Min farsa och min svåger säger att detta är helt normalt och inget att oroa sig för.
Vad säger ni medlemmar?

Kan nämna att de tidigare ägarna har monterat ventiler med jämna mellanrum under takpannorna.
 
  • Ventilationshål i undertak av brun fiberduk med trästödbjälkar, misstänkt för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbild som visar takets undersida med bruna vindskydd och installerade ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätakstolar på vinden med synliga monteringsplattor för ventilation under takpannorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av tak med synliga träbjälkar och ett svart ventilationshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre takkonstruktion med synliga ventiler och en eventuell rökskada vid taknocken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt normalt, håll ett öga på det så inte de missfärgade områdena ökar. Ta bilder på samma del typ en gång om året och jämför.
 
Pheew. Så inte skäl nog att byta tak ännu?
 
Nej, skulle det öka mycket, så är det inte takbyte som gäller, det hjälper inte. Utan att minska läckage av varm fuktig luft från våningen under. Och förbättra ventilationen ytterligare.
 
...så även om det tom ökar så kan jag behålla taket vid ytterligare ventilering?

skall fixa bättre ventiler på kortsidorna just to make sure
 
Dom där fläkarna beror inte på läckage utifrån utan som tidogare nämnt läckage från boendedelen som inte ventilerats ut bra nog.
 
S
rockin_john rockin_john skrev:
...så även om det tom ökar så kan jag behålla taket vid ytterligare ventilering?

skall fixa bättre ventiler på kortsidorna just to make sure
Det där ser ut som väldigt många kallvindar gör, inga problem.

Sån där mögelpåväxt beror alltid på läckage innifrån huset, att ventilera vinden kan göra saken värre, eller bättre, jag hade inte gjort någonting åt vinden. Grundproblemet är att du måste ventilera boutrymmet bättre, skapa ett undertryck så att den fuktiga luften inte hamnar på vinden.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.