Nja, var tvungen att gå och mäta och min runt 40 i dia var precis 39 mm invändigt.
DESSUTOM bör man borra/såga från båda hållen, flisar ur minst då.

Om nu någon har problem att det bottnar så tar man stämjärnet och hugger bort en bit.

Att borra med en Forstner handhållet och 40 mm med den länkade från Bauhaus som har långa sidoskär är oerhört tungt då sidoskäret mest bara vill glida runt. Behövs ett rejält tryck på borren.
40 mm kräver mycket vridmoment då borren ska göra spån av skrotbiten.

Protte
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Äsch, nu överdriver du väl problemet?
Man lyfter ju borren då och då och "spånar ur".
Precis som man gör med vanliga spiralborr när man borrar djupt.
Problemet är att träspån lätt blir alldeles för varmt i en HSS-hålsåg och gummar fast, lätt hänt även om man försöker spåna ur hela tiden.
 
Låter inte helt självklart det här, trodde detta skulle vara en enkel operation...

Så vilken borr ska jag skaffa? Som också finns att köpa på någon av butikerna jag listade tidigare?
 
M
Kanske pröva en spiralborr som bryter spånerna? Den kör du tillsammans med en handborr så får du bra kontroll.

320.png


2185_01.jpg
 
Många olika bud här, enklast känns ju en ny centrumborr i lite bättre kvalitet. Alla byggvaruhus verkar ha sådana också medan spiralborrar och cylinderborrar verkar vara lite svårare att få tag på.

Gör jag bort mig om jag borrar med en centrumborr?
 
SSSS SSSS skrev:
Många olika bud här, enklast känns ju en ny centrumborr i lite bättre kvalitet. Alla byggvaruhus verkar ha sådana också medan spiralborrar och cylinderborrar verkar vara lite svårare att få tag på.

Gör jag bort mig om jag borrar med en centrumborr?

Absolut inte.
 
Vad för sorts borrmaskin har du att vrida runt denna borr med?

Enda fördelen jag ser med en centrumborr är priset.

Protte
 
A
Borrade igår i IKEAs laminatskiva 3,8cm med hålsåg. Nu har jag hunnit haft i silikon och gummi, men kanske syns ändå. Blev en plutteliten flisa i laminaten som syns till höger annars rätt fint snitt. Nu ska mitt täckas så var inte supernoga med att få fint snitt.Borrade både uppifrån och nerifrån.
Hålsåg som borrat i laminatskiva med tydligt synligt hål och mindre flisa i kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålsåg vilar i ett nyligen borrat hål i en laminatskiva, mindre flisa synlig till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
prototypen prototypen skrev:
Vad för sorts borrmaskin har du att vrida runt denna borr med?

Enda fördelen jag ser med en centrumborr är priset.

Protte
Har en gammal Bosch (ej batteridriven), osäker på effekten på den.

Så du menar ett en hålslåg är bättre?
 
hsd
Kör vilket som, hålkanterna kommer inte stt syn s
Du kan tejpa maskerinstejp över innan borrning så minslar risken för flisning
 
Jag skulle kört cylinderborr då den avverkar snällast. Hålsågen ger mest motstånd och fulast snittyta.
 
hsd
Utseendet på snittytan spelar ingen roll, det ska ju monteras en blandare i hålet
 
Jag köpte en Bosch hålsåg som jag borrade med då jag inte hittade någon cylinderborr i närheten. Gick riktigt bra men fick en liten flisa men det berodde nog mest på mig då jag inte riktigt visste vilket varvtal jag skulle köra på i början, den kommer ändå inte att synas när jag monterar blandaren.

Nu ska jag bara försegla hålet med silikon, och försöka få ut träklossen från borren.

Hålsågat hål i träskiva med flisa på kanten, tänkt för blandarmontage, innan försegling med silikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Bosch hålsåg ligger på en träyta nära ett fönster och en rostfri vask, efter att ha använts för borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch hålsåg monterad på en borr med träflisor på spetsen efter borrning, ligger på trägolv med sladdar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
hsd
:D
 
Om du skruvar loss hålsågen från hållaren och borren brukar det vara enkelt.

Protte
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.