Någon som byggt med Smålandsvillan och vill dela med sig av erfarenheter. Bra eller dåliga? Kanske lite foton? Ute eller inne?
 
Hej !

Byggde ett Lamhult i våras med typ allt tillval som fanns och lite till. Vi har varit kanon nöjda hittills med vad Smålandsvillan har levererat.

När man bygger hus är det lätt att bara stirra sig blind på bara huset sen så glömmer man allt annat, så det gäller att ha koll.
Du får väl vara lite mer specifik med vad du vill veta.

/ Thomas
 
Krypgrunden=dåligt
säga vad ni vill ;)
 
Vad menar du med allt annat? Är det övriga kostnader du menar? Höll de kalkylen eller var det mycket som kom till utöver? Har ni inrett övervåningen än? Jag är mest intresserad av hur kalkylen blev, alla man pratar med säger ju att man inte kan lita på den utan att det alltid slutar på mer. :'(
 
Det där du skriver med att krypgrund är dåligt vet jag inte om det stämmer. Jag har läst både och. Gör man bara den på rätt sätt och håller koll ska det inte vara några problem.
 
Som sagt, en krypgrund kan vara hur bra eller dålig som helst, men det kan en platta också vara. Görs allt på rätt sätt är det inga problem. Vi har haft vår Stora Lönneberga i 2,5 år och det finns inga som helst tendenser till några fuktproblem i grunden.

F.ö. är vi jättenöjda. Valde dock bort delar av kök och hela badrummet och fixade själva eller med hantverkare. Övervåningen håller på att inredas för fullt och det jag kan säga är att låta saker få ta sin tid (om den möjligheten finns), för så många gånger som vi ändrat planritning till övervåningen går inte att hålla reda på. Och det är nog bra för nu har den senaste planen hållit i ett helt år och känns fortfarande riktigt bra.

Det  jag vill komma till lite är det att om du väljer en av de andra tillverkarna som erbjuder lite högre initial standard så kanske när man väl flyttat in och efter ett år ändå börjar känna att vi borde gjort si eller så. I ett sådant fall är Smålandsvillan ett bra alternativ, där man helt enkelt kan tänka sig att välja bort vissa delar samt inreda övervåningen själv när man kommit på plats och inser vilka behov man egentligen har.

Lycka till!
 
Leif-Mattsson skrev:
SmålandsVillan har dålig kvalitet . . .
Precisera gärna vad som är dålig kvalitet.
Blanda inte heller ihop budget med dålig kvalite.
 
linda73berglund skrev:
Vad menar du med allt annat? Är det övriga kostnader du menar? Höll de kalkylen eller var det mycket som kom till utöver? Har ni inrett övervåningen än? Jag är mest intresserad av hur kalkylen blev, alla man pratar med säger ju att man inte kan lita på den utan att det alltid slutar på mer.  :'(
Saker som Alltid kostar mer än man tror är tex. Inreda ett badrum (om man inte väljer standard med våtrumstapet), Inredning av övervåning kan också kosta väldigt olika beroende på hur mycket du kan göra själv eller lejer in folk för. Sedan tillkommer ju allt tomtarbete för o fixa gräsmatta etc.köpa sten, asfalt eller grus..... När du fått en produktionskalkyl så är det ju bra om du kan precisera vad som skall ingå i varje del (tex Tomt arbete. Vad skall göras där förutom en grund som huset ska stå på och kanske en garageplatta?) Inredning övervåning Vad skall det vara? Kolla priserna i byggvaruhandeln för material etc. Allt beror ju på om du och den person som gör produktionskalkylen har samma bild.
Ju mer förberedd du är desto mer koll har du. / Thomas
 
Hej!

Vår kalkyl stämde nästan exakt förutom att övervåningen förmodligen kommer att bli dyrare än de 50000 kr som vår säljare la in i kalkylen.

 
H
Det blir spännade att se om vi håller vår kalkyl,
vi har oxå räknat på 50000 till övervåningen.

Norpan : Vilket hus är det som ni bygger. Vi har köpt Villa västervik. ::)
 
Mariannelund har vi byggt. Och det var vår säljare som avrådde oss från att köpa materialsats från Smålandsvillan utan han gav oss istället rabatt hos ett lokalt byggvaruhus och sa att då skulle vi komma undan billigare. Detta är nu mycket tveksamt....
 
