Ska bygga ett skåp, ca 3000 mm lång för pärmar och diverse arkivmaterial och tänkte utmana mig själv med att få luckorna att öppna och stängas likt tunnelbanedörrarna.

Ni som bor i Stockholm vet nog hur dörrarna öppnas och stängs, för er som inte vet så länkar jag ett klipp från Youtube, scrolla till 0:40:

Försökte hitta gångjärn som går att öppna på detta vis utan framgång. Undrar om någon vet vad det är jag ska söka efter?

Annars är ritningar på själva konstruktionen på tunnelbanedörrarna eller andra liknande dörrar också intressanta, ifall jag inte hittar lämpliga gångjärn så får jag väl smida egna.

Kom med idéer och förslag :)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Är inte principen ungefär som på bilar vans/bussar. Då kan man handla grejer på skroten eller få inspiration hur de bör se ut. Känns som svåraste med konstruktionen blir att göra det snyggt. Skall dörrarna vara 1500mm styck? Skall de vara från golv till tak? Skall konstruktionen vara dold eller synlig vid stängt?
 
Tänkte mig 4 dörrar på 750 mm vardera som täcker stommen.
Höjden på skåpet och dörrarna ca 350 mm, lite beroende på vilka skivor det blir men det ska finnas plats för standardpärmar på höjden. Dessa ligger på 315 mm.

Konstruktionen ska vara dold när luckorna är stängda.
Så jag kan tänka mig att öka på konstruktionens höjd om det nu krävs för att få plats med en sådan anordning.
Problemet med bussdörrar är att de skjuts ut ganska mycket innan de börjar gå sidledes, och t.ex. caddy har ju skena längs karossen som dörren följer efter. Det är inte möjligt i detta skåp.
 
  • Gilla
Torpolle
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Denna funktion?

[länk]

Edit: såg priset nu, galet:rolleyes:
Var helt övertygad om att Theofils fått en tiopotens fel där i priset....men de verkar faktiskt vara så dyra, runt 1000€ på nätet. Jösses.
 
Jeflar! Det där var...ocker!

Är man dum eller perfektionist om man ändå bestämmer sig att köpa det? :lying:
 
Jag brukar ha en regel att aldrig snåla på materialet när jag snickrar till mig själv. Utslaget på alla timmar man snickrar och alla år möbeln ska användas är materialkostnaden oftast en fis i rymden.

Med det sagt hade jag nog kanske funderat en extra gång innan jag shoppat dom där beslagen.:) 10k är kanske inte hela världen men det är rätt mycket pengar sett till vad man får.
 
S
Vi behöver @JKrister som kan "cadda" ihop en klurig lösning:D
 
S Skooda skrev:
Vi behöver @JKrister som kan "cadda" ihop en klurig lösning:D
Hehe, ja det borde väl gå att få till under 10k.
Än tänker jag i banorna på gångjärn som skjuter ut dörren i kombination med expansionsbeslag. Givet måste man modifiera med en led emellan. Det mesta blir ganska byggande i tjocklek och än kan jag inte se hur utfällningen och infällningen sker flytande.
Dubbla expansionbeslag på 750mm på varje dörr blir pengar det med.

@Skoda
Hur gick det med utdragsskivan? Blev det något?
 
S
J JKrister skrev:
@Skoda
Hur gick det med utdragsskivan? Blev det något?
Den har inte kommit till användning ännu men den ligger i bakhuvudet:)

Blev lite tid i garage idag och grubblade lite på TS frågeställning.
 
S
Kunde inte släppa att ett beslag kan kosta 10 flong:rolleyes:

Hemmagjord trälåda av MDF-platta utan synliga beslag på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverksmässigt byggt skåp av MDF utan beslag på arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hembyggt träskåp med öppen låda och metallbeslag på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
End och 4 till
  • Laddar…
Snyggt!
Expansionsbeslag både uppe och nere?
 
S Skooda skrev:
Kunde inte släppa att ett beslag kan kosta 10 flong:rolleyes:

[bild]

[bild]

[bild]
Snyggt!
Vet inte hur man trimmar ner det förutom att minska längden på beslagen i djupled och kanske lägger beslagen i sidled platt istället.
 
S
Frustrator Frustrator skrev:
Snyggt!
Expansionsbeslag både uppe och nere?
Japp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.