.
 
Jag har köpt transformator på kjell nu. Rekommenderas distans även till den? Jag har ingen aning om hur varmt det blir
 
K kia2 skrev:
Tack för förslagen Leif, men jag är lite osäker på hur du menar. Var behövs det luft runt om? Hur ser dessa distansbrickor ut och var kan man köpa dem? "Montera plint" och "skruvplint" förstår jag inte heller.

Jag tänker att jag slår till på 50W Led transformator från Kjell&Co som länkades till ovan. Där finns möjlighet att skruva SKX. Syftar du på denna transformator eller på kina-transformatorn jag tänkte mig tidigare?

Ursäkta min okunnighet.
Som du ser från svenska importörer har dom beaktat detta med skruvplint och dragavlastning, ute i världen är det inte så noga det billigaste alternativet som säljs på eBay är simpel inlödad RK
 
K kia2 skrev:
Jag har köpt transformator på kjell nu. Rekommenderas distans även till den? Jag har ingen aning om hur varmt det blir
Monterar upp den och kör med dina led-slingor, den ska inte bli så varm att det krävs extra ventilation. Skulle det bli det, så återkom här på forumet.
Om den överbelastas så ska den den självreglera och dra ner/stänga av utspänningen.
 
Det står på den (från Kjell) hur varm den blir, tc 80 grader på framsidan. Om drivdonet behöver monteras på distanser för kylningen skull ska det tydligt framgå av installationsanvisningen. Jag har dock aldrig hört talas om ett sådant krav på installationen.
 
Det är ren självbevarelse att ha distanser, precis som drosslar till lysrör som också blir varma, var dom monterade direkt mot underlaget så var färgen på underlaget ganska brunbränd efter 10 år.
Men LED trafo kör man oftast inte på 100% och då blir dom inte mer än jummen.
 
Tack igen för all hjälp. Har kopplat in nya drivern nu, samt led-slinga.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Får vi se?
 
Här är ett foto. Säg gärna till om jag missat något.
 
  • Elanslutning med kablar och en LED-drivare monterad på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Biggie och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut! Är du nöjd med ljuset från LED-listerna?
 
Ja, det motsvarar ungefär det som jag hade tidigare. Dock är ljust ganska kallt jämfört med lysrören. Trots att jag beställde varmvit LED. Osäker på hur jag ser om jag fått fel - för det står ju inte på strippen om den är varmvit eller inte. Vet du?
 
K kia2 skrev:
Ja, det motsvarar ungefär det som jag hade tidigare. Dock är ljust ganska kallt jämfört med lysrören. Trots att jag beställde varmvit LED. Osäker på hur jag ser om jag fått fel - för det står ju inte på strippen om den är varmvit eller inte. Vet du?
Vet du vilken kelvin det är på ledstripen? 3000k och neråt ska kännas "varmt"
 
Vet inte tyvärr. Man kan ju tycka att det borde framgå på slingan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.