OK. Förutsättningarna är dessa: Källare, murad i leca. Basturummet har en vägg Leca (yttervägg) övriga tre kalksandstegel. Golvet har klinkers och dessa går upp ett varv på väggarna. Vid ena ytterväggshörnet går ett avloppsrör. I taket ett spirorör med ett t-stycke. Bastudörr med ordentlig glipa under ledande ut till tvättstugan (tänkte skriva "bykstuga" :) ) där det finns tilluftsventiler i väggen. Bastun blir vedeldad.

Efter att konsulterat forumet och tillgänglig litteratur har jag funderat fram följande, utifrån in:

Stående läkt 22x100. Eventuellt remsor av fuktspärrsplast under de som är mot yttervägg. Hur fäster man enklast? Spikplugg?
Najtråd (för att hålla isoleringen på plats)
Reglar ca 45x70, Liggande
Bergull 45 i mellanrummen
Alumit. Har noterat att man i sverige använder 3mm hård träfiberskiva i stället?
Stående panel, gran eller hellre asp.

Ytterväggen kommer att reglas upp mera, pga röret, dessutom funderar jag på att dra ned ett 80mm spiro längs den väggen för att få en ventil vid golv som kan vara öppen vid bastande. Takventilen öppnar man efter bastande.

Funderar även på ifall man skulle ta upp några små hål i spiroröret som blir ovan taket för att få garanterad ventilation bakom panelen?
 
Hej, har du ork att göra en liten ritning (handritad snabbskiss, inskannad) just med avlopp och ventilation inritad? Har du sockelklinker mot ytterväggen?
 
Skall försöka.... Har visserligen en flatbed på jobbet, en har inte haft den inkopplad på evigheter....

Testa om du kan läsa:
http://www.pedago.fi/dalton/hus/bastu.jpg

Jo, klinkersen går upp ett varv runtom. Även yttervägg. Undrar om jag ege behöver ett utsug under laven? Bastuspisen kommer ju att suga luft.
 
Jodå, den är läsbar. Först tänkte jag: "Vad nu, har han skannat in julduken också?", innan jag insåg att det var ett foto. :)

Jag kollade på din webb på byggritningarna så jag tror jag förstår förutsättningarna. Det är alltid trevligt med riktig vedeldad bastu. Gratulerar till planeringen av stocken där du tog hänsyn även till bastun!

Här kommer kommentarer i lätt rörig ordning.

Mot yttervägg:
-Skippa spiron under lavarna. Bastukaminen gör samma jobb fast bättre!
-Föreslår att du kör min 30 mm luftspalt och sedan reglar upp en mellanvägg som kläms mellan golv och tak. OBS! Inget trä, inga distanser mot ytterväggen! Låt det vara fritt. Använd gärna golvregel i plåt. Plattsätt ny sockel på den nya mellanväggen. Använd gips eller minerit. Se till att det finns plats för gips/minerit + tätskikt + fästmassa + klinker så att klinkern inte bygger utanför panelen!
Kolla här också:
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/Bastusidvy.jpg
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/bastuovanvy.jpg

Sålunda får du följande mtrl om du vill ha ventilerad panel:
-Yttervägg
-Luftspalt
-Ståreglad mellanvägg cc600 med stenull. Använd galvat hönsnät som fästs med häftpistol, enklare än najtråd!
-Board
-Vertikala boardremsor
-Liggande 22*100
-Stående bastupanel

Behöver du inspektionslucka för avloppsröret?

Mot andra mellanväggar:
-Toalettväggen bör kaklas! Det blir snyggare så ;-)
-Övriga väggar kör du med vertikala boardremsor + liggande 22*100 (är det överbliven ytterpanel?). Sandstenen räcker som isolering. Boardremsor använder du om du vill ha luftad panel. Använd klippspik för att fästa panelen/läkten. Trät spricker gärna av klippspiken. Undvik att spika nära kanter + tänk på att slå spikens smala sida i träriktningen.

Innertak:
-Regla ner till 2000 alt. 2100 mm färdighöjd. Kör med 45*45 alt 45*70. Isolera med stenull. Kolla kraven som kaminleverantören ställer på minhöjd!

Ventilation:
Se till att placera frånluftsventilen så att du bekvämt kommer åt den från lavarna. Om det blir för varmt och/eller fuktigt så vill du kunna öppna den snabbt. För egen del har jag bastuvent kopplat till FVLP (3.5 liter/s) så jag stänger min ventil helt under bastning, annars blir det inget bra klimat i bastun. Se bild på min ventil.

Övrigt:
-Jag kan inte kommentera board vs. alumit. Känner inte till alumit. Enkel board är billigt iaf.
-Planera el + placering av belysning innan du sätter igång.
-Se till att behandla panelen med tex Dikkursby Supina Panelskydd. Om olyckan är framme med baksug i kaminen så har du mkt bättre förutsättningar att skura bort sotet från den ljusa asppanelen.
-Byt gärna ut stenen i kaminen mot täljsten eller olivin så är du inte så beroende av att det brinner i kaminen hela tiden. Bastun torkar ur bättre också tack vare eftervärmen. Nu har du golvvärme i bastun iofs?
-Din ide om att göra småhål i spiroröret låter vettig. Se bara till att det inte visslar om hålen när takventilen är stängd! Testa noga, annars vill ingen basta i din i övrigt fina bastu! ;-)
 
OK. Mina svar/frågor:
- Jag skippar spiron
- Kan jag inte helt enkelt lägga metallreglar mot ytterväggen och sedan spika liggande träreglar?
- Denna vägg sticker vissreligen ut över bef klinkers, men eftersom det blir under laven så borde det ej spela ngn roll? Således behöver jag väl inte bygga ngn ny klinkerssockel.
- Toaletten är kaklad? förstår ej nad du menar?
- Din ventilkonstruktion gillar jag!

