Varför behövs ytterligare isolering? Om de är fastlödda blir det väl lite svårt att byta tänker jag. En chansning: Krympslang?
 
Hej Bo saknat din visdom ett tag. Denna typ av leddrivers får vi nog dras med därför är det bättre att man enas om en metod som är godtagbar.
En idé att är att skarva med presshylsor och omsluta med krympslang precis som man skarvar en avgrävd jordkabel. Det räcker kanske att trä på krympslang och på det viset få en SKX kabel. Man borde kanske påverka importörer också därmed tillverkare i ROC att montera SKX och helst 15-20 cm så man kan koppla med WAGO 221 mot FK
 
Det finns ingen chans i helvetet att "vi ska behöva dras" med dylika drivdon. De måste gå att installera på ett sätt som följer de internationellt erkända grundprinciperna mot elchock och då får aldrig aldrig aldrig enkelisolerade ledare vara berörbara. Vi ska inte behöva tillverka egna kablar pga bristfällig elmateriel, utan byt i så fall drivdonet till ett som uppfyller de basala krav som ställs.

Det enkla svaret i tråden är att installationen av dessa drivdon är behörighetskrävande, dvs med kunskap kan man skapa det erforderliga skyddet mot elchock. Om ledarna på bild verkligen är fastlödda och ej går att byta så kan detta drivdon endast installeras i en apparatlåda/dosa av något slag, och det krävs då en dubbelisolerad kabel till kopplingsdosan på bild. Bättre då i detta fall att använda ett drivdon som är avsedd för fristående montering, dessutom upp och ned om det kan ha betydelse för värmeutvecklingen.

Hur man hittar "de rätta ledarna" i denna kopplingsdosa är också det väldigt enkelt, t.ex genom att titta hur det är kopplat bakom strömbrytarna på bild. Det är ju inte säkert att det finns lämpliga ledare där alls!
 
  • Gilla
Ljus och 5 till
  • Laddar…
Tack för svar. Jag har skruvat upp hela drivdonet nu och ser att de enkelisolerade ledarna är fastlödda. Men det kan jag ju iofs bara löda om med dubbelisolerad kabel. Som jag förstår räcker det med vanlig lampsladd? Den är ju dubbelisolerad. Eller är det ändå bättre att byta till annat drivdon?

Drivdonet som jag har är tänkt att sitta upp och ner under köksskåpet - så jag ser inte något problem där. Ser inte det du ser med andra ord. Vad rekommenderar du för drivdon för "fristående montering"?

Jag har tittat på kopplingen på strömbrytarna. Bifogar bild på det. Går det nu att säga vilka ledare jag skall använda? Obs att den övre strömbrytaren är till taklampan, så den kanske inte är relevant alls.
 
  • Öppen eldosa med två strömbrytare och elektriska ledningar märkta med brun, svart och grå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre komponenter av elektriskt drivdon med lödda ledare och kondensatorer, på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan trä lite avskalad kabelmantling över de enkelisolerade trådarna, samt montera donet dikt an mot kopplingsdosan så blir det bra.
Antar att drivdonet är köpt via Ebay/ALi, brukar själv köpa drivdon i Sverige och hos "kända" firmor, man är då lite säkrare mot fusk och genvägar i konstruktionen.

Du kan väl avgöra vilka ledare i dosan som går vidare till lysrören? De är på dessa ledare du ska ansluta drivdonet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bra tips med kabelmantling och montera dikt. Japp, det är köpt på Ebay. Det är den absolut populäraste led drivern där, köpt av tusentals eller kanske tiotusentals personer - men förstår att den kanske inte är så bra då ändå.

Jag antar att jag kan koppla drivdonet till brun och grå, alternativt brun och svart. Men vore fint om jag kunde få en bekräftelse på det av er :)
 
Du får koppla in mellan blå och svart eller blå och grå. Svart om du använder vänstra knappen och grå för högra.