Vi ska snart bygga med smålandsvillan, leverans v39 om allt går i lås(hoppas,hoppas!)

Jag är lite excel freak, så jag har räknat med _allt_ möjligt, ett min pris och ett max pris.
Det jag ser nu som "rullar" när priserna börjar bli fastare är:

Avgifter! Tex var vi tvungna att betala 25 000 extra för komunen skulle flytta ett rör som vi inte ville ha under tomten.
Sedan kopplar Telia inte in vanliga kopparledninger längre, utan bara fiber som de vill 10 000 kr för. Men det blir det inte, får se vad det blir...
Till detta kommer alla "vanliga" avgifter, bygglov pantbrev, nybyggnadskarta, vatten, el mm....

Badrum, dusch väggar rammlar lätt på 6-8 000 kr, byter man handfat så kan det kosta en bra bit.

Inredningen(om man gör den själv):
Man börjar smått med billiga taperter o enkla trä/laminat golv, sedan vill man ha klinkers oooo golvvärme o spotligts i taket o bygga ut köket ooooo.... ni förstår...

 
Vi har oxå en smv ett katthult och är nöjda. kalkylen höll inte med grunden, men det va grundläggaren som inte höll sin kalkyl:( men det som smv hade med att göra höll.

Jag tycker det låter väldigt lite med 50000 till en övervåning om ni nu inte kan göra allt själva även el och vvs.
Bara de bitarna gick på strax över 100000 för oss och då är endast vägghängd toa inräknat till badrummet, visserligen har vi en massa sportlights (eller hur det stavas) i alla rum uppe. men annars inget konstigt. "vatten" element + golvvärme i badrummet.
Det är ju då företag som gjort allt det arbetet. Vår övervåning gick på drygt 250000 (snickare gjorde väggar, tak och isolering, men vi spacklade, slipade, tapetserade, målade och la golv själva.... Så jag kan nog säga att för de allra flesta håller inte 50000.

Be att få lägga till en summa för ev extrakostnader, så det finns utrymme i kalkylen om nått inte blir så billigt som ni tror, tex övervåning eller trädgård
 
Att beräkna vad en övervåning skall kosta är självklart beroende på hur dyr smak man har. Om man nöjer sig med standardutrustning, dvs samma standard som ingår i hustillverkarens leveransbeskrivning på nedre plan, så är det den allmänna uppfattningen av de yrkesmänniskor jag rådfrågat att du får räkna med 125.000-150.000 kr (om du anlitar hantverkare för el och vvs och ni själv isolerar, reglar upp, sätter väggar, spacklar, målar etc).

Ett tips, om inte man känner att man vågar ta hela ansvaret själv, är att leta upp en hantverkare (med fördel någon som gått i pension nyligen med massor av yrkeskunskap men som av förklarliga skäl inte är intresserad av att ta över hela jobbet) som arbetar som er personlige snickarlärare.

Du betalar för att sätta igång er.

Han eller hon kommer och visar er hur ni skall bygga vägg nr 1, ni fortsätter med vägg 2-10. Ni spacklar upp vägg 1 tillsammans och ni fortsätter med vägg 2-10 osv. Denna kontakt är ovärderlig när ni behöver bollplank med materialval och inköpskanaler. Det känns klart i plånboken att betala 320kr + moms i timmen för denna exklusiva workshop men om ni tittar på alternativen

1 - mot ovan beskrivna kanske 15.000 - 20.000 kr (40-50 timmar). Och få uppleva glädjen att ha gjort nästan allt själv till en förhållandevis blygsam ekonomisk ersättning


2 - stå med en oinredd overvåning i flera år för att ni anser er inte ha kompetensen själv och inte har råd att köpa in alla tjänster från hantverkare, för kanske 100.000 kr, just nu.

Har man vänner som är hantverkare så antar man kanske att de ska hjälpa till för nästan ingenting och en bit mat.  Men handen på hjärtat, vad säger du till en god vän när denne har gjort fel, inte varit så noggrann som du hade hoppats på eller börjar svara undvikande när du börjar fråga om när du kan få hjälp med att få upp några gipsplattor i taket.
 
Tydligen så är det 3 st nya hustyper på G hos Smålandsvillan, någon som "råkar" veta något?:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.