Jag har två frågor inför kommande bastubygge. Hoppas på lite hjälp!

Fråga ett:
Jag planerar inför bastubygge och har en stuga som skulle passa perfekt men jag har bara sommarvatten så jag är inte jättesugen på att bygga en dusch. Är det ett stort misstag att inte ha vatten nära bastun utan får knata över gräsmattan till boningshuset när man bastat? Erfarenheter?

Fråga två:
Jag såg en gång ett fräckt bastuaggregat som var vedeldad kamin på ena sidan och vedeldat bastuaggregat på andra sidan. Men jag har glömt vad det hette, nån som har koll?
 
Åtminstone jag varvar avsköljning och bastande.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
H
Själv fyller jag upp hinkar med kallvatten inne i bastun innan bastubad. Sedan har jag inbyggd vattentank i det vedeldad bastuagget (Harvia 20 pro)som blir varm av elden. Sedan är det bara att blanda vattentempen själv i en hink och hälla över sig. Skorstenen har jag dragit ut i relaxavdelning som ger värme där inne, det fungerar kanon.
Tyvärr har jag ingen bild just på skorstenen i relaxavdelning men kan skaffa det om någon önskar det. Doc en bild på agget. I sommr ska jag göra en stenvägg bakom agget.
 
  • Vedeldat bastuaggregat med glödande ved och stenar i en bastu av trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det är helt klart sämre att inte kunna skölja av sig vid bastun. Förbered en tvätthörna om du kan, det går ju som sagts bra med hinkar och baljor också.

Det finns ugnar som matas utifrån, är det sådana du menar? Typ såhär: 3D-visualisering av en bastu med murad ugn matad utifrån, vedkorg och bastulav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kräver i så fall en murad vägg, plus att du inte ser elden inne från bastun. Annars är det väl bara rökgångarna som skulle kunna kopplas ihop, och det kan ju inte vara så knepigt (om det är tillåtet).
 
Ja jäklar.. där var den! Missade att den kräver en murad vägg. Synd!
Rökgångar kan vara ok men man måste räkna på säkerheten att elda för fullt i båda kaminerna.

Att fixa varmvatten via bastuagget är smart - men då måste jag ändå anlägga avlopp. För jag gissar att grannarna inte uppskattar att få mitt gamla duschvatten rinnandes ut i naturen. :)
 
Förr när det var vanligt med gårdsbastu var det vanligt att man hade en skild vedeldad vattenvärmare i bastun. Enda avloppet som fanns var oftast ett hål i väggen.
 
Hemmakatten
Duschvatten från en hink eller två blir inte något vatten som rinner in till grannen.

I eller i omedelbar närhet i bastun vill man ha vatten på ett eller annat sätt. Har haft bastu i alla hus jag bott i. Och vatten i hinkar I bastun (som rinner ner mellan golvspjälorna) funkar bra.

Den sämsta bastun var i en friggebod på (stor) radhustont ,utan vatten. Den använde vi bara på vintern när det var snö utanför som vi kunde svalka oss i.

Nu har vi en lyxbastu med dusch i samma hus och sjön två meter utanför dörren.

Men jo, vatten i närheten är viktigt!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
A Acer767 skrev:
Ja jäklar.. där var den! Missade att den kräver en murad vägg. Synd!
Rökgångar kan vara ok men man måste räkna på säkerheten att elda för fullt i båda kaminerna.

Att fixa varmvatten via bastuagget är smart - men då måste jag ändå anlägga avlopp. För jag gissar att grannarna inte uppskattar att få mitt gamla duschvatten rinnandes ut i naturen. :)
Jag tror att den där på bilden bara kan eldas från ett håll, det är alltså bara i yttre rummet du har någon lucka, man ser ingen eld inne i bastun. Jag har aldrig sett någon bastukamin med två eldstäder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.