Hej,
Vi planterade några meter järnek här på senvåren. Igår kom vi hem efter ett par veckors semester och ser då att häcken fåt mängder med blad som gulnat och har bruna prickar. Har häcken blivit sjuk? Någon parasit? Vad göra?
 
  • Järnekblad med gula fläckar och bruna prickar, tecken på möjlig sjukdom eller skadedjursangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorten är Blue maid, blå hybridjärnek. Vi köpte färdiga tvåmetersplantor i kassetter och planterade i planteringsjord från Hultafors och kompletterade med rhododendronjord dagarna runt påsk i våras. Ingen som har någon fundering?
 
A
Ser inte ut som svartfläckssjukan. Har ni haft någon köldknäpp sen de planterades? Då kan de få gula blad
 
  • Gilla
ASR 1927
  • Laddar…
Nja jag vet inte riktigt. Det har ju varit en makalöst kass vår men någon rejäl köldknäpp kan jag inte minnas. Vi bor i sydligaste Skåne så det har nog inte varit jättekallt. Det kom lite snö dagarna runt när man var tvungen att byta till sommardäck. Lite sådär typiskt. Kan det varit nog?
 
Den byter ju blad och tappar de gamla gula. Jag skulle simma lugnt! Ge den vatten - våren har varit kass.

Lite OT: i min tidigare Malmöträdgård tog jag bort alla järnekar eftersom de fällda vissna bladen var otäckt taggiga när man gick barfota i trädgården.
 
  • Gilla
ASR 1927
  • Laddar…
A
Det känns ju konstigt att bladen blivit gula såpass snabbt. De gulnar innan de vissnar men det sker ju mer regelbundet och inte så plötsligt.
Vattnade ni mycket under planteringen? För mycket vatten vid rötterna mår de inte bra av.
Rhododendronjord ska vara lämpligt så fel ph-värde låter inte troligt.
 
  • Gilla
ASR 1927
  • Laddar…
Jo vi vattnade mer än duktigt. Vi har egen brunn så det vattnades på bra. Trodde inte det kunde bli för mycket?
 
A
Jag är på inget sätt en expert men när jag själv var i planteringsfarten så sa växthandlaren att de är jättetåliga plantor men lite känsliga för att få för LITE vatten.
Men just när man planterar dem tidigt på året så ska man inte vattna för mycket då det a) kan vara tjäle kvar i marken och b) inte är tillräckligt varmt. Då kan det resultera i att rötterna blir stående i vatten, samtidigt som de försöker rota sig vilket de inte gillar...men som sagt nån annan kanske kan svara bättre än mig. Vad man gör åt det vet jag inte heller, men jag skulle väl ta bort alla gula blad och hålla tummarna att den tar igen sig med sommarvädret.
 
Är det rost?

Järn och ek tillsammans brukar ju ge upphov till mycket rost;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.