Y
Jag har ett brummande som går i vågor, både när jag är utomhus och inne i mitt hus.
Har inte lokaliserat vad som skapar detta, grannen har ju silo och annat på sin gård.
(dock inte skördetider nu så den borde ju stå tom...)

Men, en enveten bonde lär man ju inte kunna övertala att åtgärda brummande ljud.

Är han ens skyldig till att göra detta alls rent lagmässigt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Väljer man och bosätta sig i närheten av ett företag så får man väl ta med i beräkningen att företagets aktiviteter kan påverka boendet.
Att då "klaga" tycker jag verkar lite nog så magstarkt.
 
  • Gilla
hsd och 3 till
  • Laddar…
Du får nog ha lite mer fakta innan du klagar till hälsovårdsmyndigheterna.

Somliga klagar på grannens värmepump, som låter med 40 dB,
andra accepterar 80 dB från näraliggande motorväg eller järnväg.

Här hos mig är det definitivt mer buller sommartid när bönderna skär sina grödor, ensilerar/balar grönfoder eller tar upp potatis.
Och närmsta grannen kör sin hötork modell flygplansmotor 24 h/dygn några sommarveckor.

Men jag tror inte att det lönar sig att klaga. Har man bosatt sig "på landet" får man ta det onda med det goda.
Och det goda väger ju över, eller hur :)
 
Redigerat:
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Hur hjälpsam hen är beror väl på VAD det är som brummar störande för dig.. svårast är ju att lokalisera det. Vi reagerar alla olika till olika sorters ljud, så det som stör dig kanske hen (andra) inte reagerar/tänker på.. men kanske är lätt att göra nått åt (jag sa kanske..)

Om det är deras värmepump och den funkar som den ska, ja då är det värre att göra något åt (jag hörde allas..). Är det en plåtar som slår/visslar i tid och otid kan det ju gå att åtgärda.. (Finns många saker som kan låta)

..så.. Lokalisera ljudet! Sedan fundera på en ev lösning (y)
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Aha, så det finns inga regler då kort och gott.
- Inte ens för dom som bor nära sina grannar som skaffar felmonterade luftvärmepumpar som vibrationsbrummar?

Jag tog en promenad nu i nattens stilla mörker och snubblade över ett stort mobilt diesel elverk som stod och brumma, det är nog ingen idé att jag ringer Skanska och jag magstarkt frågar om den måste vara igång även nattetid, jag får skylla mig själv att jag har valt att bo där det finns utrymme att parkera den där... ;)
 
Redigerat:
Man kan tro du skojar/trollar, vem har råd att ha ett elverk stå och gå dygnet runt under lång tid?
Protte
 
När jag bodde i lägenhet hade jag ett störande ljud från fläkten på hustaket bredvid som hördes på min balkong. Slutade med en anmälan till kommunen som kom och lyssnade och sedan tvingade huset bredvid att åtgärda det. De byggde en bullerdämpande låda som var öppen uppåt över fläkten och ljudet försvann.
 
  • Gilla
Titti65
  • Laddar…
Y
Samma firma som har råd att ha ett svets-lag ute en lördag morgon. Nu när jag var ute såg jag att dom rentav har två elverk men det var nog bara ena som var igång under natten.
Kan vara att dom behöver ha igång några eldrivna maskiner nattetid.
Jag var medveten om att det byggs i området men har inte nyfiket stått och tittat på, ljudet jag skrev om har trappat upp med tiden. Jag tänkte aldrig så långt att ett elverk flyttats allt närmare.
Det var dock en lättnad att hittat källan som visade sig vara en tillfällig pryl.

Så detta var inte för att trolla med en "dör jag av besprutning" tråd för att diskutera om inte företagare såsom förvaltare, jordbrukare, har ett större ansvar än vad privatpersoner har för att deras påkostade byggen inte ska störa omgivningen.

Något brummade, jag fann nu källan som var åt grannens riktning bakom en slänt, borde kollat innan jag skrev min fråga. Pinsamt. ;)
 
Redigerat:
O
Du vet som troll kollar man bara fakta på de konspiratotiska sidor som finns som berättar att man kan dö av monotona ljud om man har dessa i närheten. Jag har läst att monont ljud i 35dB kan spränga naglarna som då får håret att börja röka och drabbas av lungcancer hår säckarna alltså
:crysmile::p:D:rofl:
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Du ser, då blir du förhoppningsvis av med det så småningom (y) och grannsämjan är räddad för nu iaf :)
 
Snigla Snigla skrev:
/.../grannsämjan är räddad för nu iaf :)
Nä, nu såg nog grannen på sin tillfälligt flyttade åtelkamera att någon smög omkring på hans bygge med förmodat sabotage i sikte. TS konfronteras i vredesmod och TS i sin tur svarar med att anmäla olovlig kameraövervakning. Världskrig utbryter och Robert Aschberg kommer och gör TV av det.

Synd att det alltid ska behöva sluta såhär.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Kolla av med dom som har elverket hur länge dom planerar att ha det igång, Har du otur kommer det vara flera månader, då kanske du och elverksanvändaren gemensamt kan kolla om det finns alternativ placering som inte stör dig så mycket, kanske räcker med att ställa det bakom en byggbarack för att skärma av ljudet.

Om du lägger fram ditt önskemål lite lagom försiktigt så borde dom vara villiga att hjälpa till med en bra lösning...
 
Eller erbjud en sladd med ström....

Protte
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
O
Snigla Snigla skrev:
Du ser, då blir du förhoppningsvis av med det så småningom (y) och grannsämjan är räddad för nu iaf :)
Tja... de känns ganska hopplöst att förhandla med ett elverk.... :p Förvisso kanske det blir lite spänning.... om den ändå väljer att följa strömmen :p
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Hahaha :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.