Vet inte om detta är en myt eller om det faktiskt fungerar. Funlight mot myror. Har hört både att det fungerar och motsatsen. Har en jäkla massa ettermyror i gräsmattan så får köpa mig en flaska och testa.
 
A andhak2802 skrev:
Vet inte om detta är en myt eller om det faktiskt fungerar. Funlight mot myror. Har hört både att det fungerar och motsatsen. Har en jäkla massa ettermyror i gräsmattan så får köpa mig en flaska och testa.
Kom ihåg att använda skyddsmask och handskar bara!

Har också hört detta och påtalade för min mormor och morfar som höjde denna "nyttiga" dryck till skyarna, men de sörplade glatt vidare :)
 
Jag har heller inte sett några resultat utav fun light. Trots att jag tömt en halv flaska mellan plattorna på uteplatsen.
 
Mikael_L
OK, ska vi dra upp husrelaterade myter så har jag några vi kan sätta tänderna i.

* Funlight är verksamt mot myror.
Funlight hjälper inte det minsta mot myror, myrorna är inte ens intresserade av drycken då den inte innehåller socker.

* Korsreglad regelstomme är energibesparande
Korsreglad regelstomme i vägg sparar ingen energi, det är fortfarande väggtjockleken i sig som bestämmer hur mycket värme som läcker genom.

* Mineralull är dålig, om den blir fuktig så torkar den aldrig.
Mineralullsisolering binder faktiskt ingen fukt, hur mycket än mytbildarna hävdar motsatsen.

* Krypgrund ska man passa sig för.
Krypgrund är ingen generellt dålig grundlösning. Den är dålig vid fel förutsättningar, som faktiskt alla grundläggningsmetoder är.

* Ved från egen skog är gratis.
:D
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
För att fortsätta med funlight. Har nu läst att nya funlight görs med stevia som sötningsmedel och det är den gamla med aspartam som ska användas.

Fasen nu måste jag testa detta
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Funlight är faktiskt inte en myt, det fungerade utmärkt. Läs FUNGERADE, de har ändrat receptet nu, och därför funkar det inte längre.

Förut innehöll den sötningsmedlet Aspartan,vilket i ohyggliga mängder kunde liknas vid ett nervgift, men på en liten insekt behövdes inga mängder.

Jag hörde på radions P1 (Odla) om larver på bladen till vinbärsbuskar, och att det enda sättet att bli av med dessa var manuell plockning, med pressenning under växten.

Jag gjorde ett test med outspädd funlight jordgubb i en blomspruta och sprayade samtliga mina kraftigt angripna buskar, efter två dagar var de helt fria från larver, med en och annan död larv fastklibbad på något blad. Efter regn var de helt rena och frodades igen....
 
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
"Lägg ut äggskal så blir du av med myrorna".

Jag fick tipset nyligen, men våra myror bara klättrade över äggskalen somom inget hänt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MultiMan
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
"Lägg ut äggskal så blir du av med myrorna".

Jag fick tipset nyligen, men våra myror bara klättrade över äggskalen somom inget hänt.
Låter som ännu en av äggskalsmyterna, som att man ska lägga skal i stövlarna så att grävlingen (eller järven) ska sluta tugga fortare eftersom myten säger att de biter tills det krasar.

Dock är grävlingar väldigt obehagliga att få i i trädgården oavsett eftersom de gräver sönder det mesta, gärna in under tak på jordkällare eller stengrunden på ladan. Gräver så att stenarna flyger.
 
Lägga kolbitar i stövlarna har jag hört. Det funkar kanske?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Lägga kolbitar i stövlarna har jag hört. Det funkar kanske?
Glöm inte kottar. Om det fungerar får någon annan prova.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Knäckebröd i stövlarna kör vi med här i Halland.
Funkar till 100%. Ingen jag känner har blivit biten av grävlingar.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
K Kojak skrev:
Helt fel, om du någonsin legat i en kritvit operationssal på sjukhus, så kommer du inse att det känns litet.
Det beror isåfall med all sannolikhet inte på den vita färgen utan på att du får klaustrofobi på grund av din utsatta situation. Men vad vet jag, jag är ju dataingenjör, det är du som har psykologutbildning :geek:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hur börj
Anna_H Anna_H skrev:
Det beror i så fall med all sannolikhet inte på den vita färgen utan på att du får klaustrofobi på grund av din utsatta situation. Men vad vet jag, jag är ju dataingenjör, det är du som har psykologutbildning :geek:
Nu börjar vi väl halka lite off side, men du kan har rätt.
För länge sedan var jag och besökte Vietas, när kraftverket höll på att byggas.
den blivande generatorhallen var väl ca 50 m lång och 20 m hög och 20 m bred.
Väldigt mörkt med bergväggarna och några enstaka nakna glödlampor.
Men inte kändes det litet inte, tvärtom!

//KoW fil.kand. med psykologi som huvudämne :geek:
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, ska vi dra upp husrelaterade myter så har jag några vi kan sätta tänderna i.

* Funlight är verksamt mot myror.
Funlight hjälper inte det minsta mot myror, myrorna är inte ens intresserade av drycken då den inte innehåller socker.
Gammal tråd men jag råkade se den nu. FunLight hjälper visst mot myror. Blanda ut saften med vatten om du vill eller vatten och aspartam går lika bra sen sprutar du det PÅ myrorna! Att spruta mellan plattorna ger ingen verkan eftersom myrorna inte äter aspartam. När du sprutar det på myrorna så dör de. Det märks att det är ett nervgift. De tappar helt koncepterna vet inte vart de ska börjar snurra runt får ingen kontakt med de andra och dör i kramper.
* Korsreglad regelstomme är energibesparande
Korsreglad regelstomme i vägg sparar ingen energi, det är fortfarande väggtjockleken i sig som bestämmer hur mycket värme som läcker genom.

* Mineralull är dålig, om den blir fuktig så torkar den aldrig.
Mineralullsisolering binder faktiskt ingen fukt, hur mycket än mytbildarna hävdar motsatsen.

* Krypgrund ska man passa sig för.
Krypgrund är ingen generellt dålig grundlösning. Den är dålig vid fel förutsättningar, som faktiskt alla grundläggningsmetoder är.

* Ved från egen skog är gratis.
:D
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, ska vi dra upp husrelaterade myter så har jag några vi kan sätta tänderna i.

* Funlight är verksamt mot myror.
Funlight hjälper inte det minsta mot myror, myrorna är inte ens intresserade av drycken då den inte innehåller socker.

* Korsreglad regelstomme är energibesparande
Korsreglad regelstomme i vägg sparar ingen energi, det är fortfarande väggtjockleken i sig som bestämmer hur mycket värme som läcker genom.

* Mineralull är dålig, om den blir fuktig så torkar den aldrig.
Mineralullsisolering binder faktiskt ingen fukt, hur mycket än mytbildarna hävdar motsatsen.

* Krypgrund ska man passa sig för.
Krypgrund är ingen generellt dålig grundlösning. Den är dålig vid fel förutsättningar, som faktiskt alla grundläggningsmetoder är.

* Ved från egen skog är gratis.
:D
Korsreglad stomme är till för att minska köldbryggor, mindre köldbryggor mindre läckande energi.
Mineralull torkar om den blir fuktig men det tar tid och ja den binder fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.