Och som sagt synd att i princip alla såna här don är svårt eller omöjligt att ansluta helt korrekt. Men din typ är inte direkt sämre och följer du råden blir det inte sämre än vad som görs i medeltal. Inte lätt att hitta typer som är bra anpassade oberoende pris osv, annars håller jag med Bo om strävan att undvika dessa typer.
 
Det är egentligen nolla (blå) och tändtråd (svart, orange, grå eller vit) som koppla mot drivdonets svarta trådar. Kvittar vilken man har nollan på.
Etompau förslag är bra, då kan man inte röra tråden med fingrarna.
 
Redigerat:
Tack för all hjälp!

Är det sådan här kabelmatel som ni åsyftar (se bild)? Eller fungerar krympslang lika bra? Hur menar ni när ni säger att kabelmanteln skall vara avskalad?

Undrar också vilket syfte kabelmanteln har i det fall att drivdonet ligger dikt mot kopplingsdosan. Om man inte i den situationen inte har kabelmantel så kan man ju ändå inte röra vid de enkelisolerade ledarna tänker jag. Men det kanske är en principsak att ha det dubbelisolerat ändå?

Svart kabelmatel av flätat material som är avskalat i ena änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Flätan på bild skulle jag inte använda, men krympslang eller skalet på en liten bit EKK eller liknande installationskabel duger. Det är svårt att få drivdonet dikt an mot dosan så en kort bit isolering vore bra.

Men i grund o botten så borde ett annat drivdon användas. Märkningen på det är bristfälligt, med ett felaktigt utformat CE-märke, ingen SELV-märkning, inga Ta/Tc-temperatur etc utan endast en varning om att den kan bli så het att kan inte ska ta på den, antagligen på den yta som varningen sitter på. Vad händer på om man vänder det upp och ned? Följer det med någon spec och installationsanvisning?

Jag har inte studerat marknaden så att jag kan ge några rekommendationer men jag skulle i så fall leta efter produkter som har just en utförlig installationsanvisning som beskriver alla villkor, och som går att montera som tänkt.
 
E etompau skrev:
Jag har köpt 5-6 stycken varianter av denna typ:
[länk]

Har fungerat utan anmärkning. Skruvplint på primär och sekundärsidan.
Dock max 50W belastning.
Enligt mina beräkningar behöver jag 42 W (3 m slinga och 60 LED/m), så då borde 50W funka. Tack! Slår nog till på din rekommendation istället då.

Använder du vanlig lampsladd till den?
 
Ja, jag har anslutit dessa med "lampsladdar".
Gör din kopplingar i transformatorn innan du monterar den under skåp (eller där du ska ha den), kan vara lite pilligt att få in kablarna i plintarna.
 
Montera gärna med distansbrickor 8-10 mm så luft kommer till runt om.

Som jag skrev i inlägg #11 så sparar kineserna in på skruvplinten men den är gjord för att kunna montera plint, där är skruvhål i plastkåpan och man kan säkert beställa med skruvplint i båda ändar för någon tia till.

Produkter som importeras av seriösa svenska firmor har oftast skruvplint i båda sidor samt dragavlastning genom att spänna ner locket om kabeln.
Med dessa produkter borde man kanske tillfredsställa Bo_s krav på beröring och märkning?

https://www.ljustema.se/ledstrip-tillbehoer/18864-transformator-vit-12v-dc-42a-50w.html?ABF=591aaab578c0d&utm_expid=55342476-3.YEjGSxr7SDCprM6TDOOEiA.1&utm_referrer=https://www.ljustema.se/nya-produkter
 
Redigerat:
Tack för förslagen Leif, men jag är lite osäker på hur du menar. Var behövs det luft runt om? Hur ser dessa distansbrickor ut och var kan man köpa dem? "Montera plint" och "skruvplint" förstår jag inte heller.

Jag tänker att jag slår till på 50W Led transformator från Kjell&Co som länkades till ovan. Där finns möjlighet att skruva SKX. Syftar du på denna transformator eller på kina-transformatorn jag tänkte mig tidigare?

Ursäkta min okunnighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.