När jag byggde mitt hus (färdigt dec. 2016) passade jag på att lägga slang (rätt sort med rätt färgmärkning) från vägen in i källaren för framtida fiber. Under byggtiden kom erbjudande från IPonly om bredband under 2017. Bra! Jag tecknade mig för abonnemang.
För en vecka sedan kom första fasen av installation d.v.s. en knutpunkt skulle skruvas upp utanpå grunden. Jag visade då slangen som var förberedd och sade glatt att de skulle slippa gräva. Installatören tog kort på slangens båda ändar, konfererade med sin förman och kom tillbaks till mig och sa att de kunde inte använda slangen för att knutpunkten skulle sitta på utsidan! De var tvungna att gräva ändå.
På en sekund steg mitt blodtryck till en ytterst skadlig nivå och jag meddelade installatören att då fick det vara med bredband för min del. Efter ett nytt telefonsamtal till förmannen meddelade installatören att det skulle gå bra att använda slangen förutsatt att jag fixade en dragtråd. Ok, sade jag och han skruvade upp en annan typ av utrustning i källaren. Kan någon förstå vad som hände? Jag förstår ingenting. Vad är det för bolag som inte kan få i fiber i därför avsedd slang?
 
Antagligen för att dom vill ha en skarv på utsidan huset så dom kan blåsa om fibern vid händelse av fel utan att behöva boka tid med dig för att få tillgång till utrustning i huset.
 
Nya hus bygg ofta med kanalisation från tomtgräns som går direkt till elskåp eller medieskåp så att dra in slang är inga konstigheter utan blir en standardlösning för nybyggnation.
Nackdelen om den är indragen i huset är att man kan blåsa fukt/skit från ducten in rummet där ducten avslutas vid blåsning, men det är ju bara att upplysa kunden om den risken.
Och som nämnts är det mera produktionseffektivt med en dosa eller skarv utvändigt då man kan blåsa fiber utan att kunden behöver vara hemma.
 
Tack för svar. Jag kan nu förstå nackdelarna med slang in till källaren men jämfört med att gräva 40m i block och berg (går inte med en liten ditch-witch) och sedan återställa är det nästan försumbara besvär. Jag fick själv lov att spränga för att komma fram med servicen för vatten avlopp el m.m. Eftersom jag precis har återställt tomten vill jag inte ha samma elände igen, men nu ordnade det ju sig till slut. Jag har dragit i tråd i slangen så det är bara för dem att köra på. Jag för min del tycker att de borde tacka mig!
 
dragtråd till fiber????
Den blåses ju!
 
T Trollskidan skrev:
dragtråd till fiber????
Den blåses ju!
Inte alltid. Dels förekommer ibland flottning, alltså att man använder vatten, dels sista biten in till fastighet kan det vara smidigt med dragtråd, beroende på var slangen/ducten slutar.
Men visst, oftast blåses fibern ända fram.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Det kan väl vara dragtråd för att dra ducten genom slangen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Man kan ju inte blåsa in fibern i en 32 mm slang (eller annan grov skyddsslang). Blåsningen sker i den smala slangen (8 mm) som först träs i den yttre (eller grävs direkt ned i marken). Den smala slangen behöver normalt ingen dragtråd om det inte är problem med den grova skyddsslangen eftersom den är hård.
Jag sa till om 10 m extra slang (Telia) som jag drog in i en flexslang som monterades i garaget till platsen där jag ville ha fiberdosan. Sedan blåstes fibern hela vägen från kopplingsskåpet på gatan till dosan i garaget. Inga utomhusdosor på vår fasad.

Det finns en del Youtube-klipp om fiberinstallationer för den nyfikne.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Inga utomhusdosor på vår fasad.
Bra. Dosor och skåp på fasad eller grund är fult.
 
A AndersS skrev:
Nya hus bygg ofta med kanalisation från tomtgräns som går direkt till elskåp eller medieskåp så att dra in slang är inga konstigheter utan blir en standardlösning för nybyggnation.
Nackdelen om den är indragen i huset är att man kan blåsa fukt/skit från ducten in rummet där ducten avslutas vid blåsning, men det är ju bara att upplysa kunden om den risken.
Och som nämnts är det mera produktionseffektivt med en dosa eller skarv utvändigt då man kan blåsa fiber utan att kunden behöver vara hemma.
Mera produktionseffektivt anser då jag inte att det är , måste ju ändå in hos kund för montage av fiberuttag och CPE (Är i branschen) Det är kanske 1 av 15 som problem med tillträde uppstår, de flesta har ju fått vänta läääänge på sina anslutningar och då ställer de glatt upp och är hemma.
Seriösa firmor blåser alltid förkontakterad ABF från kund så slipper man blåsa in vatten;)
 
Dom som blåser fiber är inte samma team som kopplar.
Man blåser oftast från ett skåp i gatan då måste en person stå och rapportera med radio att fibern kommit fram, hen måste se rör ändan på Ducten 7/3.5 mm röret.
Jag grävde in min själv så jag fick den där jag ville men hängde ut ändan ur media skåpet så hen (det var en tjej) såg när fibern kom fram.
 