 
OK. Mina svar/frågor:
- Kan jag inte helt enkelt lägga metallreglar mot ytterväggen och sedan spika liggande träreglar?
Jovisst funkar det. Tänk till bara så att du har en regel att fästa laven/lavstödet emot. Annars får du kortla vertikalt.

- Denna vägg sticker vissreligen ut över bef klinkers, men eftersom det blir under laven så borde det ej spela ngn roll? Således behöver jag väl inte bygga ngn ny klinkerssockel.
(OBS! Ironi!) När svärfär din tar lös lavarna för att syna arbetet under så kommer han att upptäcka du fuskade när du skippade sockelklinkerna! Panik! ;) ;) :p

Allvarligt talat behövs det inte ngn sockel, men du kan inte dra ner panelen dikt an mot golvet. Du måste ha ngn sockel iaf i ngt oorganiskt mtrl.

- Toaletten är kaklad? förstår ej nad du menar?
Jag menade att när du har så bra grundmtrl i väggarna så ska/kan du kakla inne i bastun!
Typ så här:  ;)
BHUS0001.JPG
 
Du.. Svärfar har varit död i 10 år så om han kommer och inspekterar så är nog sockeln mitt minsta problem..

Det blir visserligen ett litet överhäng (se bif fil), men det blir på bakväggen, under laven. Själva lavarna hänger jag på sidoväggarna. Det blir ju samma lösning överallt, men på de andra väggarna blir överhänget mindre.

Skitsnygg vägg, men jag tror att jag kör trä genomgående.

 
  • Detalj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AndersG skrev:
Du.. Svärfar har varit död i 10 år så om han kommer och inspekterar så är nog sockeln mitt minsta problem..

Det blir visserligen ett litet överhäng (se bif fil), men det blir på bakväggen, under laven. Själva lavarna hänger jag på sidoväggarna. Det blir ju samma lösning överallt, men på de andra väggarna blir överhänget mindre.

Skitsnygg vägg, men jag tror att jag kör trä genomgående.
Sorry, det var ett riktigt dåligt skämt. :-[

Var är filen/bilden du refererar till?
 
Nu är den där
 
Se upp nu! Luftspalten mellan yvägg o mellanvägg får inte stå i direktkontakt med basturummet! I sånt fall värmer du upp o fuktar luftspalten med bastuvarm luft och vips kan du få problem med kondensfenomen i yväggen. Det är just de problemen som luftspalt + isolering ska eliminera.

Du bör köra med en liggregel/syllregel av plåt i botten med en isoleringsremsa i.

Idealt ska luftspalten ventileras från annat rum nertill o upptill. Det är inte alltid så lätt att få till det beroende på planlösning. I ditt fall har du frånluftsventilation av luftspalten via spirorören vilket borde räcka.
 
Aha... Jag kan IOFS borra hål utifrån och få till-luft den vägen.
 
Nej, det är inget bra på vintern! Det blir för stor tempskillnad med större risk för kondens i luftspalten. Om du ska ventilera så gör du det från ditt förråd/verkstad enl. byggritningen med en öppning nertill i golvnivå. Frånluftsventilationen i bastun ventilerar ur luftspalten via hålen i spirorören.

Iom att du har frånluftsvent i bastun så torde det räcka. Luftspalten lär ju inte bli knastertät om du använder board som "fuktspärr".
 
Sorry, jag menade utifrån bastun, dvs från källaren. Går bra att ta hål i tegelväggen västerut mot förrådet. Det kanske räcker med utsuget ovan dock.

Har fortfarande inte bestämt mig om fiberskiva/alumit. Alumit (som är papper, belagt med aluminiumfolie och plast fungerar ju både som fuktspärr och värmereflektor.

Här hittar man annars den ultimata referensen:
http://www.rakennustieto.fi/rtnet/10468/10468.pdf

Det är förresten en renslucka in det förmårrade röret i hörnet. Tips hust jag löser det mottages med tacksamhet.
 
AndersG skrev:
Har fortfarande inte bestämt mig om fiberskiva/alumit. Alumit (som är papper, belagt med aluminiumfolie och plast fungerar ju både som fuktspärr och värmereflektor.
Jag förstår att du kan välja friskt mellan åländsk, finsk och svensk byggkonst, vilket kanske blir aningens förvirrande ibland! När det gäller alumiten så ska du inte hoppas för mkt på den värmereflekterande förmågan. Den enda som duger för "värmereflektion" är faktiskt vanlig isolering. Enkelt sagt ju tjockare isolering desto mindre värmeförluster. Sedan kommer ventilationen och bastukaminens drag in i bilden också.

Här hittar man annars den ultimata referensen:
[länk]
Mumma! Finns den på svenska månne? Jag kollade på webben men kollrade bort mig direkt... Finns det ngn babelfish-kopia som fixar översättning från finska till engelska?

Det är förresten en renslucka in det förmårrade röret i hörnet. Tips hust jag löser det mottages med tacksamhet.
Jag återkommer senare med bilder på en variant jag har i köket. Det är en inspektionslucka för vattenutkastaren. Luckan är placerad i bröstpanelen, som ju påminner om bastupanel.
 
Här är inspektionsluckan i bröstpanelen.
insplucka-0002.jpg

Du tar bort spånten på panelen vid luckan. I mitt fall limmade jag på en plywoodskiva bak på luckan som stöd. Genom att gerkapa panelen med kraftig vinkel så syns inte horisontalskarven så mkt.
insplucka-0001.jpg

I ditt fall behöver du isolering på luckan också, tex frigolit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.