Jag har raderat två osakliga inlägg. Nu håller vi oss till ämnet!

/Moderator
 
K
Anna_H Anna_H skrev:
Förlåt om jag irriterar dig igen, Kojak, men du har fel. Igen.
Vilket du ju egentligen skriver också. Självklart är 20 kvm 20 kvm även om man målar på olika sätt. Men ljusare KÄNNS större, vilket är hela grejen.

Exempel:
Mitt 60 kvm vardagsrum helt inklätt med "the furupanel from hell" och 2,35 i takhöjd ser MYCKET större ut nu när det är vitmålat, trots att vi delat av 20 kvm till ett sovrum.


För att det inte ska verka som ett allmänt tyckande elelr inbillning från min sida kan jag backa upp det med lite bra källor:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Känner mig dock lite fånig som kommenterar egentligen, eftersom det är så uppenbart att du skriver det bara för att provocera.
Helt fel, om du någonsin legat i en kritvit operationssal på sjukhus, så kommer du inse att det känns litet.
 
Om man använder samma belysning hemma som i en operationssal har man misslyckats rejält.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
harry73
K Kojak skrev:
Helt fel, om du någonsin legat i en kritvit operationssal på sjukhus, så kommer du inse att det känns litet.
Men det är för att man oftast har ögonen stängda när man ligger där, och då spelar färg ingen roll.
Anna_H kom i alla fall med bra länker som stödjer hennes tes, hos dig saknar jag dom lite.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
K Kojak skrev:
Tar nu död på myten om vitmålat inomhus. I stort sett alla hus är vitmålade inomhus då det uppenbarligen ger sken av att rummet/huset blir större. Nej det visar bara att man insett att man köpt för litet hus och försöker få det att se större ut genom att måla det invändigt som ett sjukhus med biltema färg. Är rummet 20kvm så är det 20kvm oavsett färg.
Jag som trodde att alla målade vitt för att göra det ljust här i det nordiska mörkret och för att det är en del i i den skandinaviska avskalade stilen. :)
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
K
Det
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag som trodde att alla målade vitt för att göra det ljust här i det nordiska mörkret och för att det är en del i i den skandinaviska avskalade stilen. :)
Det är skönt att trenden med vit överallt är över sedan 1-2 år sedan. Ska bli skönt med att besöka hem med personlighet istället för sterila hem som ser ut som alla andra.
 
K
Ny myt/skröna: En fondvägg med en tapet som bryter av är snyggt och fräscht. Ja det är det säkert, men förvänta dig inte att du får 500 000kr mer när du säljer huset för att du tapetserade en vägg med Rusta tapet för 300kr.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det är det knappast någon som tror.
Än så länge har du varken tagit upp myter bevis. Bara vädrat åsikter.
 
  • Gilla
granis70 och 4 till
  • Laddar…
harry73
Det som gör 500tkr skillnad på försäljningspriset är budgivning eller ej.
Lyckas man intressera en spekulant får man utgångspris eller lite mindre.
Lyckas du intressera minst en spekulant mer, får man deras max pris.
Det kan lätt göra 500tkr på resultatet.
Så nej 300kr för tapeter garanterar inte högre försäljningspris, men under rätt förutsättningar kan det vara det som gör att det blir budgivning
 
K
Samtliga är en skröna eller myt, ja man kan ev få 500 000kr mer om man har en fondvägg. Men då ska man ha turen att ha en idiot till spekulant.
 
Nej, man måsta ha minst två spekulanter...
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
K
Behövs inte två spekulanter om det är en idiot...
 
BirgitS
Eftersom skröna är en personligt hållen berättelse med passande överdrifter så är det ju mycket i tråden som hör hemma under den delen av rubriken, däremot myter är det ont om.
 
  • Gilla
granis70 och 2 till
  • Laddar…
Borde inte dessa inläggen ligga i humortråden? :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Borde inte dessa inläggen ligga i humortråden? :)
Humor, ironi eller satir kan ju slå åt båda hållen, antingen mot det utpekade offret,
eller mot avsändaren.

Och i detta fall undrar jag om inte trådskaparen får mest "humorpoäng" själv ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.