Redigerat:
R
Vissa fiberbolag har som regel att inte dra en hel duct ända in i huset utan att den avslutas med kabeltätning på utsidan och sen kan man dra in en duct i huset.

Detta för att ev. vatten inte ska tryckas in i husen och orsaka skada. alltså senare om ducten går sönder och det läcker in vatten så letar det sig inte in i huset.

Risken är minimal och har själv dragit in hel duct vid installation i hus jag haft.
 
F fusion skrev:
Mera produktionseffektivt anser då jag inte att det är , måste ju ändå in hos kund för montage av fiberuttag och CPE (Är i branschen) Det är kanske 1 av 15 som problem med tillträde uppstår, de flesta har ju fått vänta läääänge på sina anslutningar och då ställer de glatt upp och är hemma.
Seriösa firmor blåser alltid förkontakterad ABF från kund så slipper man blåsa in vatten;)
Nä, du använder blåsfiber/microkabel när du blåser så det stämmer inte alls och du blåser t.ex. från FOS. Tänk dig att x-antal kunder ska blåsas från en och samma FOS då ställer blåsaren upp utrustningen där och så blåser du alla där bara en person flyttar sig runt. Att blåsa från kund gör man bara när man har problem att blåsa.
Har du t.ex. 500 kunder i ett projekt så ska du först boka in dem för projektering och sedan installation. Ska man även lägga in bokning för fiberblåsning så blir det både fördyrande och kommer fördröja projektet. Så Nej det är inte så enkelt att få kunder att vara hemma.
Sedan förstår jag nog inte vad du menar med "seriösa firmor blåser alltid förkontakterat".
 
A AndersS skrev:
Nä, du använder blåsfiber/microkabel när du blåser så det stämmer inte alls och du blåser t.ex. från FOS. Tänk dig att x-antal kunder ska blåsas från en och samma FOS då ställer blåsaren upp utrustningen där och så blåser du alla där bara en person flyttar sig runt. Att blåsa från kund gör man bara när man har problem att blåsa.
Har du t.ex. 500 kunder i ett projekt så ska du först boka in dem för projektering och sedan installation. Ska man även lägga in bokning för fiberblåsning så blir det både fördyrande och kommer fördröja projektet. Så Nej det är inte så enkelt att få kunder att vara hemma.
Sedan förstår jag nog inte vad du menar med "seriösa firmor blåser alltid förkontakterat".
Det finns olika scenarion beroende på hur bra projekterat nätet är från början och hur väl gräventreprenören märkt ducterna, tyvärr har följande fall varit vanligt där vi utfört uppdrag;

Tänk dig när du skall blåsa från FOS till kund och där sitter 40-100 st omärkta duct, alla ducter svarta med grön rand i skåpet (eller alla regnbågens färger, iofs något bättre), är det då enklast att blåsa från skåp , eller kund ? Självklart från kund blir mitt svar, för din tekniker orkar inte koppla om blåsutrustning tills han hittar rätt duct.
Vi blåser då oftast förkontakterat från kund för att spara tid och då kan det utföras av en enda tekniker = lönsamhet. Har man däremot korrekt märkta ducts i FOS så blåser man givetvis därifrån vid större volymer och jobbar då i lag.

Förprojektering görs i de flesta fall idag redan när säljaren knackar på framgår av bilder som avtalsbilagor.
 
F fusion skrev:
Det finns olika scenarion beroende på hur bra projekterat nätet är från början och hur väl gräventreprenören märkt ducterna, tyvärr har följande fall varit vanligt där vi utfört uppdrag;

Tänk dig när du skall blåsa från FOS till kund och där sitter 40-100 st omärkta duct, alla ducter svarta med grön rand i skåpet (eller alla regnbågens färger, iofs något bättre), är det då enklast att blåsa från skåp , eller kund ? Självklart från kund blir mitt svar, för din tekniker orkar inte koppla om blåsutrustning tills han hittar rätt duct
Ja det var ju också ett byggsätt, men inte bygger man väl sådana nät idag för det är ju rena fuskbygget om det är i villaområden när man kan bygga utifrån färgmärkning både på multi och singelduct? Och kan då även dokumenteras på ett bra sätt. Vilka fiberägare accepterar att man inte använder riktig färganvändande av duct? Är det nätbyggnation där man blåser fiber till alla vid nybyggnation t.ex. flerfamilshus/kedje/parhusområden så man inte behöver blåsa flera gånger kan det ju vara en lösning.
Och kanske kan spara några kronor på enklare materialhantering/svinn.
Att enbart vit duct användes från multiduct in till fastigheten var ju ett tidigare byggsätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.