Hej,

Är det någon här som vet om rullspackel är ett vettigt alternativ vid bredspackling av putsvägg? Jag står och väger mellan bredspackling (främst med rullspackel då pga tidsaspekt) och renoveringstapet. Helst hade jag nog kört på rullspacklet om resultatet blir bra eftersom att det är en billigare lösning, men jag har svårt att hitta kommentarer från folk som har bredspacklat putsvägg med rullspackel.

Om det finns någon här med den erfarenheten så tar jag gärna emot tips på bra rullspackel också.
 
Spelar ju inte så stor roll på vad du rullar spacklet, arbetssättet är ju detsamma.
 
Har bara rollspacklat en vägg ca 15m² och 80m² innertak, och det gick som en dans!
För mig som amatör gick det mycket snabbare att rollspackla än att bredspackla på det vanliga sättet.

Bara rolla på lite lagom och sedan dra spackeln med så jämn rörelse som möjligt och hålla samma vinkel på spackeln hela vägen. Fördelen tyckte jag var att det blev jämnare mängd spackel då jag rollat på den och det underlättade så jag kunde dra spackeln i ett från vägg till vägg och tak till golv.

Jag använde mig av biltemas spackel då det var billigast, tyckte det fungerade bra för pengen det kostade.
 
  • Gilla
Peligroso
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Spelar ju inte så stor roll på vad du rullar spacklet, arbetssättet är ju detsamma.
Tänkte om täckningsgraden var för dålig för att fungera bra på putsvägg, har läst vissa inlägg som klagat på täckningen :)
 
B bomm skrev:
Har bara rollspacklat en vägg ca 15m² och 80m² innertak, och det gick som en dans!
För mig som amatör gick det mycket snabbare att rollspackla än att bredspackla på det vanliga sättet.

Bara rolla på lite lagom och sedan dra spackeln med så jämn rörelse som möjligt och hålla samma vinkel på spackeln hela vägen. Fördelen tyckte jag var att det blev jämnare mängd spackel då jag rollat på den och det underlättade så jag kunde dra spackeln i ett från vägg till vägg och tak till golv.

Jag använde mig av biltemas spackel då det var billigast, tyckte det fungerade bra för pengen det kostade.
Låter lovande! Så du körde direkt på putsen? Hurdant skick var din putsvägg i? Kanske blir att köpa en burk på väg hem och prova på en vägg då. Är också en amatör och gammaldags bredspackling av i princip en hel lägenhet skrämmer mig lite...
 
Jupp direkt på putsväggen. Dock var väggen målad sedan tidigare så den var ändå relativt slät. Oavsett metod så behöver du nog mer än ett lager med spackel, så har du inte väldigt bråttom så är det ingen fara ändå.

Se till att "lägga" spackeln mot väggen så för du överblivet spackel framför dig. Har du spackeln 90° mot väggen så drar du bort allt och det blir för tunt spackellager och du behöver spackla flera vändor.
 
  • Gilla
Peligroso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.