Det spekuleras en del här.. men:
Kontentan är väl helt enkelt att om grannen hade frågat lite trevligt över en kopp Gevalia om det var ok, hade det säkerligen löst sig på ett eller annat sätt. Nu när dialog inte har förts känner man sig lite trampad på tårna och letar efter lite saker att gnälla på. Men, ha i åtanke att det är grannar det gäller. Använd inte regelverk i dialogen förrän övriga alternativ är uttömda! Tro mig!

Vi kohandlade lite med bygglov angående en komplementbyggnad. Vi önskade att ena sidan skulle liva med fastighetsgränsen. Vilket grannen tyckte var ok och skrev under på. Men bygglov ville att vi skulle kunna underhålla byggnaden från vår egen fastighet, vilket föranledde att vi hamnade 0,5m från fastighetsgränsen..
 
  • Gilla
lennies och 9 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Den med vedskjulet retar sig på grannen med den dåligt skötta gräsmattan, därför byggde han ett vedförråd så han slipper se eländet.
:)

Initialt så tyckte jag att det var ett väldigt roligt uttalande. Sen började jag fundera över det och insåg att det inte skulle vara helt omöjigt att få se ett sån inlägg.

"Min granne sköter inte sin gräsmatta så jag blev tvungen att bygga ett skjul för att slippa se eländet.
Innan jag pratar med grannen skulle jag vilja veta vad som gäller. Får man verkligen missköta sin tomt såhär?
Det är inte kul för oss att behöva se på det, för att inte tala om risken för att ogräset sprider sig till vår sida.
Vilken myndighet kan jag prata med ang detta?
Kommunen verkar inte vilja göra något åt det trots att jag påpekat det en massa gånger för dom."

Sätt ett par buskar framför skjulet så slipper du (dina "bekanta") se det. Alternativt prata trevligt med grannen och fråga om det är möjligt att flytta skjulet. Finns väl ingen anledning att ens börja fundera över myndigheter och rättigheter innan man ens pratat med grannen.
 
  • Gilla
Hedax och 7 till
  • Laddar…
Min gissning är att de sett tipset om att man istället för plank kan bygga grunda friggebodar. De får då vara högre än de 1,8 meter som gäller för plank. Gör man dem 0,5 meter djupa kan man alltså bygga ett 20 meter långt "plank" av friggebodar, med massor av lättåtkomlig förvaring.

I det här fallet har man dock missat två väsentliga punkter:
* För att få sätta dem på tomtgräns måste man givetvis fråga grannen om lov, pga de nämnda 4,5 meterna.
* Dessutom är det inte självklart att få gå på grannens tomt för att sköta underhållet. Det ser trångt ut att står och måla mellan staketet och boden?
* En tredje faktor kan vara taklutningen: de måste sätta upp hängränna så att de tar hand om vattnet, eftersom taket lutar mot grannen, om det står såpass nära så att regnet annars kommer att hamna på granntomten.

Dina bekanta kan alltså säga ifrån om detta! Det är inte okej!
 
  • Gilla
Greeken och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Min gissning är att de sett tipset om att man istället för plank kan bygga grunda friggebodar.
Tre år gammal tråd ;)
 
Den dök upp i "senaste", går alltid den vägen.
Bugg i nya forumet?
Jag får rapportera det....

Fast det vore roligt att få veta hur det gick?
 
  • Gilla
Rackarmackan
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Fast det vore roligt att få veta hur det gick?
Ja, som alltid :)
 
L linusab skrev:
Jag stör mig på det omålade staketet som inte matchar vedskjulet...
Var bara lugn!
Om ett eller två år är vedskjulet lika "naturfärgat" som staketet.

För övrigt är det intressant arkitektur på småkåkarna.
Någon slags kubism som skall bryta av mot sovstadsprägeln?
 
Jag undrar om tråden lyftes för att några gillade inlägg i tråden (jag fick notis om att mitt tidigare inlägg har gillats)?
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Var bara lugn!
Om ett eller två år är vedskjulet lika "naturfärgat" som staketet.
Menar du om ett eller två år från nu eller från när inlägget skrevs?
:cool:
 
  • Haha
Richard Beiron
  • Laddar…
kasta upp ett tremeters högt staket så slipps utsikten
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du om ett eller två år från nu eller från när inlägget skrevs?
:cool:
Från när bilden togs så klart.
Så nu är det nog OK.
Inga flera klagomål från trådskaparen i alla fall :)
 
  • Gilla
Arga ingenjörn och 1 till
  • Laddar…
H HenrikP skrev:
[bild]

Jag ska försöka hjälpa en bekant att reda ut en situation.

Staketet står i tomtgräns. Vedskjulet till vänster står mot staketet. Kojan till höger står ca 1.5 m från staketet.

Mina bekanta har inte tillfrågats om någon av dessa byggen. Kojan var kanske ok, men tillsammans blir det inte snyggt. Grannen har ju dessa byggen på sin baksida, som råkar vara mina bekantas framsida. Innan de pratar med grannen skulle de vilja veta vad som gäller.

Är det tillåtet att bygga såhär? Tacksam för input, och om någon till och med kan länka till myndighet eller liknande så är det full pott :)

Tack på förhand!
Hellre ett snyggt vedskjul än en hög med bråte. Sätt upp en spaljé på denna sidan staketet och plantera en klematis 'Summer Snow'. Den kommer att skymma skjulet helt på två säsonger.
 
  • Gilla
Kickilotta och 3 till
  • Laddar…
Om man kan se igenom ett skjul/plank som i detta fall så behövs väl inget särskilt godkännande?
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
H Henri skrev:
Om man kan se igenom ett skjul/plank som i detta fall så behövs väl inget särskilt godkännande?
Det beror nog på vilken kommun man bor i, men det brukar vara 50% genomsynlighet som gäller som gräns.
 
MollyMoon
  • Trädgård med dekorativt svart plank med reglerbart genomsläpp, metallstolar och gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med träspaljéer som erbjuder halv insyn och avskildhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med ljust träspaljé och klätterrosor som delvis täcker, ger insynsskydd och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Kickilotta och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.